איראן: "נותנים למעצמות האירופיות חודשיים להצלת הסכם הגרעין"

הנשיא רוחאני אמר כי לאחר הפחתת המחויבות הנוספת מחר, יינתן לאיחוד האירופי דד ליין. במקביל, דווח כי טהראן דחתה את הסיוע מצרפת, בעוד שסגן שר החוץ אמר: "נשוב למו"מ רק אם נקבל את הכסף"

הכור הגרעיני בבושהר
הכור הגרעיני בבושהר | צילום: רויטרס

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס היום (רביעי) למגעים סביב הסכם הגרעין ואמר כי "לא סביר שנגיע בקרוב להסכמות עם האיחוד האירופי בקשר להסכם. לאחר הצעד השלישי של הפחתת המחויבות שלנו להסכם, אנו נותנים למדינות האיחוד דד ליין של כחודשיים על מנת להציל את ההסכם. הצעד מחר יהיה החשוב ביותר שנקטנו עד עכשיו, הוא יאיץ את פעילות הגרעין של איראן ויהיו לו השפעות מרחיקות לכת".

בתוך כך, בתקשורת האיראנית יש דיווחים סותרים לגבי כוונותיה של המדינה. לפי הטלוויזיה הממלכתית, איראן דחתה את ההצעה האירופית להלוואה של 15 מיליארד דולרים, בעוד שמוקדם יותר דווח כי סגן שר החוץ עבאס ארקאצ'י, אמר שמדינתו תהיה מוכנה לשוב לשולחן המשא ומתן בנוגע להסכם הגרעין - רק אחרי שתקבל 15 מיליארד דולר של אשראי מצרפת.

"לא סביר שאירופה תנקוט בצעדים אפקטיביים לפני מחרתיים, לכן הפחתת המחוייבות האיראנית השלישית במסגרת הסכם הגרעין תצא לפועל במועדה", אמר. "לא יהיה מו"מ על הסכם הגרעין עצמו, אבל אפשר לדבר על יישומו. נהיה מוכנים לחזור להסכם רק אם בנוסף נוכל למכור את הנפט שלנו ללא מגבלות". עוד הוסיף כי אין שיחות בנוגע לפגישה בין נשיא ארה"ב דונלדט טראמפ לעמיתו האיראני רוחאני.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"איום מיידי": ארה"ב הטילה סנקציות על סוכנות החלל האיראנית

איראן מאיימת: "נוכל להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים"

רוחאני: "התשובה של איראן למו"מ עם ארה"ב תמיד תהיה שלילית"

עבאס ארקאצ'י, סגן שר החוץ האיראני | צילום: רויטרס

במקביל, גורם מודיעיני אמר לרשת "פוקס", כי המכלית "גרייס 1" ששוחררה מגיברלטר נמצאת כעשרה מיילים ימיים מחופי סוריה, וכי הקפטן לא משתף פעולה עם הדרישה שלא להגיע לסוריה.

כזכור, אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" ובתקשורת האיראנית כי כחלק מהמאמצים להחזיר את איראן להסכם הגרעין, קיבלה המדינה הצעה מצרפת לאשראי בגובה 15 מיליארד דולר לשיקום כלכלתה, שנפגעה כתוצאה מהסנקציות האמריקניות.

ברקע איומי טהראן לבצע את השלב השלישי של הנסיגה ממחויבויותיה מהסכם הגרעין, דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, ברהוז קאמלבאנדי, אמר אתמול כי "אם מדינתו תרצה, היא מסוגלת להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים".

הכור הגרעיני בבושהר
הכור הגרעיני בבושהר | צילום: רויטרס

בתוך כך, באיראן דווח כי עלי שמחאני, מזכיר המועצה האיראנית העליונה לביטחון לאומי, יוחלף בתוך כחודש בשל "ההתנגדות הפעילה" שלו להפחתה במחויבויות של איראן מהסכם הגרעין.. עם זאת, דובר הממשלה דחה את השמועה ואמר כי מהלך כזה לא מתוכנן.