דוח: על האנושות להפחית צריכת בשר כדי לצמצם ההתחממות הגלובלית

מדעני הפאנל לשינוי האקלים באו"ם מזהירים כי חקלאות הבשר פוגעת בשטחי אדמה נרחבים, וכי כבר נגרם נזק חמור לרבע משטח כדור הארץ שאינו מכוסה קרח. "הפגיעה בקרקע מחמירה את שינויי האקלים"

זמן צפייה: 00:43

מדוח חדש של האו"ם שפורסם היום (חמישי) עולה כי האנושות גרמה לנזק חמור לרבע משטח כדור הארץ שאינו מכוסה קרח. לדברי מדעני האו"ם, מרבית הנזק נגרם על ידי המזון אותו אנו צורכים – והדרך שבה הוא מיוצר ומעובד.

המלצת הדוח העיקרית כרוכה בצמצום ייצור וצריכת הבשר, מכיוון שהחקלאות הנדרשת עבורם פוגעת קשות בקרקע. "כשהקרקע נפגעת – יכולתה לספוג פחמן, ושינויי האקלים מחריפים", הסבירה ולרי מייסון דלמוט, יו"ר הפאנל לשינויי האקלים באו"ם. "ובתורם, שינויי האקלים מחמירים את הפגיעה בקרקע. יש כיום כ-500 מיליון בני אדם בעולם שחיים באזורים שהופכים למדבריות".

גורם נוסף שמשפיע על ההתחממות הגלובלית הוא בזבוז המזון במדינות המתועשות. על פי הדוח, בעוד למעלה מ-820 מיליון בני אדם סובלים מחוסר ביטחון תזונתי – 30%-25% מהמזון שמיוצר לא נאכל – ונזרק לפח.

עוד בחדשות 13:

"חסר תקדים": גל חום בקוטב הצפוני גרם לשריפות ענק

בעקבות גל חום קטלני: 57 הרוגים ו-18 אלף מאושפזים ביפן

תושבים שסגורים בבתים ושריפת ענק: גל החום ממשיך להכות באירופה

אנשים מתקררים בעת גל החום שפקד את צרפת
אנשים מתקררים בעת גל החום שפקד את צרפת | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים דיווח ערוץ ה-BBC כי מדענים צופים ש-18 החודשים הקרובים יהיו קריטיים להאטת ההתחממות הגלובלית. ב-2017 היה הקונצנזוס המדעי היה כי כדי למנוע את עליית הטמפרטורות הגלובלית ב-1.5 מעלות, יש לצמצם את פליטת הפחמן הדו חמצני ב-45% עד 2030. כעת, טוענים מדענים כי יש להאיץ את התהליך, ולקצץ בפליטות הגז עד סוף 2020.

"המספרים ברורים בצורה אכזרית: הזנחת הסוגייה עלולה להותיר את כדור הארץ פצוע אנושות בסיומה של שנת 2020", אמר יואקים שלנהובר, מייסד ומנהל מכון האקלים בפוטסדאם, גרמניה. "אני מאמין ש-18 החודשים הקרובים יכריעו את היכולת שלנו לצמצם את נזק שינויי האקלים ולהותיר את כדור הארץ ראוי למחייה".

שריפה שפרצה בסיביר (ארכיון)
שריפה שפרצה בסיביר (ארכיון) | צילום: Getty Images

התחממות הקטבים

שיאי טמפרטורות נשברו בשבועות האחרונים ברחבי אירופה, אך גם במדבר הקרח בחוג הארקטי, המקיף את הקוטב הצפוני – שם תועד חודש יוני החם ביותר בהיסטוריה. כתוצאה מגל החום, פרצו שריפות ענק בסיביר, בגרינלנד ובאלסקה, אותן מגדירים בארגון האקלים של האו"ם "חסרות תקדים".

גרינלנד חוותה החודש מזג אוויר חם ויבש באופן חריג לעונה, ולפני כשבועיים פרצה בסמוך לאחת הערים הגדולות מדינה שריפת ענק שנמשכה ימים ותועדה גם מהחלל. כתוצאה מגל החום החריג, החלה שכבת הקרח המכסה חלקים מהאי להימס חודש מוקדם מהצפוי. השריפות הגדולות ביותר שתועדו בחוג הארקטי לאחרונה הן בסיביר, והרוחות שנשאו את העשן גרמו לעלייה חדה בזיהום האוויר בנובוסיבירסק, העיר הגדולה ביותר בסיביר.

מדענים מזהירים כי לשריפות הענק השפעה חמורה על הסביבה. תומאס סמית, מומחה לגיאוגרפיה סביבתית, אמר בריאיון לעיתון ה-USA Today כי גל השריפות האחרון שובר שיאים של 16 שנה. "אלו השריפות הגדולות ביותר על פני כדור הארץ שחלקן מתפרשות על מיליון דונם", אמר. "כמות הפחמן הדו חמצני שנפלטה בחודש יוני האחרון בחוג הארקטי גדולה מכמות הגז שנפלט בשוודיה במשך שנה שלמה".