איראן על הפלת המל"ט: "פעולה שלא נהסס לחזור עליה אם נצטרך"

לפי דיווח בסוכנות הידיעות "תסנים", מפקד חיל הים האיראני חוסיין חנזאדי התייחס לתקרית במצרי הורמוז בשבוע שעבר, וטען כי זו הייתה תגובה תקיפה מצד טהראן - שניתן לבצע שוב

זמן צפייה: 01:07

המתיחות במפרץ: מפקד חיל הים האיראני, חוסיין חנזאדי, התייחס הבוקר (שני) למתיחות עם ארה"ב באזור המפרץ הפרסי ולהפלת המל"ט האמריקני מעל מצרי הורמוז בשבוע שעבר, ואמר כי "הפעולה הייתה תגובה תקיפה - וניתן לחזור עליה אם צריך", כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

בתוך כך, משרד החוץ האיראני הגיב לטענות של השר הבריטי לענייני המזרח התיכון, אנדרו מוריסון, לפיהן איראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ עומאן בשבוע שעבר. "נראה שבריטניה מצדדת בארה"ב בשל משבר הברקזיט", נמסר. על "עסקת המאה" מסרו: "היא מבישה ונידונה לכישלון. הוועידה בבחריין והמכירה של העם הפלסטיני לא תוביל לשום מקום".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

דיווח: ארה"ב מתכננת מבצעים חשאיים כדי להיאבק בתוקפנות איראן

טראמפ ביטל את התקיפה – ושיחק לידיים של איראן • פרשנות

טראמפ: "לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות כשהפילה את המל"ט"

ריגול איראני, אילוסטרציה
ריגול איראני, אילוסטרציה | צילום: Shutterstock

ה"ניו יורק טיימס" דיווח אמש כי גורמי צבא ומודיעין אמריקניים פועלים כדי לפתח פעולות חשאיות במטרה להיאבק בתוקפנות האיראנית במפרץ הפרסי, בעידוד הבית הלבן, שמעוניין בפעולות שיסייעו להרתיע את איראן, ומנגד לא יביאו להסלמה ולמלחמה כוללת.

לפי הדיווח, המטרה היא לפתח מבצעים בדומה למתקפת סייבר שנערכה ביום חמישי, במהלכה נטען כי הותקפו יעד מודיעיני איראני שלדברי גורמים אמריקניים אחראי למתקפות על מכליות הנפט במפרץ הפרסי. מטרת המבצע הייתה לשתק את המחשבים והרשתות בהם השתמש אותו גוף מודיעין, לפחות באופן זמני. במבצע נפרד, דווח כי האמריקנים ניסו להפיל מחשבים ששולטים בשיגור טילים איראניים.

במקביל, רשת NBC דיווחה מפי גורמים אמריקניים כי בשנתיים הראשונות של ממשל טראמפ, ערך צבא ארה"ב יותר מבצעי סייבר מאשר בכל שמונה שנות כהונת ברק אובמה. כוח הסייבר של צבא ארה"ב ערך בשנתיים הללו מבצעים רבים נגד מדינות כמו סין, איראן, רוסיה ואחרות.

צופה צמיחה כלכלית כבר בחודשים הקרובים. נשיא איראן רוחאני
נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

לפי הדיווח, הגנרל האחראי על הגברת תכיפות המבצעים, פול נקאסון, דיבר על המדיניות החדשה, אך השתמש בביטויים עמומים כמו "חתירה מתמדת למגע", ו"הגנה קדימה", מבלי להסביר את המשמעות. גורמים אמריקניים הסבירו שכחלק מאותם מבצעים, האקרים של צבא ארה"ב פורצים לרשתות זרות, פוגעים בהאקרים של האויב ושותלים "פצצות סייבר" המנטרלות את התשתיות במקרה של עימות.

שר התקשורת האיראני הצהיר התגובה כי מתקפות הסייבר של ארה"ב על איראן לא צלחו. לדבריו, "הם מתאמצים - אבל לא מצליחים לבצע תקיפה מוצלחת. אנחנו מתמודדים עם טרור סייבר זה זמן רב. בשנה שעברה ניטרלנו 33 מיליון תקיפות".

בתוך כך, שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, שהמריא לסעודיה ולאיחוד האמירויות, אמר טרם המראתו: "אלה שתי בעלות ברית גדולות מול האתגר שאיראן מציגה, ואנחנו נדבר איתן על התיאום האסטרטגי בינינו".

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: רויטרס