יו"ר סבא"א הגיע לאיראן - יבקש הבהרות לגבי המחסן שחשף נתניהו

קורנל פרוטה, בכיר הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, נפגש בטהראן עם שר החוץ זריף וראש הארגון לאנרגיה אטומית. "איננו מושפעים מלחצים - נחושים להמשיך בשיתוף הפעולה עם איראן"

זמן צפייה: 00:51

ממלא מקום יו"ר הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, קורנל פרוטה, הגיע היום (ראשון) לטהראן ונפגש עם שר החוץ זריף וראש הארגון לאנרגיה אטומית באיראן במדינה עלי אכבר סאלחי. פרוטה צפוי לבקש הבהרות על שרידי החומרים הרדיו-אקטיביים שפקחיו מצאו במחסן במדינה, כפי שנחשף על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם בספטמבר שעבר.

בתום פגישות עם השניים הצהיר פרוטה כי "הסוכנות תמשיך בעבודתה העצמאית ובגישתה המקצועית והבלתי-תלויה שתורמת לאמינותה. הסוכנות לא מושפעת מלחצים ונחושה להמשיך בשיתוף הפעולה עם איראן".

לכתבות נוספות בנושא >>

בכיר סבא"א יבקר בטהראן וידרוש הבהרות לגבי המחסן שחשף נתניהו

איראן מפרה את ההסכם – בשלישית: "מכניסים אורניום לצנטריפוגות"

איראן: "נסוגים ממחויבויות המחקר והפיתוח שהתווה הסכם הגרעין"

נתניהו בעצרת האו"ם
נתניהו בעצרת האו"ם | צילום: רויטרס

פרוטה, כאמור, נפגש עם ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן. בפתח פגישתם אמר סאלחי כי "הסכם הגרעין האיראני הוא כבר לא דרך חד סטרית. הדרך הזו אמורה להיות לשני כיוונים. כיוון שלא הייתה הדדיות, איראן תיקח החלטות בהתאם, כפי שעשתה בצעד השלישי של נסיגתה ממחוייבויות ההסכם".

סלאחי תקף גם את האיחוד האירופי ואמר כי הוא "נכשל לממש את התחייבותו להסכם. האיחוד האירופי לא מסוגל לפצות על פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין. דובר האיחוד אמר שהם יישארו מחויבים להסכם כל עוד אנחנו נישאר מחויבים. הופתעתי לשמוע זאת. האיחוד האירופי מחויב? אולי אם כוונתם שהם מחויבים לאי-מחויבות". בתוך כך, שר החוץ הצרפתי התייחס לנסיגתה האחרונה של איראן מהסכם הגרעין ואמר כי "ההחלטה על הפחתת המחויבויות מצד איראן להסכם הגרעין היא הפיכה, והדרך לדיאלוג עדיין פתוחה".

זריף בהצגת הסכם הגרעין. האחראי על השכנועים
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

בהמשך פרוטה נפגש גם עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, ובתום הפגישה זריף אמר לו כי "הצעדים שלנו להפחחת המחוייבויות מהסכם הגרעין - עדיין תחת ההסכם".

הגעתו של פרוטה לטהראן מגיעה כחודשיים לאחר חשיפת חדשות 13 לפיה פקחי האו"ם מצאו שרידי חומרים רדיואקטיביים במחסן האטומי בטהראן, שנחשף על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם בספטמבר שעבר.

במוקד ביקורו תעמוד דרישת סבא"א לקבל הבהרות מאיראן לגבי הממצאים במחסן האטומי. האיראנים מסרבים עד כה לתת תשובות בעניין. ביום שני תתכנס בווינה מועצת הנגידים של סבא"א כדי לקבל דיווח על הממצאים במחסן האטומי בטהראן. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון צייץ בטוויטר כי ארה"ב מצפה לקבל דיווח מלא לגבי ממצאי פקחי האו"ם.

כאמור, לפני כחודשיים אמרו לחדשות 13 ארבעה פקידים ישראלים בכירים שמעורים בנושא, כי פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן, שבו לטענת נתניהו אחסנה איראן ציוד וחומרים שהיו קשורים לתוכנית הגרעין הצבאית שלה.

בנאומו באו"ם טען נתניהו כי האיראנים הוציאו באוגוסט 2018 מהמחסן האטומי 15 ק"ג של אורניום מועשר עליו לא הצהירו בפני הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית. הוא טען אז כי מדובר היה באחד משורה של צעדים שהאיראנים ביצעו כדי "לנקות" את האתר מראיות מרשיעות. האיראנים הכחישו אז את הד