לאחר הביקורת בעולם: בולסונארו פועל לכיבוי השריפות באמזונס

הלחץ שהופעל עליו גרם לנשיא הברזילאי להורות לצבא לסייע בכיבוי הדליקות ביערות. חרף ההחלטה, רבים טענו שהצעד אינו מספיק ויצאו להפגין בערים מרכזיות במדינה ומול שגריריות ברזיל בעולם

זמן צפייה: 02:26

השריפות הקשות שמשתוללות ביערות האמזונס שבברזיל והחלו באמצע שבוע שעבר, נראות כאחד מאסונות האקלים הקשים שהתרחשו בשנים האחרונות. בעקבות כך, נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, נאלץ לנקוט צעדים של ממש והורה לכוחות הצבא לסייע במאבק באש העזה. זאת, לאחר הביקורת הקשה שנמתחה על הנשיא כשהאשים את פעילי הסביבה וגם את מזג האוויר בדליקות וגרם למדיניותו להיתפס כאנטי סביבתית.

בהודעה שהוציא, התייחס הנשיא הברזילאי לחשיבות היערות, המכונות "הריאות הירוקות של העולם", ואמר: "היערות הם חלק מהותי בהיסטוריה שלנו, באדמה שלנו, וכל הדברים שגורמים לנו להרגיש ברזילאים". למרות הצעדים הללו, רבים סבורים שמדובר במעט מדי ובמאוחר מדי. וכפועל יוצא, בסוף השבוע צעדו המונים ברחובות ריו דה ז'ניירו וסאו פאולו, קראו לממשלה להתעשת, ובעיקר תקפו את הנשיא. הפגנות נרשמו גם מול שגרירויות ברזיל ברחבי העולם. מרינה גובייה, שהפגינה נגד מדיניות הממשלה הביעה את חששה לשלום היערות: "אני לא מבינה מדוע אנשים רוצים להרוס מקום נקי עם שריפות. יערות האמזונס חשובים כל כך לעולם".

לכתבות נוספות בנושא: 
ענן שחור בשמי העיר: שריפות הענק ביער האמזונס ברזיל ממשיכות

השריפות באמזונס ממשיכות להשתולל: למה זה כל כך מסוכן?

מלבד אזרחי ברזיל הזועמים, בולסונארו נתון גם ללחץ בין-לאומי רב. בסוף השבוע נפתחה ועידת המדינות המתועשות, הג'י 7 בעיר החוף ביאריץ שבצרפת. לצד שלל האתגרים הגלובליים הרבים, צפויים המנהיגים לדון לא מעט בנושאי אקלים בכלל, ובשריפות באמזונס בפרט. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, התייחס לצעדים שמדינתו תנקוט על מנת לעזור במשבר: "קודם כל עלינו לעזור לברזיל ולמדינות אחרות לכבות את השריפות האלה, ולאחר מכן עלינו להשקיע בייעור מחדש".

דוחות רשמיים מצביעים על עליה ב-80% בשריפות בברזיל מאז תחילת השנה, כמחצית מהן באמזונס, שמלבד השמדת שטחים מיוערים עצומים, גורמות גם לזיהום אוויר קשה. גם אם תצליח ברזיל להתגבר על האש, יידרשו שנים רבות, אם בכלל, לשקם את הנזק שנוצר.

השריפה המשתוללת ביער האמזונס
השריפה המשתוללת ביער האמזונס | צילום: רויטרס

הרשויות בברזיל דיווחו כי מאז יום חמישי האחרון בשבוע שעבר זוהו קרוב לעשרת אלפים שריפות באזור יער האמזונס. חלק משמעותי מהשריפות נובע מהצתות מכוונות של חקלאים מקומיים, שברצונם לערוך בירוא יערות - פינוי שטחים לצורך גידולים ושטחי מרעה לבקר. בדרך זו החוואים גם מוחים על כוונת הממשלה החדשה לייעד את האזורים הללו לצרכים תעשייתיים.

נזקי השריפה באמזונס
נזקי השריפה באמזונס | צילום: רויטרס
השריפה המשתוללת ביער האמזונס
השריפה המשתוללת ביער האמזונס | צילום: רויטרס