איראן: "נסוגים ממחויבויות המחקר והפיתוח שהתווה הסכם הגרעין"

במכתב ששיגר לאיחוד האירופי, הצהיר שר החוץ האיראני זריף כי כתוצאה מפרישת ארה"ב מההסכם ולאור חוסר יכולתה של אירופה למלא התחייבויותיה - טהראן תתנער מהמגבלות שהוטלו עליה במסגרת העסקה

זמן צפייה: 01:26

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שיגר הערב (חמישי) מכתב לאיחוד האירופי שבו הודיע כי איראן נסוגה מכל המחויבויות שלה, הנוגעות למחקר ופיתוח, במסגרת הסכם הגרעין משנת 2015. זריף הצהיר כי לאור פרישתה של ארצות הברית מההסכם ולאור חוסר יכולתה של אירופה למלא אחר ההתחייבויות שלה - טהראן תימנע מכל חובותיה בתחום המחקר והגרעין.

מוקדם יותר הערב, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשרות למשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן, ובתדרוך לכתבים במהלך ביקורו בלונדון אמר כי "אני בטוח שטראמפ ינקוט בגישה מפוכחת ותקיפה יותר בהרבה - שזהה לגישה הישראלית. אני לא אומר לנשיא ארצות הברית את מי לפגוש ומתי". לדבריו, "קיימת האפשרות שטראמפ ורוחאני ייפגשו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בעוד כמה שבועות, או במועד מאוחר יותר, אך איני יודע אם פגישה כזו אכן תתקיים". 

לכתבות נוספות בנושא: 

איראן תודיע היום על צעד נוסף בנסיגתה מהסכם הגרעין

רוחאני: הצעד הבא בנסיגה מהסכם הגרעין – פיתוח צנטריפוגות

איראן: "נותנים למעצמות האירופיות חודשיים להצלת הסכם הגרעין"

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

נתניהו סיפר כי בשיחת הטלפון שקיים עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ביום שישי האחרון, הבהיר לו כי ההזמנה של שר החוץ האיראני זריף לפסגת הג'י-7 במדינה היא "דבר לא ראוי". עוד אמר: "אני חושב שמה שדרוש זה עוד לחץ על איראן - כי אני רואה את השפעתו". 

אמש הצהיר נשיא איראן חסן רוחאני כי הצעד הבא של מדינתו בנסיגה מהסכם הגרעין הוא פיתוח צנטריפוגות. עם זאת, מדובר בצעד יחסית מינורי. "אנו ננקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להגן על הזכויות והאינטרסים שלנו", אמר.

נתניהו
נתניהו | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בנימין נתניהו

מוקדם יותר, התייחס רוחאני למגעים סביב הסכם הגרעין ואמר כי "לא סביר שנגיע בקרוב להסכמות עם האיחוד האירופי בקשר להסכם. לאחר הצעד השלישי של הפחתת המחויבות שלנו להסכם, אנו נותנים למדינות האיחוד דד ליין של כחודשיים על מנת להציל אותו. הצעד הבא יהיה החשוב ביותר שנקטנו עד עכשיו, הוא יאיץ את פעילות הגרעין של איראן ויהיו לו השפעות מרחיקות לכת". נוסף לכך, דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, ברהוז קאמלבאנדי, אמר כי "מדינתו מסוגלת להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים".

כמו כן, ארצות הברית הודיעה אתמול בערב על סנקציות חדשות נגד איראן – על רשת משלוחים שלטענת האמריקנים, משמרות המהפכה העבירו דרכה לאורך השנים נפט בשווי מיליוני דולרים שהגיעו לאסד בסוריה, לחזבאללה ולאחרים.

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הבהיר כי מדינתו לא תבטל את הסנקציות נגד טהראן. "איראן היא מדינה עם פוטנציאל עצום - אני חושב שהיא תרצה לנצל את הפוטנציאל הזה", אמר טראמפ. "מדינות אחרות מציעות עזרה, אבל גם הן מסכימות איתי שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

הכור הגרעיני בבושהר
הכור הגרעיני בבושהר | צילום: רויטרס

השליח האמריקני לענייני איראן, בריאן הוק, הודיע על הסנקציות ואמר כי "איראן מעולם לא חזרה לשולחן המשא ומתן בלי שהופעל עליה לחץ, בגלל זה אנחנו ממשיכים לחזק את הסנקציות. אנחנו מכריזים על סנקציות חדשות ויהיו עוד סנקציות בקרוב. אנחנו לא מתכוונים לתת לאף מדינה פטור מהסנקציות שיאפשר רכישת נפט מאיראן".

כמו כן, הכריז הוק כי ממשלת ארצות הברית מציעה פרס כספי בסך 15 מיליון דולר למי שימסור מידע או יסייע לסכל פעולות נגד כוח "קודס" – הזרוע המיוחדת של משמרות המהפכה האיראניים הפועלת מחוץ לגבולות הרפובליקה האסלאמית. זו הפעם הראשונה שבה ארה"ב מציעה תמורה כספית למידע נגד פעולות של ממשלה זרה.

"אנו לא רוצים עימות במזרח התיכון, אבל נגביר את הלחץ על האיראנים", ציין הוק. "הנשיא טראמפ רוצה לנהל משא ומתן עם איראן על הסכם גרעין חדש, שיכלול גם את סוגיות הטרור, הטילים והפעילות החתרנית האיראנית באזור".