מהתקיפה בביירות ועד איומי חזבאללה: שבוע מתוח בגבול הצפון

במשך 18 שעות נראה היה כי ישראל פתחה במתקפה מתואמת על איראן וגרורותיה, שעלולה להביא לסופה של תקופת שקט יחסי בת 13 שנה בגבול לבנון. כעת שני הצדדים מנסים להימנע מהסלמה נוספת

זמן צפייה: 05:18

במשך 18 שעות השבוע היה נראה שישראל פתחה במתקפה מתואמת על איראן וגרורותיה בשלוש חזיתות: סוריה, לבנון ועיראק. למעשה הייתה זו הצטלבות מקרית של אירועים שלא קשורים זה לזה, אך האפקט המצטבר עלול לבשר את סופן של 13 שנות שקט יחסי בגבול עם לבנון.

מכל התקיפות שהתבצעו השבוע, המשמעותית ביותר הייתה בביירות – המיוחסת לישראל. שני רחפנים חמושים שנחתו במדויק על המערבל יקר הערך שהחנה חזבאללה בחניון פתוח. המערבל יצא מכלל שימוש, והפעולה מעכבת את פרויקט הטילים המדויקים של הארגון.

עוד בחדשות 13:

הערכה: חזבאללה כבר החל להוציא לפועל את פיגוע הנקמה בישראל

המעבר ללבנון והמערבל שהותקף: פרויקט דיוק טילי חזבאללה נחשף

ישראל במסר לחזבאללה: לא נקבל את פרויקט דיוק הטילים • פרשנות

תומכי חיזבאללה
תומכי חיזבאללה | צילום: רויטרס (ארכיון)

"באירוע המפורסם בהר דב נהרגו לנו חיילים שזה דבר חמור ביותר, אבל בניתוח אחר כך התברר שהם יכלו לפגוע במספר עצום של חיילים, אבל בסבירות גבוהה זה היה מוביל להתנגשות רחבת היקף", אמר עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון. "איך נסראללה יודע מה תהיה התגובה שלנו? הוא לא יודע. אם שואלים אותי, אני דווקא לא רואה מלחמה פה מצד חזבאללה. כי חזבאללה יודע שכרגע הוא לא מוכן למהלומות האדירות שישראל כנראה תנחית עליו".

Lebanon's Hezbollah Supporters Chant Slogans During Last Day Of Ashura, In Beirut
תומכי חזבאללה בלבנון | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום (שישי) שוחח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. נתניהו אמר למקרון בטלפון כי "זה בדיוק הזמן הלא נכון לדון עם איראן, בעת שהיא מגבירה את התוקפנות באזור", והצהיר כי מי שנותן חסות לתוקפנות ולהתחמשות לא יהיה חסין. עוד הוסיף ראש הממשלה כי ישראל תגן על עצמה מפני ההתקפות נגדה, ותמנע התחמשות בנשק קטלני מאויביה שמבקשים להשמידה.

אתמול פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ראש הממשלה נתניהו קיים מאמצים למנוע פגישה בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לשר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף – שהגיע לביקור פתע בפסגת הג'י 7. עם זאת, טראמפ, שהיה באותה שעה בפגישות מרתוניות עם מנהיגי המעצמות – לא היה זמין לענות לשיחותיו. כך אמרו לחדשות 13 גורמים אמריקנים וישראלים בכירים.