הערכה: ארה"ב עדכנה את ישראל בטרם חיסול סולימאני

הקבינט יתכנס ביום ראשון לדון בהשלכות הריגת הבכיר האיראני, לפי הערכות לא צפויה תקיפה נגד ישראל • מועצת הביטחון בטהראן מזהירה מפני תגובה נרחבת להתנקשות

זמן צפייה: 01:08

חיסול סולימאני: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח לאורך השבוע כמה פעמים עם שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, ולפי הערכות עודכן בדבר חיסול קסאם סולימאני בטרם ההתנקשות.

השליח האמריקני המיוחד לנושא האיראני, בריאן הוק, התראיין לערוץ אל-ג'זירה ואמר כי הוא לא יכול להכחיש או לאשר כי ארה"ב הודיעה לישראל על כוונתה לחסל את סולימאני.

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ביום ראשון לדון במתיחות הגוברת מול איראן, בצל חיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, קסאם סולימאני.

בתום הערכת מצב, אישר צה"ל לפתוח מחדש את אתר החרמון, שהיה סגור היום (שישי) בעקבות המתיחות הביטחונית - אך בהנהלת האתר החליטו כי הוא יישאר סגור גם מחר. זאת, תחת הערכת גורמים ביטחוניים כי הסבירות שאיראן תנקוט תגובה נגד ישראל נמוכה, וכי האיראנים ככל הנראה יחפשו לפגוע במטרות אמריקניות.

בתוך כך, בעוד מנהיגי העולם קוראים לאיראן להימנע מתגובה שתסלים את המצב במזרח התיכון, מועצת הביטחון בטהראן מאיימת בתגובה חריפה: "התגובה להתנקשות תהיה רחבת היקף ותכסה את כל האזור". ארצות הברית הודיעה בתגובה למתיחות הגוברת, כי תשלח עוד 3,500 חיילים למזרח התיכון. זאת לאחר שמוקדם יותר השבוע הודיע הפנטגון על שליחת 750 חיילים לאזור.

עוד בחדשות 13:

יצאו להפגין ושרפו דגלים: תגובת הרחוב האיראני לחיסול סולימאני

טראמפ: סולימאני אחראי למות מיליונים, היה צריך למות לפני שנים

נתניהו על חיסול סולימאני: "ישראל עומדת לצד ארצות הברית"

מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל
מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני והרכב שבו חוסל | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו לחיסול הבכיר האיראני בידי חיל האוויר האמריקני, ואמר כי "אנחנו עומדים לחלוטין לצדה של ארה"ב במאבקה הצודק לביטחון, לשלום ולהגנה עצמית". את הדברים אמר ראש הממשלה לפני המראתו לישראל, לאחר שקיצר את ביקורו ביוון בעקבות תקיפת ארצות הברית.

"כפי שלישראל יש את הזכות להגנה עצמית, לארה"ב יש את אותה הזכות", הוסיף נתניהו. "סולימאני אחראי למותם של אזרחים אמריקנים וחפים מפשע רבים אחרים. הוא עמד לארגן פעולות התקפיות נוספות והנשיא טראמפ ראוי לכל הערכה על שפעל בנחישות, בעוצמה רבה ובמהירות".

בעקבות החיסול, מתיחות נרשמת הבוקר בישראל. נתניהו כאמור החליט לקצר את ביקורו ביוון. משלכתו נמסר כי נתניהו הנחה את השרים שלא להתבטא בנושא החיסול. קודם לכן, לפני פגישתו עם שר החוץ של יוון, נמסר כי הוא מקבל עדכונים ביטחוניים שוטפים. שר הביטחון נפתלי בנט קיים הערכת מצב בקריה, בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, מפקד אמ"ן ומפקד חיל האוויר.

שר הביטחון, נפתלי בנט, והרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי, בתרגיל מבצעי ברמת הגולן
שר הביטחון, נפתלי בנט, והרמטכ״ל רא״ל אביב כוכבי, בתרגיל מבצעי ברמת הגולן | צילום: דובר צה''ל

בתגובה לחיסול, איים מנהיגה העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי איים בתגובה חריפה נגד ארצות הברית. "על ארה"ב לצפות לתגובה קשה", אמר חמינאי, "הפעולה מחזקת את המוטיבציה של ההתנגדות לישראל ולארצות הברית". בנוסף הכריז חמינאי על שלושה ימי אבל. בד בבד, מינה חמינאי את אסמאעיל קאאני, שכיהן כסגנו של סולימאני, למפקד כוח קודס החדש.

גם נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב לפעולה האמריקנית: "חיסול סלימאני ידגיש את רצון העז לעמוד איתן ולהיאבק נגד החמדנות האמריקאית ולהגן על האומה האסלאמית", אמר, "העם האיראני והעמים החופשיים באזור ינקמו, ללא ספק, בארה"ב הפושעת על הפשע האיום הזה". יועץ איראן לענייני חוץ איים כי "העולם יראה מוקדם ככל האפשר את הנקמה על חיסולו של סולימאני".