נחשף מתקן לייצור טילים מדויקים בלבנון - בתמיכת איראן • צפו

צה"ל פרסם תיעוד של אתר בבקעת הלבנון, שבו חזבאללה מייצר מנועים וחומרי נפץ לראשי קרב. טהראן מספקת מכונות ייחודיות והדרכות עבור העבודה במקום. מחשש לתקיפות: בארגון פינו ציוד מהמתחם

זמן צפייה: 03:07

צה"ל חשף הערב (שלישי) אתר נוסף להסבה וייצור טילים מדויקים של חזבאללה, הממוקם סמוך לעיירה נבי שית שבבקעת הלבנון, בקרבת הגבול עם סוריה. על פי דו"צ, המתקן הוקם לפני כמה שנים כאתר לייצור אמצעי לחימה בהובלת איראן וחזבאללה, ולאחרונה זוהתה במקום פעילות להסבתו לייצור טילים מדויקים. במסגרת פעילות זו, הוקם באתר פס ייצור לאמצעי לחימה מדויקים וכן הועבר לציוד ייעודי רגיש למתחם.

האתר מחולק לארבעה מתחמים: מתחם ייצור נשק, מתחם ייצור חומרי נפץ לראשי קרב, מתחם ייצור מנועים ומתחם לוגיסטי. לאתר חשיבות עליונה למיזם הדיוק בעיניי חזבאללה, ומתוך חשש לתקיפות נוספות – בימים האחרונים עוסקים פעילי הארגון בפינוי ציוד ייחודי ויקר מהמתחם, והעברתם לנכסים אזרחיים בלבנון בהם גם נכסים בביירות - כך על פי דובר צה"ל.

עוד בחדשות 13:

נסראללה: "החל שלב חדש במאבק – לא יהיו קווים אדומים"

"קיבלנו פניות מנסראללה שאמר 'חלאס' – רק רצה לצאת מזה בכבוד"

השר כץ במסר ללבנון: "אם לא תבלמו את חזבאללה – תיפגעו קשות"

אתר המיועד לייצור והסבת טילים מדויקים
אתר המיועד לייצור והסבת טילים מדויקים | צילום: דובר צה''ל

ראש הממשלה נתניהו הגיב לחשיפת צה"ל ואמר כי "הטילים המדויקים האלה מכוונים ישר לקריית אתא. אסור לתת להם את זה. אז נתתי הנחייה לצה"ל - אנחנו לא ניתן לאויבים שלנו להתחמש בטילים מדויקים, ואנחנו פועלים כל הזמן".

בד בבד, ישראל הגישה היום מכתב תלונה למועצת הביטחון בעקבות ירי טילי הנ"ט על ידי חזבאללה. "מתקפת הטרור שביצע חזבאללה בוצעה מתוך שטח המנדט של יוניפי"ל כחלק ממהלך רחב שמבצע הארגון במימון ובהכוונה איראנית במטרה לערער את היציבות האזורית", כתב שליח ישראל באו"ם דני דנון. "ישראל התריעה לא פעם בפני הקהילה הבין-לאומית כי חזבאללה פועל להתעצם צבאית, כולל בתחום הנשק המדויק, וזאת תוך כדי הפרת החלטות המועצה 1559 ו-1701".

אתר המיועד לייצור והסבת טילים מדויקים
אתר המיועד לייצור והסבת טילים מדויקים | צילום: דובר צה''ל

אתמול אמר גורם ביטחוני בכיר כי נעשו מאמצים בין-לאומיים למנוע את ההסלמה בגבול לבנון. "קיבלנו פניות מלבנון דרך ארצות הברית, צרפת ומצרים. נסראללה פנה דרך ראש הממשלה סעד אל-חרירי, ואמר 'חלאס'. הוא רק רצה לצאת מזה בכבוד. נסראללה יודע מה מצפה לו אם ימשיך בדרך זו, וגם אל-חרירי הבין שיש עליו איום".

עוד הוסיף הבכיר, כי בחצי השנה האחרונה, בעקבות הערכות מחודשות, שינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את סדר העדיפויות הבטחוני, והציב את מיגור פרויקט הטילים המדויקים מעל מניעת ההתבססות האיראנית במרחב, כאשר מניעת פרויקט הגרעין האיראני עדיין הקריטית ביותר. "לשלוש המטרות האלה יש כתובת אחת – איראן", אמר. "אנחנו במאמץ מדיני ומבצעי למנוע את הדברים האלה. מה שרואים זה הקצה של קצה הקרחון".

בהמשך, התייחס הבכיר לפעולות ישראל באזור, ואמר: "היינו במתקפה מצד סוריה, והיינו צריכים לפעול בטווח של 24 שעות בכמה זירות", המשיך. "פעלנו בדיוק מירבי, ואם לא היינו פועלים היינו עלולים להיות במלחמה שאנחנו לא זקוקים לה". לדבריו, "יש כאן הרבה רהב, אבל ישראל משיגה את יעדיה בכל הגזרות, ולפי התכנון".

יו''ר חזבאללה חסן נסראללה
יו''ר חזבאללה חסן נסראללה

מוקדם יותר אתמול נאם מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה, מול כלי התקשורת הלבנוניים ואמר כי ירי הנ"ט לעבר אביבים היה אחת משתי תגובות מבצעיות שתכנן הארגון להוציא לפועל:"הודענו שנגיב על שתי התקיפות הישראליות. על זו שהייתה בסוריה ועל תקיפת הרחפנים הישראליים בשמי לבנון. אמרנו בפומבי ובצורה ברורה שנוציא פעולת נקם לאורך הגבול בלבנון".

"ביססנו משוואה חדשה", המשיך נסראללה. "הבהרנו שלא יהיו לנו יותר קווים אדומים. עברנו מתגובה בחוות שבעא, שהיא אדמה לבנונית כבושה, לתגובה בתוך פלסטין הכבושה. אני רוצה לומר לישראלים: שננו את התאריך 1.9.2019 שבו החל שלב חדש במאבק להגנה על לבנון. לא יהיו קווים אדומים".