נתניהו למקרון: "זה לא הזמן למשא ומתן עם איראן"

ראש הממשלה שוחח בטלפון עם נשיא צרפת, ואמר לו כי ישראל תגן על עצמה מפני ההתקפות נגדה. עוד הדגיש כי "מי שנותן חסות לתוקפנות ולהתחמשות - לא יהיה חסין"

זמן צפייה: 03:45

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח היום (שישי) בטלפון עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. נתניהו אמר למקרון כי "זה בדיוק הזמן הלא נכון לדון עם איראן, בעת שהיא מגבירה את התוקפנות באזור", והצהיר כי מי שנותן חסות לתוקפנות ולהתחמשות לא יהיה חסין.

עוד הוסיף ראש הממשלה כי ישראל תגן על עצמה מפני ההתקפות נגדה, ותמנע התחמשות בנשק קטלני מאויביה שמבקשים להשמידה.

עוד בחדשות 13:

נתניהו ניסה לשווא לתפוס את טראמפ כדי לבקש שלא יפגוש את זריף

בולטון: "עמדת טראמפ מול איראן – ללא שינוי; אין סיבה להטבות"

איראן: "אם ארה"ב רוצה להיפגש – עליה לשמר הבנות הסכם הגרעין"

בנימין נתניהו ועמנואל מקרון בדאבוס
בנימין נתניהו ועמנואל מקרון | צילום: לע"מ, עמוס בן גרשום

אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ראש הממשלה נתניהו קיים מאמצים למנוע פגישה בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לשר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף – שהגיע לביקור פתע בפסגת הג'י 7. עם זאת, טראמפ, שהיה באותה שעה בפגישות מרתוניות עם מנהיגי המעצמות – לא היה זמין לענות לשיחותיו. כך אמרו לחדשות 13 גורמים אמריקנים וישראלים בכירים.

ביום שישי בבוקר נפגש נשיא צרפת מקרון בארמון האליזה בפריז עם שר החוץ האיראני ודן עמו בעסקה אפשרית לחידוש המשא ומתן בין איראן לבין ארצות הברית. במוצאי שבת פגש מקרון את טראמפ ואת יתר מנהיגי מדינות הג'י 7 ועדכן אותם על שיחותיו עם זריף. לדברי מקרון, תגובתו של טראמפ הייתה חיובית ולאחר שקיבל מטראמפ "אור ירוק" החליט להזמין את זריף לשיחות נוספות בשולי הוועידה.

בתחילת השבוע הגיע לישראל מידע על ביקור הפתע המתוכנן של זריף בפסגה. במשך שעות ארוכות פנתה לשכת ראש הממשלה לשורה של בכירים בממשל טראמפ, ובראשם שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, וביקשה לחבר בין נתניהו לנשיא האמריקני. בכל השיחות הדגישו יועציו של נתניהו כי הם מודאגים מכך שטראמפ ייפגש עם זריף. אלא שבמשך שעות השיחה לא התקיימה. הסיבה לכך כאמור, לדברי בכירים אמריקנים, הייתה שטראמפ היה עסוק בפגישות עם שאר המנהיגים ולא היה יכול לקבל את השיחה מנתניהו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

נסיונותיו הבהולים של נתניהו לשוחח עם טראמפ מצביעים על עומק הדאגה בירושלים לגבי האפשרות של חידוש המשא ומתן בין ארצות הברית לבין איראן. נתניהו רואה בנסיגה האמריקנית מהסכם הגרעין עם איראן כאחד ההישגים המרכזיים שלו בתחום מדיניות החוץ, והוא חושש מהסרת הסנקציות שהוטלו על טהראן לאחרונה.

עם זאת, לא ברור אם טראמפ בכלל התכוון להיפגש עם זריף. בכירים אמריקנים ציינו כי הם סברו שפגישה עם זריף תהיה טעות – גם מבחינת המדיניות וגם מבחינת הפרוטוקול הדיפלומטי לפיו ראוי שטראמפ ייפגש עם הנשיא האיראני רוחאני ולא עם שר החוץ שלו.

נשיא צרפת אמר מצידו במסיבת העיתונאים עם טראמפ כי המטרה שלו הייתה לקדם פגישה בין טראמפ לרוחאני וכי הציע לקיים פגישה בשולי הוועידה בין זריף לבין שר אמריקני. שר החוץ פומפאו לא השתתף בוועידה אך שר האוצר סטיב מנוצ'ין נכח בה. טראמפ אמר באותה מסיבת עיתונאים כי סבר שהעיתוי אינו מתאים לפגישה עם זריף אולם הבהיר כי יהיה מוכן להיפגש עם רוחאני בעתיד.

הבכירים האמריקנים ציינו כי טראמפ החליט לא להיפגש עם זריף ללא קשר למסרים שהגיעו מנתניהו. כאשר טראמפ סיים את פגישותיו בפסגת הג'י 7, בשעה מאוחרת ביום ראשון בכירים בבית הלבן פנו ללשכת ראש הממשלה ושאלו האם נתניהו עדיין מעוניין לקיים את שיחת הטלפון, אלא שבשלב הזה כבר היה ברור שטראמפ לא ייפגש עם זריף. למחרת שוחח נתניהו בטלפון עם סגן הנשיא מייק פנס.