איראן מאשרת: כוחות הביטחון הרגו "מתפרעים" במחאה נגד השלטון

הטלוויזיה הממלכתית ברפובליקה האסלאמית הודתה שמפגינים נורו למוות במהלך המחאות שפרצו ברחבי המדינה עקב החלטת הממשלה להעלות בפתאומיות את מחירי הדלק. לפי דיווחים, למעלה מ-200 איש נהרגו

זמן צפייה: 03:04

הטלוויזיה הממלכתית באיראן הודיעה היום (שלישי) על כך שכוחות הביטחון הרגו מפגינים, או "מתפרעים" כפי שכונו בשידור, במספר ערים ברחבי המדינה בהן פרצו מחאות על רקע החלטת הממשלה להעלות את מחירי הדלק באופן פתאומי. זוהי הפעם הראשונה שהרשויות במדינה מאשרות את הרג המפגינים, במחאה האלימה ביותר מאז המהפכה אשר גבתה, על פי ארגון אמנסטי לזכויות אדם, 208 קורבנות.

בעקבות המחאות איראן חסמה את הגישה לאינטרנט - ובכך למעשה מונעת מאזרחים לשתף מידע או לפרסם סרטונים מההפגנות. כך גם לא מאפשרת לעולם לדעת את רמת החומרה של המחאה והאלימות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ארה"ב: טראמפ ונתניהו שוחחו על איראן "ונושאים קריטיים נוספים"

24 הרוגים בהפגנות נגד השחיתות בעיראק: "איראן החוצה"

נציגי ירדן ואיראן בקיקבוקס החרימו קרב מול מתחרה ישראלי

הפגנות הדלק באיראן
הפגנות הדלק באיראן | צילום: רויטרס

אתמול פרסם עיתון ה"ניו יורק טיימס" הערכות של ארגוני זכויות אדם לפיהן 450-180 מפגינים נהרגו מאז פרוץ ההפגנות, כ-2,000 נפצעו וכ-7,000 נעצרו. באחד המקרים שתוארו מפי עדי ראייה וצוותים רפואיים, עצרו כוחות משמרות המהפכה 100-40 מפגינים לא חמושים שתפסו מחסה בשטח פתוח, והוציאו אותם להורג.

כזכור, לפני כשלושה שבועות הודיע ממשל רוחאני על העלאת מחירי הדלק ב-50% ללא כל התראה מוקדמת, בטענה כי ההכנסות יועברו למשפחות עניות. עקב כך רבים יצאו לרחובות להפגין על המהלך, והמחאה הפכה לאלימה והקטלנית ביותר שהתרחשה במדינה מאז המהפכה האסלאמית לפני 40 שנה. בהפגנות שפרצו באיראן ב-2009 בעקבות תוצאות הבחירות, נהרגו 72 מפגינים לאורך תקופה של עשרה חודשים. מימדי ההרג מתחילים להתברר כעת למדינות המערב, לאחר שבמשך תקופה ניתק הממשל האיראני את הנגישות לאינטרנט.

נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין
נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין | צילום: ללא קרדיט

לפי הדיווחים בערוצי התקשורת המקומיים, הרשויות האיראניות הקצו מגבלה של 60 ליטר לחודש לכל מכונית פרטית, כשהמחיר הוא 13 סנט אמריקני לליטר. אם נהגים יעברו את המכסה, המחיר יוכפל ויעמוד על 26 סנט לליטר. לפני כן, המכסה עמדה על 250 ליטר בחודש למכונית פרטית במחיר של שמונה סנט לליטר.