פרסום ראשון: המבצע הישראלי להצלת אדריכלית היחסים עם סודאן

הטיסה המסתורית מנמל התעופה בן גוריון לחרטום, משלוח התרופות לטיפול בקורונה - והמוות הטרגי של הדיפלומטית נג'ווה גדהלדם, היועצת המדינית של נשיא אוגנדה מוסוויני ומקורבת גם לשליט סודאן

זמן צפייה: 01:47

למרות שהשמיים עוד לא נפתחו, ביום שני בבוקר המריא מנמל התעופה בן גוריון מטוס מנהלים קטן. היעד – חרטום בירת סודן. הטיסה הזאת הייתה נשארת חשאית אלמלא המסלול החריג של המטוס נקלט במכ"מים של יישומוני המעקב באינטרנט ומעורר סקרנות רבה אצל רבים בישראל ובסודאן.

ביום ראשון בפתח ישיבת הממשלה סיפר ראש הממשלה נתניהו כי שוחח עם מנהיגי סודן עבד אל-פתאח אל-בורהאן, איחל לו עיד אל-פיטר שמח ודיבר עמו על חיזוק היחסים. אבל בשיחה שבין נתניהו לשליט סודן היה ככל הנראה נושא נוסף – מצבה הבריאותי של הדיפלומטית נג'ווה גדהלדם.

לעוד כתבות בנושא:

מנהיג סודאן: "הוקמה ועדה שתעסוק בישראל, יש תמיכה רחבה"

מכתב סודי ומתווכת: מאחורי הקלעים של פגישת רה"מ ומנהיג סודאן

מנהיג סודאן על המגעים עם ישראל: "כדי להסיר את המצור"

נג'ווה גדהלדם, אדריכלית היחסים בין ישראל לסודאן
נג'ווה גדהלדם, אדריכלית היחסים בין ישראל לסודאן | צילום: חדשות 13

גדהלדם היתה היועצת המדינית של נשיא אוגנדה מוסוויני ומקורבת מאוד גם לשליט הסודני. לפני חצי שנה היא היתה זוֹ שהחלה ללטוות את הקשרים החשאיים שהובילו לפגישה בין נתניהו לשליט הסודני בחודש פברואר באנטבה שבאוגנדה.

לפני כמה ימים גדהלדם נדבקה בנגיף קורונה ומצבה הידרדר. לפי מקורות זרים בישראל החליטו להתגייס כדי לנסות ולהציל אותה. "נג'ווה גדהלדם הייתה דיפלומטית מעולה שללא הפעילות שלה לא היו נוצרים יחסים בין ישראל לסודאן", סיפר עו"ד ניק קאופמן – מי שהיה מעורב יחד עם גדהלדם בחילופי המסרים הראשונים בין נתניהו לאל-בורהאן.

על המטוס שנחת בחרטום היה צוות רפואי, ציוד ותרופות לטיפול בקורונה וכן גורם ישראלי בכיר שעוסק ביחסים עם סודן. בתחילה חשבו להטיס את גדה-הלדם לטיפול רפואי בישראל, אבל אז התברר שמצבה קריטי ואינו מאפשר זאת.

היום, עשרים וארבע שעות לאחר שהמטוס שב לישראל - הגיעה הבשורה הקשה לירושלים – וירוס הקורונה הכריע את אדריכלית היחסים בין ישראל לסודן.