מפעל נוסף בדרום הארץ נסגר: "נתתי את חיי למקום הזה"

מפעל "חרסה" שבבאר שבע, ש-119 עובדיו פוטרו בעקבות ההחלטה להעתיק את הייצור לטורקיה, הוא החמישי באזור שנקלע למצוקה ומאיים להחריף את משבר התעסוקה. "אמרו לנו שאין מה לחפש פה יותר"

זמן צפייה: 05:14

119 עובדים במפעל "חרסה" התבשרו היום (שני) שהם איבדו את מקום עבודתם, והם לא היחידים שחווים מצוקה מסוג זה.

המשבר בדרום כולל, נכון לעכשיו, לפחות חמישה מפעלים משמעותיים, ארבעה מהם באזור ירוחם. עם סגירתו, מפעל "נגב קרמיקה" פיטר 140 עובדים. "אמיליה קוסמטיקס" בימים אלה מנהל מאבק דומה, שם 250 עובדים נמצאים בסכנת פיטורים. מפעל "פיניציה" עלול לשלוח 160 עובדים הביתה בגלל חרם של חסידות גור החרדית, ו"פריגו" החליט למכור את המפעל ובכך מעמיד בסימן שאלה את עתידם המקצועי של 600 העובדים שם.

דוד סבח, עובד במפעל חרסה
דוד סבח, עובד במפעל חרסה | צילום: החדשות 13

מחר יוסיפו עובדי "חרסה" להפגין, בעיקר בניסיון לקבל את הזכויות הסוציאליות שמגיעות להם, פיצויי הפיטורים, החסכונות ארוכי הטווח, מסלולי הכשרה מקצועית שיעזור להם להתחיל לחפש עבודה. משרד האוצר עסוק בימים האלה בסתימת הבור התקציבי, ועל כן, נראה כי הפתרון למצוקה לא נמצא כרגע בראש מעיניו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בסכנת פיטורים: 115 עובדי מפעל "חרסה" שבנגב הפגינו נגד סגירתו

עובדי חרסה מפגינים בעקבות ההחלטה על סגירת המפעל
עובדי חרסה מפגינים בעקבות ההחלטה על סגירת המפעל | צילום: חדשות 13

דוד סבח, שעובד כבר 21 שנה במפעל "חרסה", סיפר  לחדשות 13 על תחושותיו בעקבות ההודעה על העברת הייצור במפעל לטורקיה. "הגענו בבוקר למפעל, היו מאבטחים בתוך המקום. כשרצינו להיכנס אמרו לנו שהמפעל סגור ו'אין לכם מה לחפש פה יותר'", שחזר סבח את הרגע שבו הבין כי איבד את מקום עבודתו. "לא כיף לקום בבוקר לעבודה שאתה קם אליה כבר 21 שנה, והיום אתה מוצא את המפעל סגור. נתתי את הנשמה והחיים שלי למפעל הזה".

סבח סיפר כי "ידענו שזה הולך לקרות, אבל תמיד בהנהלה הרגיעו אותנו ואמרו שהכול בסדר, שלא קורה שום דבר ושנמשיך לעבוד כרגיל. עד שזה בא לנו בהפתעה. כולנו בשוק. יצאנו למאבק ונקווה שהכול יסתדר".

"אני מנסה להרגיע את המצב בבית מול הילדים, אומר להם שיהיה בסדר, נחפש מקום עבודה אחר", אמר. "אני חייב להאמין שאמצא עבודה אחרת. אני מאמין שזה יהיה מאוד קשה, אני בן 50 וזה לא קל, אבל אני חייב למען המשפחה. יש לי משפחה, ילדים, אישה, משכנתא, אני חייב להביא פרנסה הביתה".

עובדי חרסה מפגינים בעקבות ההחלטה על סגירת המפעל
עובדי חרסה מפגינים בעקבות ההחלטה על סגירת המפעל | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום הפגינו עובדי מפעל "חרסה" הוותיק שבבאר שבע מול שערי המקום. זאת, לאחר שקיבלו אתמול מכתב המודיע כי הייצור במפעל יועבר לטורקיה, ו-115 עובדים יפוטרו. העובדים הפגינו וחסמו לכמה שעות את הכניסה והיציאה מהמקום. אחד מהם סיפר: "אני צריך לדאוג לפרנסה אחרת. הראש שלי שם, זה לא ייאמן, אני בהלם".

הנהלת המפעל הודיעה לנציגי ההסתדרות וועד העובדים כי מכתבי הפיטורים יישלחו היום באמצעות שליחים אל 115 בתי העובדים המפוטרים. העובדים טענו כי הבוקר נשכרה חברת אבטחה, שמנעה מהם להיכנס פנימה. אחד מהעובדים סיפר לחדשות 13: "אחרי 21 שנים שאני מגיע לכאן יום יום ועובר דרך הכניסה הזאת, כדי לעבוד ולפרנס את המשפחה שלי בכבוד, אני מגיע ורואה מאבטחים. זה שובר את הלב".

במכתב שקיבלו אתמול העובדים מיו"ר "חרסה" יואב גולן נכתב: "התעדוף שנתנה המדינה לייבוא מוצרים קרמיים על פני תמרוץ התעשייה המקומית, יצרו נחיתות גדולה של המפעל. אף על פי כן, לא אמרנו נואש וקיווינו שנצליח לגשר על הפער. לצערנו הרב, המהלכים לא צלחו. אנו נאלצים לקבל החלטה קשה, להפסיק את הייצור במפעל", גולן אף הבטיח לסייע לעובדים: "אני יודע שאתם משלמים את מלוא המחיר. נעשה כל שביכולתנו לסייע במציאת פתרונות תעסוקה חלופיים".