ארה"ב מעבירה מסרים מפויסים לאיראן - שמגיבה בחשדנות • פרשנות

למרות רמיזת טראמפ לפיה הוא מוכן למו"מ ישיר, האיראנים סבורים שמטרת האמריקנים היא לנצל זאת לעוד ויתורים. כמו כן, בתוך המאבקים הפוליטיים הפנימיים בטהראן, מו"מ נתפס כחולשה

זמן צפייה: 03:27

ארה"ב העבירה בימים האחרונים מסרים מפויסים לאיראן לאחר השבת הסנקציות, אך טהראן מצידה חשדנית, וטוענת שאין לה על מי לסמוך.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ רמז בנאומו בימים האחרונים שהוא מוכן למשא ומתן ישיר עם איראן, ולפי דיווח ב-CNN, ארה"ב העבירה לממשלת שווייץ, המייצגת את האינטרסים שלה באיראן, את מספר הטלפון בבית הלבן שבו אפשר להשיג את הנשיא טראמפ. זאת, על מנת ששווייץ תעביר את המספר לטהראן.

סוללת טילי פטריוט אמריקנית
סוללת טילי פטריוט אמריקנית | צילום: רויטרס

בכך, האמריקנים מנסים לעשות לאיראן את מה שעשו לקוריאה הצפונית. בתחילה טראמפ תקף את קים בחריפות וקרא להשמדת מדינתו מעל בימת האו"ם, ולאחר מכן נכנס איתו למשא ומתן והרעיף עליו מחמאות.

האיראנים מצידם סבורים שאם ילכו לשולחן המשא ומתן, האמריקנים ינצלו זאת לעוד ועוד ויתורים, לאחר שלשיטתם כבר ויתרו בהסכם הגרעין, שלמעשה מונע מהם להגיע לפצצה.

כמו כן, יש קרב אדירים בתוך איראן בין השמרנים לבין הרפורמיסטים, ובתוך הקרבות האלה סוג של משא ומתן נראה כסוג של נרפות, כך שמדובר בפוליטיקה פנימית באיראן, בדומה לארה"ב.

שיגור טיל בליסטי (ארכיון)
שיגור טיל בליסטי (ארכיון) | צילום: רויטרס

מתיחות איראן-ארה"ב

ארה"ב העבירה לממשלת שווייץ, המייצגת את האינטרסים שלה באיראן, את מספר הטלפון בבית הלבן שבו אפשר להשיג את הנשיא טראמפ. זאת, על מנת ששווייץ תעביר את המספר לטהראן. כך דווח אתמול (שבת) ברשת "CNN". על פי הדיווח, ככל הנראה שווייץ לא תעביר את המספר, אלא אם כן איראן תבקש זאת ממנה, ונראה כי הסבירות לכך נמוכה. מהבית הלבן, עם זאת, נמסר כי טראמפ רציני בכוונותיו לנהל דיאלוג.

במסגרת המשבר המחריף בין המדינות סביב סוגיית הסכם הגרעין, הפנטגון אישר אתמול בלילה כי ארצות הברית תעביר סוללת טילי פטריוט למזרח התיכון, כתגובה לאיומים הנשקפים מצד איראן. בכיר במחלקת ההגנה הוסיף שהצעד מגיע בעקבות מודיעין לפיו האיראנים העמיסו ציוד צבאי וטילים על סירות קטנות.

לדברי גורמים בכירים, שר ההגנה בפועל פטריק שנהאן אישר את המהלך, ומוקדם יותר, בפגישה עם מקבילו מלטביה, אמר: "חשוב שאיראן תבין כי כל מתקפה על ארצות הברית ועל האינטרסים שלה תביא לתגובה חריפה. אנחנו נמצאים במזרח התיכון כדי להילחם בטרור". הצעד הזה מגיע לאחר שכזכור, מוקדם יותר השבוע, היועץ לביטחון לאומי האמריקני הכריז שיש בכוונתם לשלוח נושאת מטוסים, מפציצים, וכוחות צבאיים למזרח התיכון.

המו"מ עם המעצמות נמשך, גם האיומים. עלי חמינאי
המו"מ עם המעצמות נמשך, גם האיומים. עלי חמינאי | צילום: ללא קרדיט

במקביל, אותתה ארצות הברית לאיראנים כי היא עלולה להגיב בחומרה לתוקפנות מהצד השני והעבירה לבסיס האמריקני בקטר מפציצי 52-B. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למתיחות בין שתי המדינות ואמר: "איראן מבצעת שורה של צעדי איום מסלימים ומאיימים, כל התקפה מצדם או מצד נאמניהם עלינו – תזכה לתגובה נחושה".

על רקע המתיחות, טען שלשום סגן מפקד משמרות המהפכה, הגנרל ידולה ג'באני, כי ארצות הברית לא תעז לפתוח בפעולות נגד ארצו. את הדברים אמר בתגובה לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיהם וושינגטון אינה שוללת אופציה צבאית מול האיום האיראני. מנגד, השגריר האיראני באו"ם ניסה להפחית מחומרת האיום שנשקף ליעדים אמריקניים במפרץ: "כל אלה טענות שמשמיעים אותם האנשים שעשו את אותו דבר לפני פלישת ארה"ב לעיראק. מדובר במודיעין מזויף".

בתוך כך, ממשיכה ארה"ב להפעיל לחץ על מעצמות אירופה החתומות על הסכם הגרעין. בריאיון לעיתון "בילד" הגרמני, הזהיר שגריר ארצות הברית לגרמניה, ריצ'ארד גרנל, כי חברות גרמניות שיהיו מעורבות במסחר עם האיראנים - לא יסחרו עם ארה"ב. בנוסף איים כי גם הכניסה לארה"ב תיאסר למי שסוחר עם איראן - גם למחזיקי ויזה אמריקנית.