השריפות באמזונס ממשיכות להשתולל: למה זה כל כך מסוכן?

דליקות הענק מוגדרות כאסון אקולוגי נרחב - מדובר ביערות הגשם הגדולים בעולם, וההרס שנגרם להם עלול להחריף את ההתחממות הגלובלית. למרות החששות הכבדים - נשיא ברזיל נצפה אמש במופע סטנדאפ

זמן צפייה: 00:51

בימים האחרונים משתוללת שריפת ענק ביערות האמזונס שבברזיל, שמוגדרת כאסון אקולוגי כבד הצפוי להיות נדון במהלך פסגת ה-G7 בשל השלכותיו מרחיקות הלכת.

יערות האמזונס הם יערות הגשם הגדולים בעולם, ויש הקוראים להם "הריאות של כדור הארץ", בשל תפקידם בקליטת פחמן דו חמצני ופליטת חמצן. האמזונס מספקים גם גשם עבור חקלאות בכל דרום אמריקה, והם ביתם של מיליוני צמחים, בעלי חיים ובני אדם.

עוד בחדשות 13:

ענן שחור בשמי העיר: שריפות הענק ביער האמזונס ברזיל ממשיכות

דוח: על האנושות להפחית צריכת בשר כדי לצמצם ההתחממות הגלובלית

נפאל תאסור שימוש במוצרי פלסטיק חד פעמיים באזור האוורסט

Capture
שריפות הענק באמזונס | צילום: רויטרס

מיליארדי העצים שביערות קולטים כמות עצומה של פחמן, שנקלט במשך מאות ואלפי שנים. העלים סופחים כמות עצומה של פחמן דו חמצני, ופולטים חמצן. כל אלה מסייעים בהאטת ההתחממות הגלובלית.

הסכנה גדולה כפליים, לאור העובדה שכאשר יערות עולים באש, פחמן נפלט לאוויר בצורת פחמן דו חמצני, שמעלה את רמת הפחמן באטמוספירה. לפי הערכות המדענים, אנו מגיעים לנקודת האל-חזור, שבה האמזונס לא יוכלו עוד לספוח ולאחסן כל כך הרבה פחמן, כך שהמשמעות היא שהפחמן ייפלט לתוך האטמוספירה. כל זה עלול להחריף את שינויי האקלים בכדור הארץ.

בעוד הלהבות ממשיכות להשתולל, נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, שהתייחס לשריפות בימים האחרונים והתעקש כי מדובר ב"שום דבר החורג מגדר הרגיל", נצפה אתמול (שישי) במופע סטנדאפ בברזיליה. בד בבד, שר ההגנה הברזילאי אמר כי טראמפ הציע לבולסונארו סיוע בכיבוי השריפות, וכי לא צפוי כעת קשר נוסף עם ארה"ב בנושא.

שריפת ענק ביער האמזונס בברזיל
שריפת ענק ביער האמזונס בברזיל | צילום: רויטרס

חלק משמעותי מהשריפות נובע מהצתות מכוונות של חקלאים מקומיים, שברצונם לערוך בירוא יערות - פינוי שטחים לצורך גידולים ושטחי מרעה לבקר. בדרך זו החוואים גם מוחים על כוונת הממשלה החדשה, בראשות הנשיא ז'איר בולסונארו, לייעד את האזורים הללו לצרכים תעשייתיים.

בולסנארו האשים קבוצות שוחרות איכות סביבה בהצתת השריפות באמזונס, אך אלה תקפו אותו חזרה וטענו כי מדובר בניסיון להסית את תשומת הלב מהפיקוח הלקוי. "מאז כניסתו לתפקיד, בולסונארו והממשלה הנוכחית מפרקים בשיטתיות את המדיניות הסביבתית של ברזיל", אמרה דניקלי אג'יאר, מארגון "גרינפיס" במדינה.

מתחילת השנה סבלו תושבי ברזיל יותר מ-72 אלף התפרצויות שריפה, גידול של 84 אחוזים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד, כך לפי מכון מחקר במדינה, יותר ממחצית מהם אירעו באמזונס.

בחודש יולי חלה ירידה משמעותית בבירוא היערות, אך בחודש אוגוסט החלו כאמור לפרוץ שריפות בקנה מידה גדול ביותר. בעיתונות המקומית אומרים כי בחלק מהאזורים חוואים מארגנים "ימי שריפה" כדי לפצות על אכיפה דלה מצד הרשויות, האמורה להיטיב עם צרכיהם.