נתניהו על חיסול סולימאני: "ישראל עומדת לצד ארצות הברית"

רה"מ הגיב על ההתנקשות במפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים: "היה אחראי למותם של חפים מפשע רבים". גם גנץ בירך על התקיפה: "החיסול הוא מסר לכל ראשי הטרור העולמי - דמכם בראשכם"

זמן צפייה: 02:50

חיסול סולימאני: ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב היום (שישי) על חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בידי חיל האוויר האמריקני ואמר כי "אנחנו עומדים לחלוטין לצדה של ארה"ב במאבקה הצודק לביטחון, לשלום ולהגנה עצמית". את הדברים אמר ראש הממשלה לפני המראתו לישראל, לאחר שקיצר את ביקורו ביוון בעקבות תקיפת ארה"ב.

"כפי שלישראל יש את הזכות להגנה עצמית, לארה"ב יש את אותה הזכות", הוסיף נתניהו. "סולימאני אחראי למותם של אזרחים אמריקנים וחפים מפשע רבים אחרים. הוא עמד לארגן פעולות התקפיות נוספות והנשיא טראמפ ראוי לכל הערכה על שפעל בנחישות, בעוצמה רבה ובמהירות".

לעוד כתבות בנושא:

גם יו"ר כחול לבן, בני גנץ בירך על התקיפה: "חיסול סולימאני הוא מסר לכל ראשי הטרור העולמי - דמכם בראשכם". "כפי שלא היססתי לחסל את רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי בנובמבר 2012, כך ראוי לעשות כלפי כל מי שפעילותו מביאה לרצח חפים מפשע וערעור היציבות האזורית והעולמית", הוסיף גנץ.
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב: "ההחלטה לחסל את רב המחבלים קאסם סולימאני, שעמד בראש ארגון הטרור המסוכן והמתוחכם ביותר בעולם, כוח קודס, ראויה לכל שבח והערכה". " סולימאני נושא באחריות אישית לרצח אלפים חפים מפשע", הוסיף ליברמן. "הוא האדריכל הראשי של הטרור השיעי בלבנון, עיראק וסוריה, האחראי לפעילות מליציות החותים בתימן, על שורה של פעולות טרור ברחבי תבל והספונסר הראשי של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. העולם בלעדיו, ובפרט המזרח התיכון, יהיו הרבה יותר טובים".
בתוך כך, מאתר החרמון נמסר כי בעקבות המתיחות אחרי החיסול - גם מחר האתר יהיה סגור למבקרים.
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

כאמור, סולימאני חוסל הלילה בתקיפת חיל האוויר האמריקני בשדה התעופה בבגדד, כאשר שיירת הרכבים שלו הופצצה. משרד ההגנה האמריקני אישר התקיפה בוצעה בהוראת הנשיא טראמפ. בתקיפה נהרגו גם סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות.

בעקבות החיסול, מתיחות נרשמת הבוקר בישראל. נתניהו כאמור החליט לקצר את ביקורו ביוון. משלכתו נמסר כי נתניהו הנחה את השרים שלא להתבטא בנושא החיסול. קודם לכן, לפני פגישתו עם שר החוץ של יוון, נמסר כי הוא מקבל עדכונים ביטחוניים שוטפים. שר הביטחון נפתלי בנט קיים הערכת מצב בקריה, בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, מפקד אמ"ן ומפקד חיל האוויר.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני

בתוך כך, פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות 13 כי "עדיין לא ברור אם האיראנים יגיבו. ההחלטה בישראל היא לשמור על פרופיל נמוך ככל האפשר".

במקביל, הנהלת אתר החרמון קיבלה הבוקר הנחיה מצה"ל לסגור את אתר הסקי. למרות שמאות אנשים היו צפויים להגיע, בהודעה נכתב כי "הציבור מתבקש שלא להגיע לאזור". על אף הנחיית צה"ל השגרה ברחבי הצפון נשמרת, כאשר אין הנחיות מיוחדות ליישובים השונים לאורך קו הגבול.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, וקאסם סולימאני
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, וקאסם סולימאני | צילום: טוויטר

בתגובה לחיסול, איים מנהיגה העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי איים בתגובה חריפה נגד ארצות הברית. "על ארה"ב לצפות לתגובה קשה", אמר חמינאי, "הפעולה מחזקת את המוטיבציה של ההתנגדות לישראל ולארצות הברית". בנוסף הכריז חמינאי על שלושה ימי אבל. בד בבד, מינה חמינאי את אסמאעיל קאאני, שכיהן כסגנו של סולימאני, למפקד כוח קודס החדש.

גם נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב לפעולה האמריקנית: "חיסול סלימאני ידגיש את רצון העז לעמוד איתן ולהיאבק נגד החמדנות האמריקאית ולהגן על האומה האסלאמית", אמר, "העם האיראני והעמים החופשיים באזור ינקמו, ללא ספק, בארה"ב הפושעת על הפשע האיום הזה". יועץ איראן לענייני חוץ איים כי "העולם יראה מוקדם ככל האפשר את הנקמה על חיסולו של סולימאני".

קאסם סולימאני עם נסראללה וחמינאי
קאסם סולימאני עם מנהיג חיזבאללה נסראללה וחמינאי | צילום: חדשות 13

גם עיראק הגיבה בחריפות לתקיפה. ראש הממשלה, עאדל עבד אל-מהדי, אמר כי מדובר ב"תוקפנות אמריקנית נגדנו - שעלולה להצית מלחמה". בד בבד, ארצות הברית קראה לאזרחיה לעזוב באופן מיידי את המדינה.