"קיבלנו פניות מנסראללה שאמר 'חלאס' – רק רצה לצאת מזה בכבוד"

גורם ביטחוני בכיר חשף פרטים על פעולות ישראל באזור, ואמר: "פעלנו בתוך יממה בכמה זירות, היינו עלולים להיכנס למלחמה". עוד הוסיף: "מניעת הגרעין ופרויקט דיוק הטילים – בעדיפות עליונה"

זמן צפייה: 07:45

המתיחות בצפון: גורם ביטחוני בכיר אמר היום (שני) בשיחה עם כתבים כי נעשו מאמצים בין-לאומיים למנוע את ההסלמה בגבול לבנון. "קיבלנו פניות מלבנון דרך ארצות הברית, צרפת ומצרים. נסראללה פנה דרך ראש הממשלה סעד אל-חרירי, ואמר 'חלאס'. הוא רק רצה לצאת מזה בכבוד. נסראללה יודע מה מצפה לו אם ימשיך בדרך זו, וגם אל-חרירי הבין שיש עליו איום".

עוד הוסיף הבכיר, כי בחצי השנה האחרונה, בעקבות הערכות מחודשות, שינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את סדר העדיפויות הבטחוני, והציב את מיגור פרויקט הטילים המדויקים מעל מניעת ההתבססות האיראנית במרחב, כאשר מניעת פרויקט הגרעין האיראני עדיין הקריטית ביותר. "לשלוש המטרות האלה יש כתובת אחת – איראן", אמר. "אנחנו במאמץ מדיני ומבצעי למנוע את הדברים האלה. מה שרואים זה הקצה של קצה הקרחון".

בהמשך, התייחס הבכיר לפעולות ישראל באזור, ואמר: "היינו במתקפה מצד סוריה, והיינו צריכים לפעול בטווח של 24 שעות בכמה זירות", המשיך. "פעלנו בדיוק מירבי, ואם לא היינו פועלים היינו עלולים להיות במלחמה שאנחנו לא זקוקים לה". לדבריו, "יש כאן הרבה רהב, אבל ישראל משיגה את יעדיה בכל הגזרות, ולפי התכנון".

עוד בחדשות 13:

מהתקיפה בביירות ועד איומי חזבאללה: שבוע מתוח בגבול הצפון

בכירים במערכת הביטחון: התרגיל שנעשה לחזבאללה לא נוהל כשורה

כוכבי למפקד יוניפי"ל: יש לעצור את פרויקט דיוק הטילים בלבנון

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190902-1755' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הגעת החיילים מאביבים לבית החולים רמב"ם' kid='1_qs5k84gv' duration='39'']

הגורם התייחס גם לפעולת ההטעיה שביצע אתמול צה"ל, כאשר לאחר ירי הנ"ט פונו חיילים במסוק לבית החולים רמב"ם - על אף שלא נפצעו, וכתוצאה מכך הודיע חזבאללה כי הצליח לפגוע בחיילים. "בתחבולות תעשה לך מלחמה. אנחנו עושים הכל כדי למנוע פגיעה בנפש. בישראל אי אפשר להסתיר כשיש נפגעים".

ברקע המתיחות המתמשכת גם בגזרה הדרומית, אמר הבכיר כי "הג'יהאד האסלאמי נמצא בגירוי תמידי, ועד כה לא פעל בתגובה לאירועים בצפון", הגורם הוסיף: "חמאס משאיר לארגון מרחב פעולה ברצועת עזה, אך הוא לא עושה זאת מרצון".

מוקדם יותר היום שוחח שר החוץ ישראל כץ עם עמיתו הגרמני הייקו מס, וביקש ממנו להעביר ללבנון מסר לפיו אם הממשלה לא תפעל לבלום את פעילות חזבאללה, "לבנון כולה תיפגע ותוכה קשות".

כץ, ישראל כץ
שר החוץ ישראל כץ

כץ טען בפני מאס כי אין בכוונת ישראל להסלים את המצב, אך כי היא תגיב בעוצמה על כל מתקפה נגדה. כמו כן, ביקש שר החוץ כי גרמניה תטיל סנקציות על חזבאללה. מנגד, אמר מס כי מדינתו שוקלת להכריז על חזבאללה ארגון טרור.

בד בבד, צה"ל ממשיך לתחקר את ניהול האירוע אתמול, שנועד להטעות את חזבאללה בנוגע לתוצאות התקיפה, וקולות בכירים במערכת הביטחון הודו הבוקר שהאירוע לא נוהל באופן נכון וייתכן שלא התחשב במציאות התקשורתית בישראל 2019.

הטענות שעולות נגד אופן ניהול התקרית מדברות על כך שההונאה נחשפה מהר מדי בעקבות התנהלות לא נכונה מול התקשורת המודרנית, בתקופה שבה כמעט ולא ניתן להסתיר מידע. מטרת ההטעיה, למעשה, היא לא לחשוף את האמת אלא להשאיר את המצב בעמימות. טענת הבכירים היא שמערכת הביטחון צריכה למצוא דרך חדשה לפעול באירועים כאלה.