במהלך ועידת הג'י 7: שר החוץ האיראני נחת במפתיע בצרפת

דיפלומט מערבי שמשתתף בפסגת המדינות המתועשות אישר לחדשות 13 כי מוחמד ג'וואד זריף הגיע לביאריץ. גורם בממשל מקרון מסר כי הבכיר האיראני נפגש עם עמיתו הצרפתי כדי לדון במתיחות מול ארה"ב

זמן צפייה: 01:58

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, נחת אחר הצהריים (ראשון) במפתיע בביאריץ שבצרפת - שם מתקיימת ועידת הג'י 7. דיפלומט מערבי המשתתף בפסגת המדינות המתועשות אישר לחדשות 13 את הפרטים, אותם אישר בהמשך משרד החוץ האיראני. עוד נמסר ממשרד החוץ האיראני, כי זריף יחזור עוד הערב לטהראן. ביום שישי, כזכור, ביקר זריף בארמון האליזה שבפריז, ונועד שם עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון.

במהלך הביקור, נפגש זריף עם עמיתו הצרפתי לה דריאן במטרה לדון עמו בתנאים להפחתת המתיחות המתמשכת מול וושינגטון - כך על פי גורם באליזה. לאחר הפגישה כתב זריף בחשבון הטוויטר שלו: "איראן מקיימת צעדים דיפלומטיים במטרה לשמר את ההסכמות שנקבעו. פגשתי היום בשולי עצרת הג'י 7 את נשיא מקרון, ושרי החוץ והאוצר הצרפתים, והמסר הועבר לאחר מכן גם לבריטניה וגרמניה. ניצבת בפנינו דרך קשה, אך המאמץ עשוי להשתלם".

עוד בחדשות 13:

זריף: אמרו לי שאם אגיע לפגישה בארה"ב – לא יוטלו עליי סנקציות

דיווח: מקרון הזמין את רוחאני לפסגת ה-G7 שתיערך בצרפת

4 איראנים תכננו תקיפה מווילה סורית: פרטי הפיגוע שסוכל נחשפים

זריף
זריף | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, המשתתף בוועידה נשאל על הגעתו של זריף למקום וסירב להגיב, אך דובר משרד החוץ האיראני מסר כי השניים לא ייפגשו. דיפלומט צרפתי ציין כי משתתפי הוועידה היו מודעים להגעתו של זריף, וכי הנושא נידון במהלך פגישות בין המנהיגים שנערכו אתמול. לאחרונה ציין גורם אמריקני בכיר כי ממשל טראמפ לא רואה בזריף בעל עמדת כוח בטהראן.

לפני כשלושה שבועות דיווח הערוץ הלבנוני אל-מיאדין דיווח מפי גורמים איראניים כי מקרון שוחח עם עמיתו האיראני חסן רוחאני, הזמין אותו לקחת חלק בפסגת הג'י 7 שתיערך בפריז בסוף החודש ואמר לו "ששם הוא יוכל להיפגש עם טראמפ". עוד דווח כי מקרון הציג בפני רוחאני תוכנית במסגרתה יוכנסו 15 מיליארד דולר למנגנון התשלומים בין אירופה לאיראן, שהוקם במסגרת הסכם הגרעין. בתגובה לדיווח, הכחיש גורם צרפתי כי מקרון הזמין את עמיתו לפסגה.

דונלד ומלאניה טראמפ מגיעים לפסגת ה-G7
דונלד ומלאניה טראמפ מגיעים לפסגת ה-G7 | צילום: רויטרס

מוקדם יותר באותו שבוע אישר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף את הדיווח לפיו הוזמן לפגישה בבית הלבן, ואף טען כי "אמרו לי שאם אגיע לפגישה - לא יוטלו עליי סנקציות". הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים שקיים. "נעמוד איתנים מול הגברת הלחץ עלינו - שכן אנו נשענים על עמנו", הוסיף. "אנו לא זקוקים לארצות הברית, המבצעת טרור, והפכה מבודדת בעולם בשל פעולותיה. אנו תרבות הנמצאת בחזית הקדמה והפיתוח בעולם".

"אין מקום לדיאלוג עם ממשל טראמפ. אנו לא קונים את הביטחון שלנו מבחוץ, שכן הוא אינו מיועד למכירה ולקנייה, הביטחון שלנו נובע מהעם", אמר שר החוץ האיראני.

ימים לפני כן, דיווח מגזין "ניו יורקר" האמריקני כי הנשיא טראמפ הזמין את זריף לפגישה בחדר הסגלגל בבית הלבן, על מנת לדון במתיחות בין המדינות ובתוכנית הגרעין של איראן. על פי הדיווח, זריף לא קיבל אישור מהממשל בטהראן, והפגישה לא התקיימה.

זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, זריף קיבל את ההזמנה בעת ששהה בניו יורק במהלך פגישה עם הסנאטור הרפובליקני ראנד פול, במסגרת השתתפות בדיון בעצרת האו"ם. זריף הודיע כי יצטרך לקבל אישור לפגישה מחמינאי, ולאחר סבב התייעצויות בטהראן לא אושר לו לקיים את הפגישה, כך אמרו ל"ניו יורקר" גורמים אמריקניים ואיראניים המעורים בשיחות בין הצדדים.

פול, כך דווח, עמל במהלך שבועות ארוכים על פגישה אפשרית של זריף בבית הלבן, בברכתו של הנשיא טראמפ, ותוך התייעצות עם הגורמים הרלונטיים בממשל ובמשרד החוץ. הפגישה בין זריף לסנאטור מקנטאקי התקיימה ב-15 ביולי, בשדרה החמישית בניו יורק, ונמשכה כשעה.