טראמפ והחומה: האם המיזם השאפתני ישאיר את הנשיא בבית הלבן?

בניית החומה בגבול מקסיקו חשובה לרפובליקנים, אך היא נפרסת לאורך רק 160 ק"מ, מתוך 3,360. חרף מאמצו, דווקא בכהונת טראמפ התרחבה תופעת ההגירה הלא חוקית לארה"ב • "טראמפלנד 2020", פרק ג'

זמן צפייה: 17:26

ארצות הברית היא דמוקרטיה עשירה וחשובה והגבול בינה ובין המדינות המתפתחות של מרכז ודרום אמריקה הוא אלפי קילומטרים, ברובו אין שום מחסום. מכאן מתחיל הרומן של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והחומה אותה הבטיח לבנות בקמפיין הבחירות שלו ב-2016.

עם זאת, אחרי בחירתו של טראמפ נוצרה הצפה של מהגרים שמנסים להיחלץ ממרכז ומדרום אמריקה, להגיע לארצות הברית לפני שהגבול ייחסם. "העולם צריך להבין שלא אנחנו הבאנו את האנשים האלה לכאן, לגבול הדרומי שלנו, כדי לחצות אותו באופן לא חוקי מלכתחילה. המבוגרים הם אלה שקיבלו באופן מודע החלטה לשלם לארגון הברחה בין 5,000 ל-7,000 דולרים בממוצע ולהביא את ילדיהם, ילדים צעירים, בני שנה לחצות את הגבול למדינה אחרת באופן לא חוקי", הסביר קצין משמר הגבול באריזונה, ג'וני גריביי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בדרך לגל שני? חשש מהתפרצות נוספת – כבר בשבועות

פרסום ראשון: המבצע הישראלי להצלת אדריכלית היחסים עם סודאן

צפו: הרמטכ"ל העניק אות הצטיינות ללוחם שאיבד רגל בפיגוע דריסה

מהגרים שנעצרו סמוך לחומה בגבול
מהגרים שנעצרו סמוך לחומה בגבול | צילום: רויטרס

החומה בנויה רק על 160 ק"מ, בעוד הגבול מתפרס על 3,360 קילומטרים. עבור הדמוקרטים זה ביטוי מוחלט של איוולת ושל גזענות מהולה באיוולת. לדבריהם, החומה מנוגדת לחלוטין לאתוס האמריקני. עבור הרפובליקנים ותומכיו של טראמפ, החומה מסמלת השבת הריבונות. המחלוקת הזאת כה עזה וחומצתית שיש סבירות גבוהה שבחירות 2020 יתחוללו גם סביבה.

לאחר חציית הגבול, המהגרים מגיעים למקלט שבו הם מתקלחים ומתכוננים להגשת הבקשה להיתר שהייה בארצות הברית. כולם מנסים להגיע לחלום שהוא אמריקה, המקום שבו כל התקוות יכולות להתגשם. בכל רגע נתון, מאות אלפים, לפעמים יותר, מנסים להגיע ממרכז ומדרום אמריקה, מארצות עניות ומלאות בשחיתות ובפשע, לארה"ב.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בנהרות, בים וביבשה המהגרים נתקלים בכוחות אדירים שמנסים למנוע מהם את החלום ולבסוף, כשהם מתקדמים ושועטים קדימה, יש בסוף את החומה ואת אנשי משמר הגבול האמריקני. "החלום האמריקני הוא לא ניצול מערכת ההגירה שלנו והתגנבות חרישית בחשכת הלילה מבלי שאיש יראה אותך שוב", טען ג'וני.

כ-12 מיליון בני אדם בארה"ב הם מהגרים שנכנסו שלא כחוק, ודווקא בכהונת טראמפ יש עלייה במספר האנשים שחוצים את הגבול לארצות הברית. השאלה שעליה מתדיינת אמריקה. היא האם היא תיוותר כמדינת הגירה המקדמת בברכה אנשים והופכת אותם לאמריקנים או שעכשיו היא תעשה את מה שמותר לה לעשות ותסגור בפני כולם את הגבולות? החומה היא רק מבנה גדול שמנסה להסתיר אותה.

בניית החומה לאורך 160 ק"מ מהגבול עם אמריקה הלטינית, שנפרס על מאות קילומטר אומנם חשוב לרפובליקנים, אך בכהונתו של טראמפ התרחבה תופעת ההגירה הלא חוקית לארה"ב • "טראמפלנד 2020" פרק ג'