המחאה האלימה ביותר מאז המהפכה: "יותר מ-200 נהרגו באיראן"

ארגון זכויות האדם "אמנסטי" פרסם דוח שממנו עולה כי בהפגנות שפרצו לפני כשבועיים בעקבות הזינוק במחירי הדלק, מתו לפחות 208 אזרחים - הכמות הגבוהה ביותר מאז עלה לשלטון האייתוללה חומייני

זמן צפייה: 03:04

ארגון אמנסטי לזכויות אדם פרסם היום (שני) דוח שממנו עולה כי לפחות 208 אזרחים נהרגו במהלך ההפגנות שפרצו לפני כשבועיים באיראן, בעקבות הזינוק במחירי הדלק. "הדוח מבוסס על דיווחים מאומתים שקיבל הארגון – אך סביר כי מספר ההרוגים גבוה יותר – ויעלה בהמשך", נכתב בו.

מוקדם יותר היום פרסם עיתון ה"ניו יורק טיימס" הערכות של ארגוני זכויות אדם לפיהן 450-180 מפגינים נהרגו מאז פרוץ ההפגנות, כ-2,000 נפצעו וכ-7,000 נעצרו. באחד המקרים שתוארו מפי עדי ראייה וצוותים רפואיים, עצרו כוחות משמרות המהפכה 100-40 מפגינים לא חמושים שתפסו מחסה בשטח פתוח, והוציאו אותם להורג.

בכך, הופכת המחאה הנוכחית לאלימה והקטלנית ביותר שהתרחשה במדינה מאז המהפכה האסלאמית לפני 40 שנה. בהפגנות שפרצו באיראן ב-2009 בעקבות תוצאות הבחירות, נהרגו 72 מפגינים לאורך תקופה של עשרה חודשים. מימדי ההרג מתחילים להתברר כעת למדינות המערב, לאחר שבמשך תקופה ניתק הממשל האיראני את הנגישות לאינטרנט.

עוד בחדשות 13:

חמינאי הביע תמיכה בקיצוב הדלק: "מאחורי המחאה עומדים אויבים"

מחאות הדלק באיראן: "יותר ממאה מפגינים נהרגו ב-21 ערים"

שנה למחאת ה"אפודים הצהובים": יותר מ-100 עצורים בהפגנות בפריז

תחנת דלק שנשרפה במהלך המחאה באיראן
תחנת דלק שנשרפה במהלך המחאה באיראן | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כשלושה שבועות הודיע ממשל רוחאני על העלאת מחירי הדלק ב-50% ללא כל התראה מוקדמת, בטענה כי ההכנסות יועברו למשפחות עניות.

לפי הדיווחים בערוצי התקשורת המקומיים, הרשויות האיראניות הקצו מגבלה של 60 ליטר לחודש לכל מכונית פרטית, כשהמחיר הוא 13 סנט אמריקני לליטר. אם נהגים יעברו את המכסה, המחיר יוכפל ויעמוד על 26 סנט לליטר. לפני כן, המכסה עמדה על 250 ליטר בחודש למכונית פרטית במחיר של שמונה סנט לליטר.

חסן רוחאני, נשיא איראן
חסן רוחאני, נשיא איראן | צילום: רויטרס

רוחאני, התייחס בישיבת הממשלה להפגנות ואמר כי "זכותו של העם להפגין, אך יש להפריד בין ההפגנות לבין הפרות הסדר במדינה, ולכן אסור להרשות שאיראן תסבול מאי-יציבות". עוד טען רוחאני כי הוא פירסם צווים שיעבירו סיוע כספי החל ממחר למשפחות עם הכנסה נמוכה. לטענת רוחאני, "היו שלוש אפשרויות - העלאת מיסים, העלאת שיעור ייצוא הנפט או העלאת מחירי הדלק".

איראן סובלת מבעיות כלכליות מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, יציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין החמירה את הבעיות והביאה להפגנות נרחבות במדינה בשנת 2017. במחאות נהרגו 25 תושבים ו-5,000 נעצרו.