אחרי חיסול סולימאני: סגנו מונה למפקד כוח קודס

אסמאעיל קאאני, שכיהן כיד ימינו של הגנרל שחוסל על ידי חיל האוויר האמריקני, מונה ליורשו על ידי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי • בעקבות החיסול: צה"ל העלה כוננות

זמן צפייה: 05:13

חיסול סולימאני:  המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, מינה היום (שישי) את אסמאעיל קאאני, שכיהן כסגנו של סולימאני עד שזה חוסל בעיראק על ידי חיל האוויר האמריקני, למפקד כוח קודס החדש.

בד בבד, צה"ל העלה היום כוננות בעקבות חיסול סולימאני. במקביל, תמה הערכת המצב בקריה, בהשתתפות שר הביטחון נפתלי בנט, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש המל"ל, מפקד אמ"ן, מפקד חיל האוויר ובכירים נוספים.

לעוד כתבות בנושא:

חיסול סולימאני – הזדמנות לתפנית אסטרטגית עבור ארה"ב • פרשנות

שיירת הרכבים עולה באש: הרגעים שאחרי חיסול סולימאני • תיעוד

חמינאי וטראמפ
חמינאי וטראמפ | צילום: רויטרס

כאמור, סולימאני חוסל הלילה בתקיפת חיל האוויר האמריקני בשדה התעופה בבגדד, כאשר שיירת הרכבים שלו הופצצה על ידי מסוקי קרב. משרד ההגנה האמריקני אישר התקיפה בוצעה בהוראת הנשיא דונלד טראמפ. בתקיפה נהרגו גם סגן מפקד המיליציה הפרו-איראנית "אל-חשד אל-שעבי", אבו מהדי אל-מהנדס ובכיר נוסף במיליציות השיעיות, מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים במיליציות.

בתגובה לחיסול, איים חמינאי איים בתגובה חריפה נגד ארצות הברית. "על ארה"ב לצפות לתגובה קשה", אמר חמינאי, "הפעולה מחזקת את המוטיבציה של ההתנגדות לישראל ולארצות הברית". בנוסף הכריז חמינאי על שלושה ימי אבל.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני

גם נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב לפעולה האמריקנית: "חיסול סלימאני ידגיש את רצון העז לעמוד איתן ולהיאבק נגד החמדנות האמריקאית ולהגן על האומה האסלאמית", אמר, "העם האיראני והעמים החופשיים באזור ינקמו, ללא ספק, בארה"ב הפושעת על הפשע האיום הזה".

גם עיראק הגיבה בחריפות לתקיפה. ראש הממשלה, עאדל עבד אל-מהדי, אמר כי מדובר ב"תוקפנות אמריקנית נגדנו - שעלולה להצית מלחמה". בד בבד, ארצות הברית קראה לאזרחיה לעזוב באופן מיידי את המדינה.

זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
זירת התקיפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

שר החוץ הרוסי אמר כי "חיסולו בעיראק של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, יגביר את המתח במזרח התיכון". מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר כי ארגונו "ימשיך בדרכו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, ויפעל להשיג את מטרותיו". עוד הוסיף: "האחריות על הענשת האחראים לחיסולו של סולימאני ושל האחרים מוטלת על כל הלוחמים".

בינתיים, בשגרירות ארצות הברית בבגדד קראו היום לכל האזרחים לעזוב את המדינה, מחשש לפיגוע נקמה. הנשיא טראמפ עדיין לא הגיב באופן רשמי לאירועים, למעט ציוץ בחשבון הטוויטר שלו עם הדגל האמריקני.

תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני
תיעוד השיירה שהופגזה בהתקפה שבה נהרג סולימאני | צילום: טוויטר

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקצר את ביקורו ביוון. משלכתו נמסר כי נתניהו הנחה את השרים שלא להתבטא בנושא החיסול. קודם לכן, לפני פגישתו עם שר החוץ של יוון, נמסר כי הוא מקבל עדכונים ביטחוניים שוטפים.

בתוך כך, פקיד ישראלי בכיר אמר לחדשות 13 כי "עדיין לא ברור אם האיראנים יגיבו. ההחלטה בישראל היא לשמור על פרופיל נמוך ככל האפשר".

קאסם סולימאני עם נסראללה וחמינאי
קאסם סולימאני עם מנהיג חיזבאללה נסראללה וחמינאי | צילום: חדשות 13

במקביל, הנהלת אתר החרמון קיבלה הבוקר הנחיה מצה"ל לסגור את אתר הסקי. למרות שמאות אנשים היו צפויים להגיע, בהודעה נכתב כי "הציבור מתבקש שלא להגיע לאזור". על אף הנחיית צה"ל השגרה ברחבי הצפון נשמרת, כאשר אין הנחיות מיוחדות ליישובים השונים לאורך קו הגבול.