אחרי הניצחון: נתניהו יצטרך למנוע מסער להפוך לאויבו • פרשנות

ראש הממשלה אומנם הביס את יריבו, אך ייתכן שהאחרון עדיין יכול לגרום לרעידת אדמה במפלגה בעזרת כוחו בסיעה. כדי שזה לא יקרה, יצטרך נתניהו להתעלות על עצמו ולהתעלם מהאיבה בין השניים

זמן צפייה: 01:28

ראש הממשלה נתניהו אומנם הביס הלילה (שישי) את חבר הכנסת גדעון סער בבחירות לראשות הליכוד, אך הדיון החשוב יותר היום (שישי) הוא מה מתכוון לעשות סער עם הכוח שצבר בפריימריז. אם בכיר המפלגה מתכוון להקים באופן לא רשמי סוג של סיעה פנימית בליכוד, ראש הממשלה יהיה בבעיה גדולה.

במצב הפוליטי שנוצר, כוח של חמישה-שישה חברי כנסת, ששומרים לעצמם מרחב של עצמאות בליכוד, מהווה רעידת אדמה שמערער מאוד את מצבו של נתניהו. אם בבחירות הכלליות הפער בין הליכוד לכחול לבן יהיה צמוד, מה שסביר שיקרה, יוכל סער, יחד עם תומכיו, לכפות על ראש הממשלה להיכנס לממשלת אחדות או לדרוש שלא יבקש חסינות או פסקת התגברות.

כעת, נשאלת השאלה אם אנשי סער מוכנים לדבוק בו או שהם סבורים שמדובר בהתאבדות פוליטית, ואם הוא בכלל מעוניין לעשות זאת. בכל מקרה, נתניהו יצטרך להתעלות על עצמו, ולנהוג כמו ששרון נהג לאחר שניצח אותו בפריימריז ב-2002. השנאה ביניהם הייתה עזה לא פחות, אך שרון לקח את נתניהו עמו ומינה אותו לתפקיד בכיר. זאת, כדי למנוע מצב שבו בתוך הליכוד תהיה קיימת "סיעת סער".

לעוד כתבות בנושא:

סער לנתניהו בנאום ההפסד: "עומדים מאחוריך בבחירות הכלליות"

נתניהו בשיחות סגורות: המטרה – פחות מ-20% תמיכה בסער

סער: בחירה בי תפוצץ את בלון כחול לבן; רה"מ: הרבה מונח על הכף

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו וח''כ גדעון סער
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו וח''כ גדעון סער | צילום: לע''מ

כאמור, נתניהו גבר הלילה בפער משמעותי על סער, כאשר בתום ספירת הקולות בכלל 106 הקלפיות עלה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו זכה ל-72.5% מהקולות לעומת 27.5% ליריבו. סער התקשר לנתניהו ובירך אותו על ניצחונו. ראש הממשלה הודה לסער ואמר שעכשיו יעבדו כולם יחד למען ניצחון הליכוד בבחירות לכנסת.

לקראת הצהריים, נשא נתניהו נאום לאחר ניצחונו בפריימריז לראשות הליכוד ואמר כי "זה ניצחון כביר, כי גברנו על מפיצי הפייק סקרים והפייק ניוז, שמנסים כבר עכשיו לגמד את הניצחון". נתניהו לא הזכיר את סער במהלך דבריו כלל.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

"זהו ניצחון כביר כי כמעט כל התקשורת התגייסה נגדי עם מפלגות השמאל, גם בהתמודדות זו", המשיך נתניהו. "ההכרעה הסופית והסוחפת בפריימריז הייתה הבעת אמון עצומה בדרכי – בדרכנו".

"בשבועיים האחרונים נגעתי בשטח ואני אומר לכם, אילו אנשים. אנשים נפלאים שאוהבים את המדינה ודואגים לעתידה", אמר ראש הממשלה. "ראיתי לשמחתי את האהבה הגדולה שלהם לי, לרעייתי וגם את ההערכה שלהם לעשייה שלי למען המדינה בשליחותם. אני לחמתי בשבילם והם לחמו בשבילי ועל כך נתונה תודתי העמוקה".

גדעון סער בכנס השקת קמפיין לפריימריז
גדעון סער בכנס השקת קמפיין לפריימריז | צילום: חדשות 13

"אני מצהיר כאן שבשנים הקרובות אביא למדינת ישראל עוד הישגים היסטוריים שרק יכולנו לחלום עליהם פעם", המשיך נתניהו. "ראשית, לקבע סופית את גבולינו. שנית, להביא להכרה אמריקנית בהחלת ריבונותינו בבקעת הירדן ובצפון ים המלח. שלישית, להביא להכרה אמריקנית בהחלת ריבונותינו על כל היישובים ביהודה ושומרון. רביעית, להביא לברית הגנה היסטורית עם ארה"ב, שתשמר לחלוטין את חופש הפעולה של ישראל. חמישית, לבלום סופית את איראן וגרורותיה, ושישית, להביא לנרמול יחסים ולבריתות, ובסופו של דבר להסכמי שלום עם מדינות ערב".