איראן מודה: הפיצוץ במתקן בנתנז עלול להאט פיתוח הצנטריפוגות

דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן אמר כי התקרית במתקן הגרעיני גרמה לו נזק משמעותי, והוסיף כי טהרן תבנה מתקן גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר כדי להחליפו

זמן צפייה: 01:16

דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמלבאנדי, התייחס היום (ראשון) לפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז והודה כי "הפיצוץ גרם לנזק רב - עלול להאט את קצב הפיתוח והייצור של הצנטריפוגות".

עוד ציין הבכיר כי "איראן תבנה מתקן גדול יותר עם ציוד מתקדם יותר כדי להחליף את מתקן ההעשרה שנפגע".

לכתבות נוספות בנושא >>

דיווח: הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז – נגרם מתקיפת סייבר ישראלית

דיווחים באיראן: פיצוץ בתחנת כוח באהוואז שבמערב המדינה

כור להעשרת אורניום בנתנז
כור להעשרת אורניום בנתנז | צילום: Google Earth

כזכור, בשבוע שעבר העיתון הכווייתי אל-ג’רידה דיווח כי הפיצוץ במתקן העשרת האורניום בנתנז שבאיראן אירע כתוצאה מתקיפת סייבר ישראלית. עוד דווח כי איראן איבדה 80% ממלאי גז ה-6-UF שנחוץ כדי להעשיר אורניום. כמו כן, לפי הנטען בדיווח, ישראל אחראית גם לפיצוץ הגדול שאירע בפרצ'ן בשבוע שעבר.

בתוך כך, האופוזיציה האיראנית טוענת כי משטר האייתולות מבצע חקירה של האירוע וכן הערכת מצב וכי הוא חושש ממתקפות זהות בימים הקרובים. עם זאת, באיראן ממשיכים לטעון כי הנזק נגרם כתוצאה מ"תאונה ושריפה". כזכור, גם לאחר הפיצוץ הגדול בשבוע שעבר סמוך לטהראן נטען כי מדובר ב"תקלת גז" במתקן אזרחי.

יום לפני כן, דווח ב"ניו יורק טיימס" כי הפיצוץ בנתנז נגרם בעקבות מטען חבלה שהונח במקום - כך פורסם מפי גורם מודיעיני מזרח תיכוני, שאמר שבשל הפיצוץ נהרס החלק במתקן שנמצא מעל הקרקע.

מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן
מתקן העשרת הגרעין בנתנז שבאיראן | צילום: חדשות 13

המתקן בנתנז הוא המתקן המרכזי שבו מייצרת איראן חומר בקיע, כך שכעת, בעקבות הפיצוץ, תוכנית הגרעין של טהראן ספגה נזק משמעותי. באיראן אישרו את הפיצוץ - ולא ייחסו אותו לישראל.

צילומים שפורסמו מתוך המתקן חשפו כי הנזק הכבד שנגרם, אירע בדיוק בחלק שבו פותחו הצנטריפוגות המתקדמות יותר, הצנטריפוגות שמדאיגות את ישראל, משום שהן מאפשרות להעשיר אורניום במהירות גבוהה.