עקב רכישת ה-S-400: ארה"ב ביטלה את עסקת ה-F-35 עם טורקיה

הפנטגון הודיע באופן רשמי על הסרתה של אנקרה מתוכנית ייצור מטוסי הקרב שבה היא שותפה. זאת, לאחר הגעת מערכת יירוט הטילים מרוסיה, ובעקבות האיומים האמריקניים כי תפעיל סנקציות בשל הרכישה

זמן צפייה: 02:07

ארצות הברית מימשה אמש (רביעי) את איומיה, והסירה את טורקיה מתוכנית ייצור מטוסי הקרב ה-F-35, שבה היא שותפה. זאת, בעקבות רכישת אנקרה את מערכת טילי הנ"מ הרוסית המתקדמת S-400.

"ה-F-35 לא יכול להתקיים יחד עם פלטפורמת איסוף מודיעין רוסית שתשמש כדי ללמוד על היכולות שלו", מסר הבית הלבן בהצהרה שבה הבהיר כי העסקה אינה יכולה לצאת לפועל. שר החוץ הטורקי מסר בתגובה להודעת הבית הלבן כי "ביטול עסקת מטוסי ה-F-35 אינו הוגן".

לעוד כתבות בנושא:

עלולה לעקוב אחר מטוסי חמקן: חשש בישראל מהגעת ה-S-400 לטורקיה

על רקע המתיחות עם ארה"ב: משלוח ראשון של S-400 הגיע לטורקיה

"בעקבות רכישת ה-400-S מרוסיה: ארה"ב תטיל על טורקיה סנקציות"

מערכת יירוט הטילים S-400
מערכת יירוט הטילים S-400 | צילום: רויטרס

כזכור, החלק הראשון בעסקת מערכת ה-S-400, מערכת טילי הנ"מ הרוסית המתקדמת, הגיע ביום שישי מרוסיה לטורקיה, במשך השבוע הגיעו מערכות נוספות, ולפי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, המערכת תיפרס לחלוטין עד אפריל 2020.

עסקת הענק נמצאת במוקד מתיחות שהולכת ומחריפה בין ארצות הברית לטורקיה. לטענת האמריקנים, רכישת המערכת הרוסית עומדת בניגוד לחברות בנאט"ו, בשל החשש לגישה. בעקבות העסקה, ארה"ב מעכבת עסקה אמריקנית-טורקית לרכישת מטוסי חמקן אף 35, ומאיימת בסנקציות נוספות על טורקיה.

הגעת המשלוח הרוסי לטורקיה, בו כלי רכב השייכים למערכות ה-S-400
הגעת המשלוח הרוסי לטורקיה, בו כלי רכב השייכים למערכות ה-S-400 | צילום: ImageSat International ISI, https://www.imagesatintl.com/

וושינגטון ניסתה במשך חודשים ארוכים למנוע את העסקה, בטענה כי מערכות הנ"מ הרוסיות חורגות מההגבלות שהטילה נאט"ו. בכירים בוושינגטון, כאמור, הזהירו את טורקיה כי תיזרק מתוכנית ייצור מטוסי הקרב 35-F לייטנינג II בה היא שותפה - אם תקבל לידיה את משלוח טילי הנ"מ, ותיאלץ להתמודד עם הסנקציות שתטיל ארצות הברית בהתאם לחקיקה האמריקנית שמטרתה למנוע ממדינות אחרות לקנות ציוד צבאי מרוסיה. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, טען מצידו כי הנסיגה מהעסקה "אינה באה בחשבון".

טורקיה טוענת שמערכות ה-S-400 הן למטרות הגנה בלבד, ובפרט של אבטחת הגבולות הדרומיים של המדינה, הגובלים בסוריה ובעיראק. לטענת אנקרה, כשחתמה על העסקה מול מוסקבה, ארצות הברית לא הציגה לה חלופה הניתנת ליישום. בד בבד סוכנות הידיעות הרוסית TASS ציטטה אתמול מקור דיפלומטי אנונימי שהודיע כי משלוח נוסף – של 120 טילים מונחים, יגיע לאנקרה בדרך הים עד סוף הקיץ. יש לציין, כי ה-S-400 מסוגלים להפיל כלי טיס ממרחק של 240 קילומטרים, וליירט טילים בליסטיים ממרחק של 61 קילומטרים.

הגעת המשלוח הרוסי לטורקיה, בו כלי רכב השייכים למערכות ה-S-400
הגעת המשלוח הרוסי לטורקיה, בו כלי רכב השייכים למערכות ה-S-400 | צילום: ImageSat International ISI, https://www.imagesatintl.com/

בסוף החודש הקודם נפגש ארדואן עם טראמפ, בשולי ועידת ה-G-20 באוסקה שביפן. השניים דנו בין היתר במתיחות בין המדינות על רקע העסקה הטורקית-רוסית. ארדואן אמר שהעסקה היא "עניין סגור", וכי אין בכוונת טורקיה לסגת ממנה; ואילו טראמפ אמר למקבילו הטורקי כי הוא מעוניין להגיע לפתרון המשבר ולייצוב היחסים בין המדינות.