בכיר סבא"א יבקר בטהראן וידרוש הבהרות לגבי המחסן שחשף נתניהו

מ"מ מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית יגיע מחר לביקור בטהראן, וייפגש עם שר החוץ האיראני. זאת לאחר שנחשף בחדשות 13 כי פקחי האו"ם איתרו חומרים רדיואקטיביים במחסן האטומי שחשף נתניהו באו"ם

זמן צפייה: 01:35

ממלא מקום מנכ"ל הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית יגיע מחר (שבת) לטהראן וייפגש עם שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף ועם ראש הוועדה לאנרגיה אטומית של איראן סאלחי. זאת, כחודשיים לאחר חשיפת חדשות 13 לפיה פקחי האו"ם מצאו שרידי חומרים רדיואקטיביים במחסן האטומי בטהראן, שנחשף על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם בספטמבר שעבר.

במוקד ביקורו תעמוד דרישת סבא"א לקבל הבהרות מאיראן לגבי הממצאים במחסן האטומי. האיראנים מסרבים עד כה לתת תשובות בעניין. ביום שני תתכנס בווינה מועצת הנגידים של סבא"א כדי לקבל דיווח על הממצאים במחסן האטומי בטהראן. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון צייץ בטוויטר כי ארה"ב מצפה לקבל דיווח מלא לגבי ממצאי פקחי האו"ם.

לכתבות נוספות בנושא: 

חשיפה: אותרו חומרים רדיואקטיביים במחסן האיראני שחשף נתניהו

איראן: "נסוגים ממחויבויות המחקר והפיתוח שהתווה הסכם הגרעין"

רוחאני: הצעד הבא בנסיגה מהסכם הגרעין – פיתוח צנטריפוגות

נתניהו מציג באום את נמל התעופה של ביירות
נתניהו מציג באום את נמל התעופה של ביירות | צילום: או"ם

כאמור, לפני כחודשיים אמרו לחדשות 13 ארבעה פקידים ישראלים בכירים שמעורים בנושא, כי פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן, שבו לטענת נתניהו אחסנה איראן ציוד וחומרים שהיו קשורים לתוכנית הגרעין הצבאית שלה.

בנאומו באו"ם טען נתניהו כי האיראנים הוציאו באוגוסט 2018 מהמחסן האטומי 15 ק"ג של אורניום מועשר עליו לא הצהירו בפני הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית. הוא טען אז כי מדובר היה באחד משורה של צעדים שהאיראנים ביצעו כדי "לנקות" את האתר מראיות מרשיעות. האיראנים הכחישו אז את הדברים וטענו כי מדובר במפעל שטיחים והכחישו שנעשתה באתר פעילות גרעינית כלשהי.

מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן
מתקן אורניום בכור הגרעיני באיספהאן | צילום: רויטרס

ישראל העבירה לסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מידע על המחסן החשוד ופקחי האו"ם ביקרו כמה פעמים במקום. לפני כן, ביקרו הפקחים במקום בחודש מארס, הם לקחו דגימות קרקע באתר כדי לגלות שרידים לחומרים רדיואקטיביים והחלו להכין דוח על ממצאיהם.

לפי הפקידים הישראלים הבכירים, הבדיקות של פקחי האו"ם התגלו כחיוביות, ובחודש יולי הדבר אושר באופן וודאי. הפקידים ציינו כי התגלו במקום ראיות רבות לזיהום רדיואקטיבי, שמעיד על כך שהוחזקו במקום חומרים גרעיניים עליהם איראן לא דיווחה.