"ברזיל אינה קולוניה": בולסונארו דחה סיוע לכיבוי האש באמזונס

ממשלת ברזיל הודיעה כי לא תקבל את 22 מיליון הדולרים שהציעו מנהיגי המדינות המתועשות: "מקרון לא מנע את השריפה בקתדרלת נוטדראם, ורוצה ללמד אותנו כיצד להתנהל?"

ז'איר בולסונארו, נשיא ברזיל לצד השריפות ביעד האמזונס | צילום: רויטרס

ממשלת ברזיל הודיעה הלילה (שלישי) כי לא תקבל את 22 מיליון הדולרים, כספי הסיוע שהוצעו לה על ידי מנהיגי המדינות המתועשות בוועידת הג'י 7. נשיא המדינה ז'איר בולסונארו התייחס להצעה, שיזם עמיתו הצרפתי עמואל מקרון ואמר כי "צרפת מתייחסת לברזיל כאל קולוניה צרפתית".

ראש לשכת בולסונארו, אוניסק לורנזוני, התייחס גם הוא להצעה ומסר: "תודה, אבל המשאבים הללו רלוונטיים יותר לייעור מחדש באירופה". עוד הוסיף כי "מקרון לא יכול למנוע שריפה צפויה מראש בכנסייה שמהווה חלק מהמורשת העולמית, והוא רוצה ללמד את ברזיל איך להתנהל?", הדברים נאמרו לאתר "גלובו ניוז", בהתייחס לשריפה שפרצה בקתדרלת נוטרדאם בפריז לפני כארבעה חודשים.

השריפה המשתוללת ביער האמזונס
השריפה המשתוללת ביער האמזונס | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13:

אש באמזונס: המידע המוטעה שמופץ ברשתות אודות שריפות הענק

לאחר הביקורת בעולם: בולסונארו פועל לכיבוי השריפות באמזונס

השריפות באמזונס ממשיכות להשתולל: למה זה כל כך מסוכן?

שריפת ענק ביער האמזונס בברזיל
שריפת ענק ביער האמזונס בברזיל | צילום: רויטרס

שר ההגנה הברזילאי, פרננדו אזבדו א סילבה, התייחס לשריפות ואמר שהן נמצאות בשליטה. עוד הוסיף כי "44 אלף חיילים נשלחו לאזור על מנת לסייע בכיבוי השריפה ולהילחם בפשעים הסביבתיים המתרחשים במקום".

בתוך כך, הודיע הארגון הסביבתי שבראשו עומד שחקן הקולנוע ליאונדרו דיקפריו כי יתרום חמישה מיליון דולרים לסיוע בכיבוי השריפות. הארגון יעביר את הסכום במטרה לשקם קהילות ילידיות וקבוצות מקומיות.

כזכור, אזור יער האמזונס עולה בלהבות זה כמה ימים, כשענן שחור מכסה את שמי העיר סאו פאולו ואזורים נוספים במדינה. הרשויות דיווחו כי רק מאז יום חמישי האחרון בשבוע שעבר זוהו קרוב לעשרת אלפים שריפות. אירועי הלהבות צברו תהודה ברשתות החברתיות השונות, בעיקר פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, פעמים רבות בליווי ההאשטאג #preyforamazonia.

חלק משמעותי מהשריפות נובע מהצתות מכוונות של חקלאים מקומיים, שברצונם לערוך בירוא יערות - פינוי שטחים לצורך גידולים ושטחי מרעה לבקר. בדרך זו החוואים גם מוחים על כוונת הממשלה החדשה, בראשות הנשיא ז'איר בולסונארו, לייעד את האזורים הללו לצרכים תעשייתיים.

בולסנארו האשים קבוצות שוחרות איכות סביבה בהצתת השריפות באמזונס, אך אלה תקפו אותו חזרה וטענו כי מדובר בניסיון להסית את תשומת הלב מהפיקוח הלקוי. "מאז כניסתו לתפקיד, בולסונארו והממשלה הנוכחית מפרקים בשיטתיות את המדיניות הסביבתית של ברזיל", אמרה דניקלי אג'יאר, מארגון "גרינפיס" במדינה.

מתחילת השנה סבלו תושבי ברזיל יותר מ-72 אלף התפרצויות שריפה, גידול של 84 אחוזים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד, כך לפי מכון מחקר במדינה, יותר ממחצית מהם אירעו באמזונס.