רוחאני על החזרת הסנקציות מצד ארה"ב: "אמריקה ניצבת בפני מפלה"

נשיא איראן התייחס לניסיון לחדש את מגבלות האו"ם על מדינתו, וטען: "המהלך מציב את ארה"ב בפני תבוסה ותגובות שלילות מצד הקהילה הבין-לאומית. מעולם לא נכנענו ללחץ, ונגיב בעוצמה לבריונות"

זמן צפייה: 01:15

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס היום (ראשון) לניסיון האמריקני לחדש את הסנקציות של האו"ם על מדינתו, והצהיר: "המהלך של ארצות הברית מציב אותה בפני תבוסה ובפני תגובות שליליות מצד הקהילה הבין-לאומית. מעולם לא נכנענו ללחץ האמריקני, ונגיב בעוצמה לבריונות האמריקנית". את הדברים אמר בנשיא בריאיון בטלוויזיה האיראנית.

דבריו של רוחאני מגיעים בעקבות הצהרתו של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שאמר הלילה כי המהלך המתוכנן לחידוש הסנקציות על טהראן נכנס לתוקף. יש לציין, עם זאת, כי מדובר במהלך שבנות בריתה של ארה"ב וכן יריבותיה צפויות להתעלם ממנו.

עוד בחדשות 13:

משרד הבריאות: 3,406 נדבקים חדשים אובחנו אתמול בקורונה

תושב הצפון שפך סולר על אשתו – על פי החשד ניסה להציתה

לאחר מאבק ממושך בסרטן: מירית הררי הלכה לעולמה

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

כזכור, ההחלטה האמריקנית לחדש את הסנקציות התקבלה בעקבות האכזבה שנחלו כאשר מועצת הביטחון של האו"ם דחתה בגאוגוסט האחרון את ההצעה להאריך את אמברגו הנשק על איראן שנקבע בהסכם הגרעין עם איראן ב-2015. זאת, לאחר שרוסיה וסין התנגדו למהלך. האמברגו הנוכחי צפוי להסתיים באוקטובר. 11 חברות נמנעו, בהן צרפת, גרמניה, ובריטניה, בעוד ארה"ב והרפובליקה הדומיניקנית היו היחידות שהצביעו בעד הארכת האמברגו.

"כישלון מועצת הביטחון לפעול בנחישות בהגנה על השלום והביטחון הבין-לאומי הוא בלתי נסלח", ציין פומפאו בהצהרה לאחר ההצבעה.

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, ציין כי "ההחלטה לא להאריך את האמברגו היא מבישה. במקום לאפשר למשטר הטרור באיראן לרכוש נשק קטלני, על המועצה להציב עליו סנקציות משתקות. המועצה נכשלה נחרצות באחריותה לשמירה על השלום והביטחון הבין-לאומי. ההחלטה הזו תמשיך לערער את היציבורת במזרח התיכון ותגביר את התפשטות האלימות בעולם".

מועצת הביטחון של האו''ם
מועצת הביטחון של האו''ם | צילום: רויטרס

שגריר סין באום ציין כי "התוצאות מוכיחות שוב שחד צדדיות לא מקבלת תמיכה, ושהביריונות עתידה להיכשל". כעת, לאחר נפילת ההצעה, ארה"ב יכולה לממש את איומיה ולהטיל סנקציות אמריקניות על איראן - זאת על אף שפרשה מהסכם הגרעין ב-2018. דיפלומטים ציינו שארה"ב תוכל להפעיל את הסנקציות הללו כבר בשבוע הבא - אך תעמוד מול אתגרים וקשיים רבים.