בצל המתיחות במפרץ: "ארבע אוניות הותקפו בשטח איחוד האמירויות"

המדינה הודיעה כי הספינות ניזוקו כתוצאה מפעולות חבלה שאירעו במים הטריטוריאליים שלה. לא היו נפגעים בתקיפה. שר החוץ: "על העולם למנוע ניסיונות לפגוע בנתיבי הסחר הימיים"

אוניות משא באמירות אל פוג'יירה | צילום: חדשות 13

איחוד האמירויות הערביות הודיעה היום (שני) כי ארבע אוניות משא אזרחיות הותקפו בסמוך למים הטריטוריאליים בשטחה. זאת, לאחר שמוקדם יותר הבוקר דווח מפי כלי תקשורת איראניים על מיכליות שעולות באש בסמוך לאמירות פוג'יירה. הרשויות בפוג'יירה הכחישו אז את הדיווחים. ערוץ "אל-ערביה אל-חדת'" דיווח כי צוות חקירה בין-לאומי הגיע לפני זמן קצר לנמל פוג'יירה.

משרד החוץ הדגיש כי לא היו נפגעים בתקרית, והוסיף כי הרשויות חוקרות את נסיבות המקרה בשיתוף פעולה עם גורמים מקומיים ובין-לאומיים. עוד הובהר כי הפיצוצים לא הביאו לדליפה של דלק או חומרים רעילים מהספינות, ונכון לעכשיו הפעילות בנמל פוג'יירה מתנהלת כסדרה. משרד החוץ ציין כי אין אמת בשמועות לפיהן פעולות החבלה אירעו בתוך הנמל עצמו.

עוד בחדשות 13:

איראן: "אם ארה"ב תפעל נגדנו - נכה אותה על ראשה"

פומפאו: "איראן מהווה איום, אך נקדם בברכה ניסיון לקיים מו"מ"

ארה" מעבירה מסרים מפויסים לאיראן - שמגיבה בחשדנות • פרשנות

אניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אניות משא באמירות אל פוג'יירה

שר החוץ במדינה הצהיר כי "על הקהילה הבין-לאומית מוטלת האחריות למנוע ניסיונות לפגוע בנתיבי הסחר הימיים. חשיפת אוניות סחר למעשי חבלה, וסיכון אנשי הצוות שבהן - התפתחות מסוכנת".

משרד החוץ של בחריין פרסם הודעה שבה גינה את פעולות החבלה. בהודעה נאמר כי פעולות החבלה הללו מהוות "מעשה עברייני מסוכן" עבור ביטחון השייט הימי באזור, וכי על הקהילה הבין-לאומית ליטול אחריות כדי להבטיח את ביטחון מעבר הספינות. בתוך כך, ראש ועדת הביטחון של הפרלמנט האיראני הצהיר כי הפיצוץ ליד נמל פוג'יירה מראה עד כמה האבטחה בדרום המפרץ הפרסי "שברירית כמו זכוכית".

אניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אניות משא בנסיכות אל פוג'יירה

מוקדם יותר היום אמר מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה, כי "אם ארצות הברית תפעל נגדנו, נכה אותה על ראשה". עוד הדגיש: "הנוכחות הצבאית האמריקנית במפרץ הפרסי היוותה בעבר איום. היום מדובר בהזדמנות".

ראש הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט האיראני הודיע ש"איראן רצינית בנוגע לאולטימטום שנתנה למדינות אירופה, וכי הן ניסו לעודד את מדינתו לנהל משא ומתן, על אף שסירבו לעמוד בדרישה של איראן לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות", לאחר שהמעצמות הודיעו כבר בשבוע שעבר שהן "לא מקבלות שום אולטימטום".

בתוך כך, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, הגיע לבגדאד וערך פגישות עם בכירי המיליציות השיעיות שם, בין היתר עם אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד מיליציית "אל-חשד אל-שעבי". לפי חלק מהדיווחים, סולימאני ביקש מהם להתכונן לקראת השתתפות במלחמה נגד האמריקנים בעיראק.

מוקדם יותר היום, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למתיחות בין וושינגטון וטהראן: "איראן מהווה איום ממשי לאינטרסים האמריקנים במזרח התיכון, אך הבית הלבן יקדם בברכה ניסיון לקיים משא ומתן עם טהראן". את הדברים אמר בריאיון לרשת CNBC, והוסיף כי "כמובן שאנחנו מעוניינים בפיתרון דיפלומטי שיפתור את הקונפליקטים הרבים בינינו".