24 הרוגים בהפגנות נגד השחיתות בעיראק: "איראן החוצה"

לפחות 20 בני אדם נהרגו מירי כוחות הביטחון, שניסו לפנות את ההמון המוחה. אתמול מפגינים הציתו את הקונסוליה האיראנית בעיר נג'ף, וקראו לעזיבת הכוחות האיראניים את המדינה

זמן צפייה: 02:46

לפחות 24 בני אדם נהרגו היום (חמישי) בהפגנות הנמשכות בעיראק נגד השחיתות השלטונית. לפחות 20 מהמפגינים נהרגו כתוצאה מירי כוחות הביטחון, שניסו לפנות את המפגינים שהתבצרו בגשרים בעיר נאסריה. ארבעה נוספים נהרגו במהלך ההפגנות בבירה בגדד. כוחות הביטחון במוקדי ההפגנות משתמשים בירי חי ובירי גז מדמיע.

אתמול הציתו המפגינים את בניין הקונסוליה האיראנית, הממוקם בעיר נג'ף - שנחשבת למוקד הכוח השיעי הפוליטי בעיראק. המפגינים במקום קראו ליציאת הכוחות האיראניים מהמדינה: "איראן, צאי מעיראק". על פי כלי התקשורת במדינה, העובדים בקונסוליה הצליחו להימלט מהמקום רגעים לפני שהמוחים התפרצו פנימה.

עוד בחדשות 13:

המחאות בעיראק: מפגינים תקפו את הקונסוליה האיראנית בכרבלא

נמשכת המחאה בעיראק: "24 הרוגים ומאות פצועים בהפגנות"

93 הרוגים בהפגנות האלימות בעיראק; הוסר העוצר בבגדאד

שריפת הקונסוליה בעיראק
שריפת הקונסוליה בעיראק | צילום: רויטרס

בתגובה, מיהרה איראן לגנות את התקפה, והצהירה כי ממשלת עיראק אחראית על ביטחון הקונסוליה.

על אף שמרבית הזעם הציבורי במדנה מופנה כלפי השלטונות בעיראק, רבים מהמפגינים מביעים כעס גם כלפי ההשפעה האיראנית על ענייני הפנים בעיראק,

בתגובה להמשך ההפגנות, צבא עיראק הודיע על הקמת "יחידות משבר", במטרה לדכא את המחאות ו"להשיב את הסדר למדינה".

הפגנות בעיראק
הפגנות בעיראק | צילום: רויטרס

המתקפה על הקונסוליה האיראנית לא הייתה הפעם הראשונה שבה האש מופנית כלפי איראן, מאז פרוץ המחאות במדינה. לפני כשלושה שבועות נורו למוות לפחות  שלושה בני אדם, כאשר מפגינים תקפו את הקונסוליה האיראנית בכרבלא שבעיראק. המפגינים, שדרשו מאיראן להפסיק להתערב בענייניה הפנימיים של המדינה, טיפסו על חומות הנציגות הדיפלומטית, יידו אבנים וחפצים בוערים על הקירות, הניפו את דגלי עיראק, וקראו: "כרבלא חופשית - איראן בחוץ".

איראן, התומכת בממשלת עיראק ובמספר מיליציות שיעיות מקומיות, הפצירה במפגינים לדרוש שינוי, ואפילו המנהיג העליון עלי חאמנאי התערב והאשים את ארה"ב, סעודיה וישראל בערעור היציבות במדינה.

בחלק מהדיווחים נטען כי כוחות הביטחון פתחו באש לעבר המפגינים, אולם על פי דיווחים אחרים מי שירה הם אלמונים, שכיוונו את האש גם כלפי השוטרים וגם כלפי המפגינים. במקביל, בעיר בגדד נמשכות ההפגנות. שם, על פי הדיווחים, נהרגו עוד חמישה מפגינים מירי של כוחות הביטחון. בסרטון שהגיע לידי סוכנות הידיעות "רויטרס", נראו הכוחות יורים באש חיה לעבר מפגינה הרוגה.

הקונסול הכללי של איראן בכרבלא מסר לכלי התקשורת כי "המצב בשליטה - חזרנו לשגרה".