תחקיר: היום שבו ישראל כמעט תקפה את הכור הגרעיני באיראן

בתחקיר ה"ניו יורק טיימס" נחשף שישראל ריגלה אחר טהראן מבסיסים סודיים באזרבייג'ן וכי ארה"ב ערכה ניסוי גדול, שבו תקפה אתר גרעין מדומה. נתניהו: "אם היה לי רוב - הייתי עושה זאת"

המתקנים הגרעיניים הכור בבושהר
המתקנים הגרעיניים הכור בבושהר | צילום: רויטרס

ה"ניו יורק טיימס" חשף היום (רביעי) עד כמה ישראל הייתה קרובה לתקוף באיראן בשנת 2012, בזמן שממשל אובמה ניהל בחשאיות שיחות עם האיראנים בנושא הסכם הגרעין. עם ראיונות של עשרות בכירים אמריקנים, ישראלים ואירופים – בעבר ובהווה, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וגילויים מרעישים, התחקיר מציג את היחסים הבעייתיים בין ישראל וארצות הברית בנושא.

כאמור, הכתבה מגוללת 17 שנים של יחסים מורכבים בין ישראל לארה"ב בסוגייה האיראנית, שהחלה עוד בשנת 2002 כאשר נחשפה לראשונה בתוכנית להעשרת האורניום האיראני כאשר במקביל ארצות הברית התכוננה למלחמה בעיראק. עוד אז, ישראל טענה שהאמריקנים נלחמים מול המדינה הלא נכונה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

איראן: "נותנים למעצמות האירופיות חודשיים להצלת הסכם הגרעין"

"איום מיידי": ארה"ב הטילה סנקציות על סוכנות החלל האיראנית

רוחאני: "התשובה של איראן למו"מ עם ארה"ב תמיד תהיה שלילית"

הכור הגרעיני בבושהר
הכור הגרעיני בבושהר | צילום: רויטרס

במשך השנים, כשמערכת הביטחון הישראלית הבינה את חומרת המצב, צה"ל תכנן לתקוף מתקני גרעין באיראן. האמריקנים, שידעו על הכוונה, רצו לסכל את הפעולה. מהתחקיר עולה כי הפנטגון ערך ניסוי עצום בהיקפו – בשטח מדברי בדרום מערב אמריקה נבנה העתק מדויק של אתר גרעין איראני תת קרקעי, וצבא ארה"ב ערך ניסוי עם פצצה במשקל של 13 טון – שתוצאותיו היו מוצלחות.

כדי לסכל את הפעולה הישראלית, לאון פנטה, שר הביטחון האמריקני דאז, הזמין לפנטגון את עמיתו הישראלי אהוד ברק והראה לו סרטונים סודיים מהניסוי שנערך – מה שלפי המקורות הרשים מאוד את ברק.

נתניהו נפגש עם נשיא ארה''ב לשעבר ברק אובמה
נתניהו נפגש עם נשיא ארה''ב לשעבר ברק אובמה | צילום: רויטרס

נוסף לכך, הבית הלבן שלח בכל כמה שבועות לישראל גורם בכיר מטעמו – מה שנקרא "ביביסט", סוג של שמרטפות על ישראל. דן שפירו, שגריר ארצות הברית בישראל דאז, סיפר כי המטרה הייתה לדחות בשבועיים לפני ואחרי הביקורים את התקיפה הישראלית. "עבור בכירים ישראלים, פירוש הצעד היה לדעת שאתה לא יכול לתקוף באיראן בלי להרגיש שאתה מרמה את האמריקנים בעוד הם יושבים במשרדך".

כאשר הנשיא אובמה החל בשיחות על הסכם הגרעין, הוא האמין שזו תהיה המורשת שלו למדיניות החוץ האמריקנית והדרך ליציבות אזורית. אלא שבהתחלה הוא החליט להשאיר את ישראל, וכל בעלת ברית אחרת, מחוץ לדיונים החשאיים. גורמים בממשל שלו חששו שאם הוא יספר לנתניהו, הישראלים ידליפו את הדברים כדי למנוע עסקה עתידית. "זה היה סיכון גדול מדי", אמר בכיר בממשל.

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן. לטכנאי הסורי הייתה אזרחות איראנית
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

עבור נתניהו, העובדה שהאמריקנים קיימו שיחות עם האיראנים בסודיות זו הייתה הבגידה האולטימטיבית – בעלת בריתה הקרובה ביותר מנהלת משא ומתן מאחורי גבה עם האויב הגדול ביותר.

רבים בממשל האמריקני לא האמינו שישראל באמת תתקוף מתקני גרעין באיראן. עם זאת, מנהיגים ישראלים העבירו מסרים נוקשים לוושינדטון כי צה"ל אכן מתוכנן לתקוף, ואם יעשו כך הם יודיעו לארצות הברית זמן קצר לפני כדי שלא יוכלו לסכל זאת. אובמה החל לקח ברצינות את התכנון של ישראל.

מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן
מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן | צילום: החדשות 13

מסתבר כי בזמן שמערכת הביטחון הישראלית עקבה אחר איראן, גורמים אמריקניים ריגלו אחר ישראל. ארצות הברית שלחה לוויינים שיעקבו אחר מל"טים ישראליים שהמריאו מבסיסים באזרבייג'ן לעבר הגבול האיראני – שם צילמו אתרי גרעין איראניים ובחנו את ההגנה האווירית של המדינה. המעקב האמריקני היה במטרה להבין מתי ישראל תתקוף ואיפה. בשלב זה, האמריקנים הבינו שישראל רצינית בכוונותיה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בריאיון לכתבה כי הכוונה הישראלית "לא הייתה בלוף – זה היה אמיתי. ורק בגלל שזה היה אמיתי, האמריקנים באמת חששו". כמו כן אמר כי "לידיעה שישראל מסוגלת ומתכוונת לתקוף הייתה השפעה גדולה על האמריקנים ועל מעורבותם בנושא האיראני", והוסיף כי "ככל שהם הבינו שהמתקפה מתקרבת, כך הם הידקו יותר את הסנקציות נגד איראן".

מייקל אורן, שהיה שגריר ישראל בוושינגטון, אישר כי ישראל באמת רצתה לתקוף. "כל לילה הלכתי לישון עם הסלולרי ליד האוזן שלי. הייתי מוכן להוראה ללכת לבית הלבן ולהגיד להם שתקפנו, ואם הם כבר היו יודעים – אז ללכת ישר ל-CNN".

 

עם זאת, נתניהו לבסוף נסוג מהתקיפה רק בגלל שהוא לא הצליח להשיג רוב בקבינט המדיני-ביטחוני. "אם היה לי רוב, הייתי עושה את זה. חד משמעית", אמר.