בדרך לגל שני? חשש מהתפרצות נוספת - כבר בשבועות

ביומיים האחרונים נרשמה עלייה במניין המונשמים, אחרי חודש וחצי שהמספר ירד באופן עקבי. במערכת הבריאות חוששים שאנשים לא יבואו להיבדק בגלל החג - ואם תהיה התפרצות יקח ימים לזהותה

זמן צפייה: 08:54

היום (רביעי) נפתחו לציבור מסעדות, בתי קפה ובריכות ציבוריות - אך הקורונה עדיין כאן. בפעם הראשונה מזה כמעט חודש וחצי התחלואה בעלייה זה כמה ימים, ובראשה עלייה במספר המונשמים. בשבוע שעבר נרשמו כמעט מדי יום מספר חולים בודדים חדשים, אך היום כבר אובחנו 36 חולים חדשים.

מה שמדאיג הרבה יותר, כאמור, זה עלייה במספר המונשמים. היום נרשמו שבעה מונשמים יותר ממה שהיו בשבוע שעבר, אחרי חודש וחצי של ירידה עקבית. דבר נוסף שמדאיג את מערכת הבריאות הוא בדיקה שנעשתה בדרום תל אביב לעובדים זרים על ידי העירייה, ובה נמצא כי מתוך 40 עובדים שנבדקו עשרה מהם היו חולים.

מדובר באוכלוסייה מוחלשת שחיה בשולי החברה, אבל ההשפעה על החיים שלנו מיידית - אלו האנשים שמטפלים בקשישים ושעובדים במסעדות שנפתחו היום.

קורונה
קורונה | צילום: רויטרס

חשש נוסף במערכת הבריאות הוא כי חולים לא יבואו להיבדק במהלך חג השבועות. בקבינט הקורונה מודאגים מאוד שישנה עלייה במספר הנדבקים אבל ירידה במספר האנשים שבאים להיבדק, ומשרד הבריאות לא יוזם בדיקות בתוך האוכלוסייה. כך, יכול להיווצר פער של כמה ימים לפני שיהיה אפשר לנטר התפרצות נוספת.

בתוך כך, בשבוע הבא יתחילו בישראל הבדיקות הסרולוגיות. יש מאות אלפי בדיקות כאלה ותוקפן עומד לפוג בחודש יולי, ולכן ניתן לצפות שקופות החולים יציעו בדיקות למבוטחים שלהן בצמוד לבדיקות הדם.

בעל חנות במחנה יהודה בירושלים בודק חום ללקוח
בעל חנות במחנה יהודה בירושלים בודק חום ללקוח | צילום: רויטרס

כאמור, ברקע החשש מגל שני - בריכות השחייה, המסעדות ובתי הקפה נפתחו היום מחדש. וכמו תחומים נוספים, בריכות השחייה נפתחו תחת מגבלות מוסיימות. בתוך המים הוקצו 6 מ"ר לכל רוחץ – בחוץ 10 מ"ר ושמירה של 2 מ' בין משפחות.

ואחרי ההפוגה – גם הלקוחות במסעדות ובבתי הקפה חגגו היום. בתי העסק שהפסידו לא מעט כסף בתקופת הקורונה התבקשו כעת לעשות את ההתאמות הנדרשות  - שמירת מרחק חיטוי וניקיון יסודיים הרבה יותר. החשש מפני הנגיף עדיין לא הוסר אבל כל עוד ההנחיות מאפשרות – מותר בהחלט לחזור לשגרה כמעט מלאה.