ארדואן: "האיסור על טורקיה לפתח נשק גרעיני - לא מקובל עליי"

הנשיא הטורקי נשא דברים בפני מפלגתו, והצהיר כי "כל המדינות המפותחות בעולם מחזיקות בראשי חץ גרעיניים". עוד הוסיף כי "ישראל ממוקמת בסמוך אלינו - ואיתה מדינות העולם לא מתעסקות"

זמן צפייה: 00:26

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הצהיר אמש (רביעי) כי אינו יכול להשלים עם האיסור על מדינתו לפתח נשק גרעיני. "למדינות מסוימות יש טילים עם ראשי חץ גרעיניים, והן אוסרות עלינו להחזיק להחזיק בנשק דומה. זה לא מקובל עליי". את הדברים אמר בנאום שנשא בפני חברי מפלגתו AK, בעיר סיווס שבמרכז המדינה.

"אין אף מדינה מפותחת בעולם שאינה מחזיקה בנשק גרעיני", הצהיר הנשיא. עוד רמז כי הוא מעוניין שמדינתו תיהנה מהגנת מדינות העולם, באותה מידה שישראל לדבריו נהנית ממנה. "ישראל סמוכה אלינו, כעמט שכנה שלנו. איתה מדינות העולם לא מתעסקות".

עוד בחדשות 13:

רוחאני: הצעד הבא בנסיגה מהסכם הגרעין – פיתוח צנטריפוגות

תחקיר: היום שבו ישראל כמעט תקפה את הכור הגרעיני באיראן

נחשף מתקן לייצור טילים מדויקים בלבנון – בתמיכת איראן • צפו

"תומך בתנועות אסלאמיות". נשיא טורקיה ארדואן
נשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

לפני כחודש התייחס ארדואן לביטול עסקת מטוסי הקרב עם ארצות הברית ואמר כי "אם האמריקנים לא יספקו לנו את ה-F-35 – נפנה למקורות אחרים". לדבריו, "הסנקציות האמריקניות לא ימנעו מאיתנו למלא את הצרכים הביטחוניים שלנו".

זאת, כשבוע וחצי לאחר שארצות הברית מימשה את איומיה, והסירה את טורקיה מתוכנית ייצור מטוסי הקרב ה-F-35, שבה היא הייתה שותפה. הדבר נעשה בעקבות רכישת אנקרה את מערכת טילי הנ"מ הרוסית המתקדמת S-400.

"ה-F-35 לא יכול להתקיים יחד עם פלטפורמת איסוף מודיעין רוסית שתשמש כדי ללמוד על היכולות שלו", מסר הבית הלבן בהצהרה שבה הבהיר כי העסקה אינה יכולה לצאת לפועל. שר החוץ הטורקי מסר בתגובה להודעת הבית הלבן כי "ביטול עסקת מטוסי ה-F-35 אינו הוגן".

ארדואן וטראמפ
ארדואן וטראמפ | צילום: רויטרס

עסקת הענק נמצאת במוקד מתיחות שהולכת ומחריפה בין ארצות הברית לטורקיה. לטענת האמריקנים, רכישת המערכת הרוסית עומדת בניגוד לחברות בנאט"ו, בשל החשש לגישה. בעקבות העסקה, ארה"ב מעכבת עסקה אמריקנית-טורקית לרכישת מטוסי חמקן אף 35, ומאיימת בסנקציות נוספות על טורקיה.

וושינגטון ניסתה במשך חודשים ארוכים למנוע את העסקה, בטענה כי מערכות הנ"מ הרוסיות חורגות מההגבלות שהטילה נאט"ו. בכירים בוושינגטון, כאמור, הזהירו את טורקיה כי תיזרק מתוכנית ייצור מטוסי הקרב 35-F לייטנינג II בה היא שותפה - אם תקבל לידיה את משלוח טילי הנ"מ, ותיאלץ להתמודד עם הסנקציות שתטיל ארצות הברית בהתאם לחקיקה האמריקנית שמטרתה למנוע ממדינות אחרות לקנות ציוד צבאי מרוסיה. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, טען מצידו כי הנסיגה מהעסקה "אינה באה בחשבון".