איראן מפרה את ההסכם - בשלישית: "מכניסים אורניום לצנטריפוגות"

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית הכריז כי טהראן החלה בפועל בהפרת המחויבויות שלה מהסכם הגרעין. לטענתו, לאיראן יש את היכולת להעשיר אורניום ליותר מ-20%, אך בשלב זה אין בכוונתה לעשות כך

זמן צפייה: 00:22

דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קאמלבנדי, הכריז היום (שבת) כי איראן החלה להפר בפועל את הסכם הגרעין בכך שמדעניה מכניסים אורניום בתצורת גז לצנטריפוגות מתקדמות, והוסיף: "על אירופה לדעת שלא נשאר הרבה מהסכם הגרעין".

קאמלבנדי הזהיר את אירופה כי נותר לה מעט זמן להציל את ההסכם. "ככל שהצד השני אינו מממש את התחייבויותיו, הם לא יכולים לצפות מאיראן שתמלא את ההתחיבויות". בדבריו טען כמה פעמים כי איראן מתקרבת במהירות לנקודה של נסיגה מלאה מהעסקה: "המלאי שלנו גדר בקצב מהיר, אנחנו מקווים שהם יתעשתו". עם זאת, ציין כי טהראן תאפשר לפקחים של האו"ם לעקוב אחר האתרים במדינה.

לטענתו, לאיראן יש את היכולת להעשיר אוראניום ביותר מ-20%, אך בשלב זה אין בכוונתם לעשות כך. אנליסטים מזהירים כי העשרה של 20% ויותר זה צעד טכני קצר מהעשרה של 90% - וזה כבר דרגה של נשק גרעיני.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

שר ההגנה האמריקני: איראן מתקרבת לאט לנקודה שתאפשר קיום מו"מ

נתניהו על מו"מ בין ארה"ב לאיראן: לא אומר לטראמפ עם מי להיפגש

איראן: "נסוגים ממחויבויות המחקר והפיתוח שהתווה הסכם הגרעין"

המתקנים הגרעיניים הכור בבושהר
המתקנים הגרעיניים הכור בבושהר | צילום: רויטרס

ביום חמישי, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף שיגר מכתב לאיחוד האירופי שבו הודיע כי איראן נסוגה מכל המחויבויות שלה הנוגעות למחקר ופיתוח במסגרת הסכם הגרעין משנת 2015. זריף הצהיר כי לאור פרישתה של ארצות הברית מההסכם ולאור חוסר יכולתה של אירופה למלא אחר ההתחייבויות שלה - טהראן תימנע מכל חובותיה בתחום המחקר והגרעין. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר בתגובה: "הצעדים של איראן, המהווים נסיגה מהסכם הגרעין, הם בלתי מתקבלים על הדעת".

אתמול התייחס שר ההגנה האמריקני מארק אספר לאפשרות המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן, ואמר כי "נראה שאיראן מתקרבת באיטיות לנקודה שבה ניתן יהיה לקיים עמה שיחות, ויש תקווה שזה גם יקרה". את הדברים אמר אספר ימים ספורים לאחר שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצהיר כי הוא פתוח לפגישה אפשרית עם הנשיא האיראני חסן רוחאני באספה הכללית של האו"ם שתתקיים החודש בניו יורק.

טראמפ רוחאני
טראמפ רוחאני | צילום: רויטרס

אספר הסביר כי דבריו מגיעים בעקבות אמירות האיראנים בפסגת ג'י-7. "מדובר בהתקדמות חיובית - מאז ומעולם מטרתנו הייתה להביא את איראן לשולחן המו"מ ולפעול מולה באפיקים דיפלומטיים. הנשיא טראמפ היה ברור ביותר לגבי נכונותו להיפגש עם איראן ללא תנאים מוקדמים", אמר.

עם זאת, חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האיראניים, הצהיר כי "אף אחד לא יקיים שיחות עם ארצות הברית מכיוון שכולם יודעים שמשא ומתן הוא חלק ממשחק שעוזר לאויב להשיג את מטרותיו".

ביום רביעי, ארצות הברית הודיעה על סנקציות חדשות נגד איראן – על רשת משלוחים שלטענת האמריקנים, משמרות המהפכה העבירו דרכה לאורך השנים נפט בשווי מיליוני דולרים שהגיעו לאסד בסוריה, לחזבאללה ולאחרים. הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הבהיר כי מדינתו לא תבטל את הסנקציות נגדם: "איראן היא מדינה עם פוטנציאל עצום - אני חושב שהיא תרצה לנצל את הפוטנציאל הזה", אמר טראמפ. "מדינות אחרות מציעות עזרה, אבל גם הן מסכימות איתי שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

השליח האמריקני לענייני איראן, בריאן הוק, הודיע על הסנקציות ואמר כי "איראן מעולם לא חזרה לשולחן המשא ומתן בלי שהופעל עליה לחץ, בגלל זה אנחנו ממשיכים לחזק את הסנקציות. אנחנו מכריזים על סנקציות חדשות ויהיו עוד סנקציות בקרוב. אנחנו לא מתכוונים לתת לאף מדינה פטור מהסנקציות שיאפשר רכישת נפט מאיראן".