דיווח: ארה"ב הציעה פסגה בין טראמפ לרוחאני בשולי עצרת האו"ם

באתר קיודו היפני דווח מפי גורם בבית הלבן כי האמריקנים הציעו לערוך פגישה בין נשיא ארה"ב לעמיתו האיראני סביב 25 בספטמבר. זאת ברקע הנסיגה של שתי המדינות מהסכם הגרעין

זמן צפייה: 01:05

ארה"ב הציעה לקיים פסגה בין הנשיא דונלד טראמפ לבין נשיא איראן חסן רוחאני בשולי עצרת האו"ם - כך דווח היום (חמישי) באתר החדשות היפני קיודו, מפי גורם בבית הלבן. לפי הדיווח, בוושינגטון מקווים שפגישה כזאת תתקיים סביב 25 בספטמבר.

ההצעה לפגישה מגיע לאחר שרוחאני הצהיר אתמול כי הצעד הבא של מדינתו בנסיגה מהסכם הגרעין הוא פיתוח צנטריפוגות. עם זאת, מדובר בצעד יחסית מינורי. "אנו ננקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להגן על הזכויות והאינטרסים שלנו", אמר רוחאני.

טראמפ
טראמפ | צילום: רויטרס

מוקדם יותר התייחס רוחאני למגעים סביב הסכם הגרעין ואמר כי "לא סביר שנגיע בקרוב להסכמות עם האיחוד האירופי בקשר להסכם. לאחר הצעד השלישי של הפחתת המחויבות שלנו להסכם, אנו נותנים למדינות האיחוד דד ליין של כחודשיים על מנת להציל את ההסכם. הצעד מחר יהיה החשוב ביותר שנקטנו עד עכשיו, הוא יאיץ את פעילות הגרעין של איראן ויהיו לו השפעות מרחיקות לכת".

לפני כחודש אישר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף את הדיווח לפיו הוזמן לפגישה בבית הלבן, ואף טען כי "אמרו לי שאם אגיע לפגישה - לא יוטלו עליי סנקציות". הדברים נאמרו במסיבת עיתונאים שקיים.

בשבוע שעבר, במהלך מסיבת עיתונאים שקיימו טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון, הצהיר הראשון: "יש סיכוי טוב שאפגש בעתיד עם נשיא איראן, חסן רוחאני". זאת, יממה בלבד לאחר שסירב להיפגש עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהגיע לביקור פתע בוועידת ה-"ג'י 7". "לא חשבתי שזה יהיה נכון להיפגש אמש עם זריף, אבל מקרון עדכן אותי בהכול", הוסיף.

נשיא איראן, חסן רוחאני: "הסכם הגרעין - סמל לניצחון"
נשיא איראן, חסן רוחאני | צילום: Getty Images

"לאיראן יש פוטנציאל גדול. אנחנו לא מחפשים שינוי משטר, זה קרה שם בעבר", המשיך טראמפ. "איראן יכולה להיות אומה גדולה אבל אסור שיהיו לה נשקים גרעיניים. אפשר להגיע להסכם תוך זמן קצר – אם הנסיבות יהיו מתאימות אסכים לזה".

"המדינות שנכנסו להסכם הגרעין יותר ויותר מסכימות איתי", טען, על אף שמדינות רבות, בראשן האיחוד האירופי - ביקרו אותו על עזיבת ההסכם. "אני חושב שיום אחד יגידו תודה, כי עשינו את הדבר הנכון. אני לא מכיר את רוחאני, הוא נושא ונותן מצוין, אני חושב שהוא ירצה להיפגש, ואני חשוב שאיראן רוצה לסדר את המצב הזה".

העצרת הכללית של האומות המאוחדות
העצרת הכללית של האומות המאוחדות | צילום: רויטרס

בתגובה אמר רוחאני כי "כצעד ראשון, על ארצות הברית להסיר את הסנקציות הלא חוקיות - אחרת לא יהיה שינוי בסטטוס קוו". לדבריו, "אנחנו לא מעוניינים בתמונות לצורך יחסי ציבור, המפתח להתפתחויות חיוביות נמצא בוושינגטון. אנחנו אנשים של שיחות, טהראן מעולם לא רצתה נשק גרעיני".

בתוך כך, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף חיזק את דבריו של רוחאני, ואמר בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית IRNA כי קשה לדמיין פגישה בין שני הנשיאים כל עוד ארה"ב לא תקיים את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין.