בכירים במערב: "הפיצוץ בנתנז - יעכב את תוכנית הגרעין בשנתיים"

צילומי לוויין חדשים של מתקן העשרת האוראניום האיראני לאחר התקיפה שמיוחסת לישראל, מראים נזק משמעותי בהרבה ממה שהיה ידוע - כך אמרו בכירים מתחום המודיעין ל"ניו-יורק טיימס"

זמן צפייה: 00:34

דיווח: צילומי לוויין חדשים של מתקן העשרת האוראניום בנתנז לאחר הפיצוץ שאירע לפני כשבועיים, מראים נזק משמעותי הרבה יותר משהיה ידוע - כך דיווח אתמול (שישי) הניו יורק טיימס. שני בכירי מודיעין המעודכנים בנזק שנגרם למתקן בעקבות התקיפה שמיוחסת לישראל, אמרו שככל הנרראה יקח לאיראנים שנתיים להחזיר את תוכנית הגרעין שלהם לאיפה שהייתה לפני הפיצוץ. מחקר נוסף מעריך שיקח לפחות שנה עד שפעילות הצנטריפוגות של איראן תתאושש.

אתמול היו באיראן דיווחים על פיצוץ נוסף באזור טהראן. עדיין לא ברור מה גרם לפיצוץ, אשר הוביל להפסקת החשמל באזור, ואם יש קשר בינו לבין שורת הפיצוצים האחרונה ברפובליקה האסלאמית. מחקר נוסף שפורסם מוקדם יותר השבוע, טען כי הפיצוץ אמנם לא שלל את היכולת של איראן לפרוס צנטריפוגות מתקדמות, אבל הוא היווה עיכוב משמעות שיקח לאיראן שנים להתאושש ממנו.

לכתבות נוספות בנושא >> 

דיווח: הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז – נגרם מתקיפת סייבר ישראלית

דיווחים באיראן: פיצוצים במערב טהראן – החשמל באזור נפל

איראן מודה: הפיצוץ במתקן בנתנז עלול להאט פיתוח הצנטריפוגות

כור להעשרת אורניום בנתנז
כור להעשרת אורניום בנתנז | צילום: Google Earth

בכירים המעורים בפרטי בפיצוץ השוו את המורכבות שלו למתקפת הסייבר "סטקסנט" על מתקני הגרעין של איראן לפני עשור, שתוכננה במשך יותר משנה. התיאוריה המרכזית טוענת שהפיצוץ אירע על ידי מתקן נפץ שהוטמן במתקן, ייתכן שליד צינור גז. אבל חלק מההשערות סבורות כי גם הפעם מתקפת סייבר היא שגרמה לפיצוץ.

דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמלבאנדי, התייחס בתחילת השבוע לפיצוץ והודה כי "הפיצוץ גרם לנזק רב - עלול להאט את קצב הפיתוח והייצור של הצנטריפוגות". עוד ציין הבכיר כי "איראן תבנה מתקן גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר כדי להחליף את מתקן ההעשרה שנפגע".

כאמור, סוכנות הידיעות הרשמית באיראן דיווחה אתמול על פיצוץ שנשמע במערב הבירה טהראן. בכיר במשטר האיראני טען כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מחפירה במנהרות תוך שימוש בחומר נפץ. אולם, במקביל, מושלת העיר קודס שממערבית לבירה מסרה כי "לא היה שום פיצוץ באזור, הכול שמועות". האופוזיציה במדינה טוענת כי הפיצוץ אירע באזור שבו קיימים מתקנים צבאיים.

מתקן להעשרת גרעין באיראן
מתקן להעשרת גרעין באיראן | צילום: החדשות 13

המתקן בנתנז הוא המתקן המרכזי שבו מייצרת איראן חומר בקיע, כך שכעת, בעקבות הפיצוץ, תוכנית הגרעין של טהראן ספגה נזק משמעותי. באיראן אישרו את הפיצוץ - ולא ייחסו אותו לישראל.

צילומים שפורסמו מתוך המתקן חשפו כי הנזק הכבד שנגרם, אירע בדיוק בחלק שבו פותחו הצנטריפוגות המתקדמות יותר, הצנטריפוגות שמדאיגות את ישראל, משום שהן מאפשרות להעשיר אורניום במהירות גבוהה.