רוחאני: "התשובה של איראן למו"מ עם ארה"ב תמיד תהיה שלילית"

הנשיא האיראני אמר כי "אם לא נשיג תוצאות עד יום חמישי - ננקוט צעד נוסף להפחתה במחויבויות שלנו" • דיווח: טהראן סירבה להשיב על שאלות של סבא"א לגבי המחסן האטומי שחשף נתניהו באו"ם

זמן צפייה: 01:35

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס הבוקר (שלישי) במהלך נאום לפרלמנט למגעים סביב הסכם הגרעין ואמר כי "היו הרבה הצעות לניהול משא ומתן עם ארצות הברית, אך התשובה שלנו תמיד תהיה שלילית".

עוד הוסיף הנשיא: "נמשיך במשא ומתן עם גורמים נוספים, אך אם לא נשיג תוצאות עד ליום חמישי - ננקוט בצעד השלישי להפחתה במחויבויות שלנו מההסכם". זאת, לאחר שאתמול דובר הממשלה האיראנית אמר כי חלה התקדמות בדיונים עם צרפת.

בתוך כך, אמש דווח בוול סטריט ג'ורנל כי איראן סירבה להשיב על שאלות של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, לגבי מציאת שרידים של חומרים רדיואקטיביים במחסן האטומי בטהראן שאותו חשף רה"מ נתניהו בנאומו באו"ם - כפי שפורסם בחדשות 13.

לכתבות נוספות בנושא: 

איראן: חלה התקדמות בדיונים עם צרפת בנוגע להסכם הגרעין

חשיפה: אותרו חומרים רדיואקטיביים במחסן האיראני שחשף נתניהו

פגיעה מדויקת במטרות ויכולות מעקב: איראן חשפה מל"ט סילון חדש

"לא טראמפ ולא עשרה טראמפים אחרים יוכלו להחזיר את הגלגל אחורה". נשיא איראן רוחאני (ארכיון)
נשיא איראן רוחאני (ארכיון) | צילום: חדשות 13

כאמור, דובר ממשלת איראן אמר אתמול כי "חלה התקדמות בדיונים עם צרפת בנוגע להסכם הגרעין", אך עם זאת, הבהיר כי "טהראן תתרחק משמעותית מהסכם הגרעין אם אירופה לא תוכל להציע תנאים חדשים".

נוסף לכך, ציין דובר הממשלה הצרפתית שמדינתו מוכנה לנקוט "בצעדים חזקים יותר" במטרה להפחית את התחייבותה בהסכם הגרעין: "איראן מוכנה להפחית את התחייבויותיה אם אירופה לא תגלה מספיק נחישות. הצעד תוכנן ויהיה חזק יותר כדי ליצור איזון בין זכויותיה של איראן לבין ההסכם".

ביום שישי הודיעה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי לאחר ביקורת שערכה, עלה כי איראן ממשיכה להעשיר אורניום ברמה נמוכה ברמה החורגת מהמותר בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015. כזכור, בחודש יולי הודיעה סוכנות האטום האיראנית כי חצתה את סף 202.8 קילוגרמים המותר, כאשר היו בידיה 205 קילוגרמים של החומר. עשרה ימים לאחר מכן עמדה הכמות על 213 קילוגרמים, וכעת הודיעה הסוכנות כי יש במתקני טהראן 240 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה.

זריף
''נמכור נפט למי שירצה''. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

מוקדם יותר באותו היום, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו בטלפון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. נתניהו אמר למקרון כי "זה בדיוק הזמן הלא נכון לדון עם איראן, בעת שהיא מגבירה את התוקפנות באזור", והצהיר כי מי שנותן חסות לתוקפנות ולהתחמשות לא יהיה חסין. עוד הוסיף ראש הממשלה כי "ישראל תגן על עצמה מפני ההתקפות נגדה, ותמנע התחמשות בנשק קטלני מאויביה שמבקשים להשמידה".

ביום חמישי פורסם לראשונה בחדשות 13 כי נתניהו קיים מאמצים למנוע פגישה בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לשר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף – שהגיע לביקור פתע בפסגת הג'י 7. עם זאת, טראמפ, שהיה באותה שעה בפגישות מרתוניות עם מנהיגי המעצמות – לא היה זמין לענות לשיחותיו. כך אמרו לחדשות 13 גורמים אמריקנים וישראלים בכירים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

נשיא צרפת מקרון נפגש בארמון האליזה בפריז עם שר החוץ האיראני ודן עמו בעסקה אפשרית לחידוש המשא ומתן בין איראן לבין ארצות הברית. במוצאי שבת פגש מקרון את טראמפ ואת יתר מנהיגי מדינות הג'י 7 ועדכן אותם על שיחותיו עם זריף. לדברי מקרון, תגובתו של טראמפ הייתה חיובית ולאחר שקיבל מטראמפ "אור ירוק" החליט להזמין את זריף לשיחות נוספות בשולי הוועידה.

כזכור, לפני כחודש וחצי פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן בטהראן אותו חשף ראש הממשלה נתניהו בנאומו באו"ם בחודש ספטמבר, ושבו לטענתו אחסנה איראן ציוד וחומרים שהיו קשורים לתכנית הגרעין הצבאית שלה – כך אמרו לחדשות 13 ארבעה פקידים ישראלים בכירים שמעורים בנושא.

מקרון נואם בפני הקונגרס האמריקאי
מקרון נואם בפני הקונגרס האמריקאי | צילום: רויטרס

בנאומו באו"ם טען נתניהו כי האיראנים הוציאו באוגוסט 2018 מהמחסן האטומי 15 ק"ג של אורניום מועשר עליו לא הצהירו בפני הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית. הוא טען אז כי מדובר היה באחד משורה של צעדים שהאיראנים ביצעו כדי "לנקות" את האתר מראיות מרשיעות. האיראנים הכחישו אז את הדברים וטענו כי מדובר במפעל שטיחים והכחישו שנעשתה באתר פעילות גרעינית כלשהי.