דיווח: הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז – נגרם מתקיפת סייבר ישראלית

העיתון הכווייתי אל-ג’רידה פרסם כי י-ם עומדת מאחורי המקרה במתקן העשרת האורניום ושאיראן איבדה 80% ממלאי הגז הנחוץ להעשרה. לפי הדיווח, ישראל אחראית גם לפיצוץ הגדול בפרצ'ן בשבוע שעבר

זמן צפייה: 01:00

הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז שבאיראן אירע כתוצאה מתקיפת סייבר ישראל – כך פורסם היום (שישי) בעיתון הכווייתי אל-ג’רידה. עוד דווח כי איראן איבדה 80% ממלאי גז ה-6-UF שנחוץ כדי להעשיר אורניום. כמו כן, לפי הנטען בדיווח, ישראל אחראית גם לפיצוץ הגדול שאירע בפרצ'ן בשבוע שעבר.

בתוך כך, האופוזיציה האיראנית טוענת כי משטר האייתולות מבצע חקירה של האירוע וכן הערכת מצב וכי הוא חושש ממתקפות זהות בימים הקרובים. עם זאת, באיראן ממשיכים לטעון כי הנזק נגרם כתוצאה מ"תאונה ושריפה". כזכור, גם לאחר הפיצוץ הגדול בשבוע שעבר סמוך לטהראן נטען כי מדובר ב"תקלת גז" במתקן אזרחי.

לעוד כתבות בנושא:

דיווח: הפיצוץ במתקן הגרעין בנתאנז נגרם ממטען שהוטמן במקום

דיווח: מיכל הגז שהתפוצץ באיראן נועד להגיע למתקן גרעין

צילומי לוויין חושפים: הפיצוץ באיראן אירע ליד אתר ייצור טילים

מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן
מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן | צילום: חדשות 13

אתמול, כזכור, דווח ב"ניו יורק טיימס" כי הפיצוץ בנתנז נגרם בעקבות מטען חבלה שהונח במקום - כך פורסם מפי גורם מודיעיני מזרח תיכוני, שאמר שבשל הפיצוץ נהרס החלק במתקן שנמצא מעל הקרקע.

המתקן בנתנז הוא המתקן המרכזי שבו מייצרת איראן חומר בקיע, כך שכעת, בעקבות הפיצוץ, תוכנית הגרעין של טהראן ספגה נזק משמעותי. באיראן אישרו את הפיצוץ - ולא ייחסו אותו לישראל.

צילומים שפורסמו מתוך המתקן חשפו כי הנזק הכבד שנגרם, אירע בדיוק בחלק שבו פותחו הצנטריפוגות המתקדמות יותר, הצנטריפוגות שמדאיגות את ישראל, משום שהן מאפשרות להעשיר אורניום במהירות גבוהה.

הכור הגרעיני בבושהר
הכור הגרעיני בבושהר | צילום: רויטרס

הפגיעה אתמול היא החמורה ביותר בתוכנית הגרעין של איראן מאז וירוס התולעת "סטקסנט", אשר הוחדר אל הצנטריפוגות ופגע בהן. ב-BBC, לעומת זאת, דווח כי ארגון קטן לקח אחראיות על האירוע.

בשבוע האחרון דווח על שורה של תקלות מסתוריות במתקנים באיראן. הפיצוצים התרחשו בעיקר במתקנים אזרחיים שאין בהם שום עניין לשירותי המודיעין. אולם אתמול, הפיצוץ קרה דווקא במתקן שבו תכננה איראן, כנראה, לייצר בעתיד גם חומר בקיע לפצצה.

כזכור, בשבוע שעבר נשמע פיצוץ גדול סמוך לבסיס צבאי הממוקם ממזרח לטהראן. בתמונות ובסרטונים שהועלו לרשתות החברתיות ניתן היה לראות את השמיים מוארים באופן חריג. דובר משרד ההגנה האיראני טען כי מדובר בפיצוץ מיכל גז וכי האירוע נחקר. על פי דיווחים, הבסיס הסמוך למקום שבו אירע הפיצוץ משמש, בין היתר, לאתר לפיתוח נשק וכן מתקן גרעין.