טראמפ על איראן: "אם הם יעשו משהו - זו תהיה טעות גדולה"

ברקע תקיפת ארבע האוניות במפרץ, התייחס נשיא ארצות הברית למתיחות עם טהראן והזהיר אותה מתקיפת מדינתו • בכיר אמריקני: "איראן היא 'מועמדת מובילה' לביצוע התקיפה - אך לא ניתן להוכיח זאת"

זמן צפייה: 03:10

נשיא ארצות הברית התייחס הערב (שני) למתיחות עם איראן, ואמר כי "נראה מה יהיה, אם הם יעשו משהו - זו תהיה טעות גדולה". הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים שנערכה בתום פגישה עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. זאת, ברקע תקיפת ארבע האוניות בשטחה של איחוד האמירויות. בכיר אמריקני התייחס לנושא ואמר כי איראן היא "מועמדת מובילה" בביצוע התקיפה, אך לא ניתן להוכיח זאת כעת.

בתוך כך, חבר בוועדה לביטחון לאומי של איראן מסר לרשת אל-ג'זירה כי מטרת התקיפה במפרץ אל-פוג'יירה, היא לגרור את טרמאפ למלחמה בטענה כי איראן מאיימת עליה. כמו כן, טען חבר הוועדה כי הפיצוצים התקיפה היא בבחינת "תסריט שטחי", וכי נכשלה תכניתו של מי שעומד מאחוריה. עוד הוסיף הגורם כי ידי טהראן "מושטות לשכנותיה הערביות" וכי איראן רצינית בכוונתה לשתף פעולה וברצונה לביטחון באיזור.

מדינות המפרץ, שחשות כי איראן מעוניינת בהסלמת המצב, פנו לארה"ב וביקשו ממנה להגן עליהן במקרה של מלחמה. זאת, לאחר שהחוקרים הבין-לאומיים שהגיעו למקום הבינו כי התקיפה נעשתה באמצעי מתוחכם, ככל הנראה ספינת מנוע, וכי היא הייתה מחושבת ומכוונות.

עוד בחדשות 13:

פומפאו: "איראן מהווה איום, אך נקדם בברכה ניסיון לקיים מו"מ"

ארה"ב מעבירה מסרים מפויסים לאיראן - שמגיבה בחשדנות • פרשנות

דיווח: ארה"ב מבקשת להעביר לאיראן את מספר הטלפון בבית הלבן

הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ | צילום: חדשות 13

ברקע המתיחות במפרץ הפרסי, אמר אמש אמיר עלי חאג'יזאדה, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, כי "אם ארצות הברית תפעל נגדנו, נכה אותה על ראשה", והוסיף: "הנוכחות הצבאית האמריקנית במפרץ הפרסי היוותה בעבר איום. היום מדובר בהזדמנות".

בנוסף, ראש הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט האיראני הודיע ש"איראן רצינית בנוגע לאולטימטום שנתנה למדינות אירופה, וכי הן ניסו לעודד את מדינתו לנהל משא ומתן, על אף שסירבו לעמוד בדרישה של איראן לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות". זאת, לאחר שהמעצמות הודיעו כבר בשבוע שעבר שהן "לא מקבלות שום אולטימטום".

מוקדם יותר, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למתיחות בין וושינגטון וטהראן: "איראן מהווה איום ממשי לאינטרסים האמריקנים במזרח התיכון, אך הבית הלבן יקדם בברכה ניסיון לקיים משא ומתן עם טהראן". את הדברים אמר בריאיון לרשת CNBC, והוסיף כי "כמובן שאנחנו מעוניינים בפיתרון דיפלומטי שיפתור את הקונפליקטים הרבים בינינו".

בתוך כך, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין החריפה היום, כשסין הודיעה כי החל מהראשון ביוני היא תעלה את המכסים על סחורה אמריקנית בשווי של 60 מיליארד דולר. זאת, בתגובה להעלאת המכסים על סחורות מיובאות לארצות הברית מסין, שנכנסה לתוקפה ביום שישי, בהתאם לאיום מצד הנשיא טראמפ, על רקע הקשיים בגיבוש הסכם סחר חדש. בעקבות מלחמת הסחר, בוול סטריט ירד מדד הדאו ג'ונס בכ-2.25% ומדד הנאסד"ק בכ-3%.

 

עוד קודם לכן, טראמפ הזהיר את סין שלא להגיב להעלאת המכסים על סחורות שמיובאות מארצות הברית כדי לא לדרדר את המצב, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "סין תפגע בעצמה מאוד אם לא תנהל קשרי מסחר עם ארצות הברית". את הדברים כתב לאחר שדובר משרד החוץ הסיני הודיע הבוקר כי ארצו לא תיכנע ללחץ זר על כלכלתה.

טראמפ אף צייץ כי "העלאת המכסים יכולה להימנע אם יצרנים יעבירו את הייצור מסין למדינות אחרות. אני אומר לנשיא שי ג'ינפינג ולכל בני הברית של סין כי אם לא תהיה עסקה סין תיפגע בצורה קשה מאוד וחברות יאולצו לעזוב אותה. יקר מדי לקנות בסין, הייתה לכם עסקה מצוינת שכמעט הושלמה, אך נסוגתם ממנה".

כמו כן, במהלך מסיבת העיתונאים עם ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, אמר עליו טראמפ: "אתה אולי קצת שנוי במחלוקת, אבל זה בסדר, עשית עבודה טובה ושמרת על המדינה שלך בטוחה". את הדברים אמר במסיבת עיתונאים (אלון מיטלפונקט)