רוחאני: "הסנקציות נגדנו ייכשלו - ממשל טראמפ מיואש"

נשיא איראן אמר שההגבלות שהטילה ארה"ב לא יועילו וטען כי "הפעולות של הבית הלבן מעידות על כך שהוא מפגר". משרד החוץ האיראני: "הנתיב הדיפלומטי בין טהראן לוושינגטון ייסגר לתמיד"

זמן צפייה: 00:48

המתיחות במפרץ: נשיא איראן חסן רוחאני התייחס היום (שלישי) לסנקציות החדשות שהטיל אמש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על מדינתו, על המנהיג העליון עלי חמינאי ועל בכירים נוספים וטען שהסנקציות נגד חמינאי ייכשלו כיוון שאין לו נכסים מחוץ למדינה, ושהמהלך של טראמפ הוא "סימן לייאוש". בנוסף, אמר כי "הפעולות של הבית הלבן מעידות על כך שהוא מפגר, ושהשקט האסטרטגי עליו אנו שומרים לא אומר שאנחנו מפחדים".

דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קסאמי, צייץ מוקדם יותר בטוויטר: "הסנקציות האמריקניות סגרו את הנתיב הדיפלומטי בין טהראן לוושינגטון לתמיד". כמו כן, טען כי התגובה האיראנית על חדירת המל"ט האמריקני לשטחה התבצעה בתוך דקות ובאמצעות מערכת שמיוצרת באיראן.

לעוד כתבות בנושא:

טראמפ הבין: סנקציות כלכליות עדיפות על תקיפת מטוסים • פרשנות

טראמפ חתם על סנקציות חדשות נגד איראן – חלקן יתמקדו בחמינאי

איראן על הפלת המל"ט: "פעולה שלא נהסס לחזור עליה אם נצטרך"

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

אתמול כאמור, הנשיא טראמפ הודיע על סנקציות חדשות נגד טהראן ומסר כי חלקן יתמקדו במנהיג העליון עלי חמינאי - על מנת למנוע ממנו וממקורביו גישה לכלים כלכליים. בנוסף, הוטלו הגבלות על שמונה בכירים במשמרות המהפכה. עוד נמסר כי במהלך השבוע יפורסמו סנקציות נוספות שיפגעו גם בשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף. לטענתו שר האוצר האמריקני, סטיב מנושין, הצעד יקפיא מיליארדי דולרים של נכסים איראניים.

"אנחנו לא מחפשים עימות, אבל לא נאפשר לטהראן להמשיך לממן טרור או לפתח נשק גרעיני. הסנקציות שנטיל על איראן לא יפסחו על משרדו של המנהיג העליון חמינאי", אמר הנשיא האמריקני. עם זאת, טראמפ ציין את כוחו של חמינאי ברפובליקה האסלאמית ואת העובדה כי מכבדים אותו שם.

הצעד של טראמפ מגיע ברקע הפלת המל"ט האמריקני לפני כשבוע, אך לטענתו "הסנקציות הוטלו ללא קשר לאירוע. כמו כן, הוסיף הנשיא כי "נשמח לעשות עסקה עם איראן". קודם לכן העלה טראמפ בציוץ ספקות לגבי המשך המעורבות של ארה"ב במצרי הורמוז. "מדינות רבות משיגות את הנפט שלהן דרך מצרי הורמוז, אז למה אנחנו מגנים על נתיבי שייט של מדינות אחרות ללא תמורה?", שאל. "המדינות האלו צריכות להגן על נתיבי הסחר שלהם באזור, שתמיד היה מסוכן. אנחנו כלל לא צריכים להיות שם, שכן ארה"ב הפכה ליצרנית האנרגיה הגדולה בעולם".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

בתגובה ענה זריף: "טראמפ צודק ב-100%, לצבא ארה"ב אין שום סיבה להיות במפרץ הפרסי. הסרת הכוחות האמריקניים משם היא אינטרס אמריקני ושל כל העולם. כעת זה ברור שארה"ב ובעלות בריתה לא מעוניינות באינטרסים של ארה"ב - הם מתעבים דיפלומטיה וצמאים למלחמה".

מוקדם יותר אתמול, התייחס מפקד חיל הים האיראני, חוסיין חנזאדיף, למתיחות עם ארה"ב באזור המפרץ הפרסי ולהפלת המל"ט האמריקני, ואמר כי "הפעולה הייתה תגובה תקיפה - וניתן לחזור עליה אם צריך", כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

ביום ראשון פורסם ב"ניו יורק טיימס" שגורמי צבא ומודיעין אמריקניים פועלים כדי לפתח פעולות חשאיות במטרה להיאבק בתוקפנות האיראנית במפרץ הפרסי, בעידוד הבית הלבן, שמעוניין בפעולות שיסייעו להרתיע את איראן, ומנגד לא יביאו להסלמה ולמלחמה כוללת - כך דיווח ה"ניו יורק טיימס" מפי גורמים אמריקניים.

לפי הדיווח, המטרה היא לפתח מבצעים בדומה למתקפת סייבר שנערכה ביום חמישי, במהלכה נטען כי הותקפו יעד מודיעיני איראני שלדברי גורמים אמריקניים אחראי למתקפות על מכליות הנפט במפרץ הפרסי. מטרת המבצע הייתה לשתק את המחשבים והרשתות בהם השתמש אותו גוף מודיעין, לפחות באופן זמני. במבצע נפרד, דווח כי האמריקנים ניסו להפיל מחשבים ששולטים בשיגור טילים איראניים.