איראן: חלה התקדמות בדיונים עם צרפת בנוגע להסכם הגרעין

דובר הממשלה הצהיר שהמגעים בין המדינות ממשיכים. עם זאת, אמר כי "נתרחק משמעותית מההסכם אם אירופה לא תוכל להציע תנאים חדשים" • מפקד בחיל הים הבריטי: משמרות המהפכה בחנו אותנו מדי יום

זמן צפייה: 03:45

דובר ממשלת צרפת אמר היום (שני) כי "חלה התקדמות בדיונים עם צרפת בנוגע להסכם הגרעין". עם זאת, הבהיר דובר הממשלה כי "טהראן תתרחק משמעותית מהסכם הגרעין אם אירופה לא תוכל להציע תנאים חדשים".

נוסף לכך, דובר ממשלת איראן אמר כי מדינתו מוכנה לנקוט "בצעדים חזקים יותר" במטרה להפחית את התחייבותה בהסכם הגרעין: "איראן מוכנה להפחית את התחייבויותיה אם אירופה לא תגלה מספיק נחישות. הצעד תוכנן ויהיה חזק יותר כדי ליצור איזון בין זכויותיה של איראן לבין ההסכם".

בתוך כך, מפקד בחיל הים של בריטניה אמר היום כי משמרות המהפכה האיראניים התעמתו עם ספינות הצי המלכותי כ-115 פעמים מאז תחילת חודש יולי, כאשר כמעט כל יום התרחש אירוע מסוג זה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

פגיעה מדויקת במטרות ויכולות מעקב: איראן חשפה מל"ט סילון חדש

נתניהו למקרון: "זה לא הזמן למשא ומתן עם איראן"

איראן: "אם ארה"ב רוצה להיפגש – עליה לשמר הבנות הסכם הגרעין"

טראמפ רוחאני
טראמפ רוחאני | צילום: רויטרס

ביום שישי הודיע הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי לאחר ביקורת שערכה, עלה כי איראן ממשיכה להעשיר אורניום ברמה נמוכה ברמה החורגת מהמותר בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015. כזכור, בחודש יולי הודיעה סוכנות האטום האיראנית כי חצתה את סף 202.8 קילוגרמים המותר, כאשר היו בידיה 205 קילוגרמים של החומר. עשרה ימים לאחר מכן עמדה הכמות על 213 קילוגרמים, וכעת הודיעה הסוכנות כי יש במתקני טהראן 240 קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה.

מוקדם יותר באותו יום, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו בטלפון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. נתניהו אמר למקרון כי "זה בדיוק הזמן הלא נכון לדון עם איראן, בעת שהיא מגבירה את התוקפנות באזור", והצהיר כי מי שנותן חסות לתוקפנות ולהתחמשות לא יהיה חסין. עוד הוסיף ראש הממשלה כי "ישראל תגן על עצמה מפני ההתקפות נגדה, ותמנע התחמשות בנשק קטלני מאויביה שמבקשים להשמידה".

ביום חמישי פורסם לראשונה בחדשות 13 כי נתניהו קיים מאמצים למנוע פגישה בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לשר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף – שהגיע לביקור פתע בפסגת הג'י 7. עם זאת, טראמפ, שהיה באותה שעה בפגישות מרתוניות עם מנהיגי המעצמות – לא היה זמין לענות לשיחותיו. כך אמרו לחדשות 13 גורמים אמריקנים וישראלים בכירים.

זריף
''נמכור נפט למי שירצה''. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

נשיא צרפת מקרון נפגש בארמון האליזה בפריז עם שר החוץ האיראני ודן עמו בעסקה אפשרית לחידוש המשא ומתן בין איראן לבין ארצות הברית. במוצאי שבת פגש מקרון את טראמפ ואת יתר מנהיגי מדינות הג'י 7 ועדכן אותם על שיחותיו עם זריף. לדברי מקרון, תגובתו של טראמפ הייתה חיובית ולאחר שקיבל מטראמפ "אור ירוק" החליט להזמין את זריף לשיחות נוספות בשולי הוועידה.

זריף התייחס לאפשרות קיום משא ומתן עם ארצות הברית, והצהיר כי על מנת שהמהלך יתאפשר - וושינגטון תצטרך לשמר את הבנות הסכם הגרעין ולהסיר את "הטרור הכלכלי" שהיא משיתה על טהראן. את הדברים אמר לכתבים בקואלה למפור.

מקרון נואם בפני הקונגרס האמריקאי
מקרון נואם בפני הקונגרס האמריקאי | צילום: רויטרס

"המתח בין המדינות עלה מאז פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין בשנה שעברה", הצהיר שר החוץ. "ממשל טראמפ מקדם מלחמה כלכלית נגד העם האיראני, ולא נוכל לנהל עמו דיונים עד שיפסיק לעשות זאת. אם הם מעוניינים לשוב לשולחן המשא ומתן - יהיה לכך מחיר שהם יצטרכו לשלם".