נתניהו הבין: סמוטריץ' במשפטים - נזק לליכוד בבחירות • פרשנות

ברקע קריאת יו"ר האיחוד הלאומי ל"משפט התורה", רה"מ הבין שמי שנתפס כמועמד לגיטימי לתפקיד עלול להזיק למפלגה. אוחנה נכנס לתפקיד בזמן ממשלת מעבר, ולכן יתקשה ליישם שינויים משמעותיים

זמן צפייה: 03:51

מינויו של אמיר אוחנה אתמול (רביעי) לשר המשפטים מאותת שמבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו - נאמנות שווה שדרוג. אך תזמון הדברים שאמר יו"ר סיעת האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ', שהוא מעוניין "להחזיר לישראל את משפט התורה", היה גרוע במיוחד. נתניהו הבין שהדברים שאמר מי שנתפס היה כמועמד לגיטימי לתפקיד שר המשפטים עלול לגרום נזק לליכוד בבחירות. וההבנה הזו מהדהדת גם בהודעה שהוציא דובר הליכוד לאחר מינוי אוחנה: "הלכה 'מדינת ההלכה'".

ואכן, אוחנה, מקום ה-19 ברשימת הליכוד, הוא משפטן ועורך דין כך שלא ניתן להגיד שאין לו התאמה לתפקיד. אך, כאמור, יש עוד הרבה אנשים שראו את עצמם מועמדים לתפקיד הבכיר, מסמוטריץ' ועד יריב לוין.

יש לציין, שאף שאוחנה הוא ההומו המוצהר הראשון שממונה לתפקיד ח"כ, הוא מחזיק בתפיסת עולם משפטית שמרנית - כמו למשל בחוק היועמ"שים שיזם ב-2017, שמאפשר לשרים לפטר את היועצים של משרדם ללא הסכמת היועץ המשפטי לממשלה. בנוסף, אוחנה נחשב לאחד המגוננים הגדולים ביותר על נתניהו ומשפחתו סביב הפרשיות שנקשרו בשמם - גם מול מפכ"ל המשטרה, היועמ"ש והפרקליטות. במובן הזה, נתניהו מאותת שהוא מתגמל על נאמנות.

עוד כתבות בחדשות 13 >>

זוהר: "סמוטריץ' לא היה צפוי להיות שר המשפטים – ולא יהיה"

נתניהו החליט: ח"כ אמיר אוחנה ימונה לשר המשפטים

סמוטריץ': "רוצים להשיב לישראל את משפט התורה"

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: חדשות 13

חשוב לסייג ולהגיד שאוחנה מגיע אמנם עם תפיסות שמרניות, אך הוא מקבל את המינוי בממשלת מעבר. הווה אומר: הוא לא יוכל לקדם חוקים משמעותיים. יחד עם זאת, הוא עדיין יצטרך לעבוד מול מערכת המשפט, ונשאלת השאלה איך תיראה העבודה המשותפת שלו עם היועץ המשפטי לממשל אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן.

כאמור, נתניהו הודיע אתמול על מינויו של אוחנה, שעות ספורות טרם הדדליין למינוי שר משפטים. בתגובה למינוי מסר אוחנה: "כיהודי, כישראלי, כבן זוג של אהבת חיי הנצחית אלון חדד ואבא לאלה ודוד שהם המשפחה שלי, כמזרחי, כליכודניק, כבאר שבעי וכליברל (הכל בא יחד!), אחרי אלפי שעות בימ"ש כעורך דין, זו זכות גדולה לשרת את מדינת ישראל בתפקיד שר המשפטים. תודה לרה"מ על האמון העצום, ותודה למברכים. ריגשתם מאוד".

חבר הכנסת אמיר אוחנה
חבר הכנסת אמיר אוחנה | צילום: החדשות 13

אוחנה הוא משפטן, בעל תואר ראשון במשפטים והוא התמחה בפרקליטות מחוז מרכז. במשך כעשור עבד אוחנה כעורך דין והופיע בבתי המשפט השונים ברחבי הארץ.

סמוטריץ', שדרש כאמור להתמנות לשר המשפטים, בירך את אוחנה ותקף את נתניהו: "אמיר אוחנה הוא חבר ואיש ראוי ואני כמובן מאחל לו הצלחה גדולה. אבל לא הוא הסיפור. הסיפור הוא נתניהו שלא היה מתייחס לאף אחד מהשותפים האחרים שלו כמו שהוא מרשה לעצמו להתייחס לציונות הדתית. הגיע הזמן שנפיק לקחים". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

רפי פרץ
רפי פרץ | צילום: חדשות 13

גורמים בבית היהודי מסרו בתגובה לדברי סמוטריץ': "יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ מקבל את תיק החינוך כמו שדרש לאורך כל תקופת המו"מ. הבחירה הראשונה היא של רוה"מ והוא במפורש הציע לפרץ את תיק החינוך מהסיבה שהוא רואה בפרץ את מנהיג הציונות הדתית. רה"מ נותן אמון מלא ביו"ר הבית היהודי להחזיק בתיק החינוך והחברות בקבינט, כמחליפו של נפתלי בנט בהנהגת הציונות הדתית. ראוי שלקראת המו"מ הקואליציוני שיערך מיד לאחר ההבחירות הקרובות נפיק לקחים. לא ברור למה סמוטריץ איתו הלכנו כתף אל כתף לאורך כל המו"מ בוחר לתקוף את רה"מ במקום להסיק מסקנות".

שלשום התייחס ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) למינוי שר המשפטים ולדרישה של סמוטריץ' להתמנות לתפקיד. זוהר אמר כי "בשום שלב ובשום רגע סמוטריץ' לא היה צפוי להיות שר המשפטים. לא במהלך המו"מ הקואליציוני, לא עכשיו - ולא בבחירות הבאות". הדברים נאמרו בריאיון לגלי צה"ל.

מיקי זוהר ובצלאל סמוטריץ'
מיקי זוהר ובצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים צח, לע''מ

ביום ראשון הודיע נתניהו על העברתם של השרים איילת שקד ונפתלי בנט מתפקידיהם כשרי החינוך והמשפטים בממשלה ומהקבינט. זאת, כפי שפורסם בחדשות 13. הנימוק הרשמי של נתניהו להחלטה היה שהיות שהשניים כבר לא מיוצגים בכנסת, הרי שהם חסרי גיבוי פוליטי לכהן בתפקידים הבכירים.