"טראמפ יורה לשלול סיוע כלכלי למכללות שלא יילחמו באנטישמיות"

פקידים אמריקנים בכירים אמרו כי הנשיא צפוי להוציא צו נשיאותי הצפוי להרחיב את הגדרת המונח אנטישמיות, כך שתכלול במקרים מסוימים גם ביקורת נגד על התנהלות ישראל בקמפוסים

זמן צפייה: 00:22

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, צפוי להכריז היום (רביעי) על צו נשיאותי שישלול סיוע כלכלי למכללות ש"לא יאבקו באנטישמיות בקמפוסים" – כך מסרו גורמים בכירים בממשל בתקשורת האמריקנית.

עם זאת, ההגדרה הרחבה של אנטישמיות המתוארת בצו כבר מעוררת מחלוקת. הצו צפוי להגדיר "שלילת זכותם של הסטודנטים להגדרה עצמית כישראלים" כמעשה אנטישמי – וכולל בכך גם ביקורת על התנהלות ישראל.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

משה ולאה נהרגו בירי במרכול הכשר בניו ג'רזי; "היעד נבחר מראש"

"הפאנל תכנן לקבוע שלייפר כשירה – אך הוחלט על בדיקות נוספות"

ניצול כוח ושיבוש הליכי קונגרס: סעיפי האישום נגד טראמפ

פעילי BDS
פעילי BDS | צילום: חדשות 13

הצו תוכנן כדי להיאבק בנוכחות ארגון ה-BDS בקמפוסים, ומגדיר את הסטודנטים היהודים כבעלי לאומיות ישראלית. זאת בשל העובדה שהחוק האמריקני לא מאפשר אכיפה נגד אפליה דתית במוסדות ההשכלה הגבוהה. הגדרת היהדות כלאום ולא כדת תאפשר לנקוט בצעדים בנושא, אך תיצור אי שוויון כלפי סטודנטים מוסלמים.

פעולתו הצפויה של טראמפ היא חלק ממאבקו בארגון ה-BDS, אך עלולה להיתקל בקשיים חוקתיים. "הצו נועד לצנן כל ביקורת כלפי ישראל", טען ג'ו כהן, מנהל תחום החקיקה בקרן לזכויות הפרט בחינוך. "צעד כזה יהיה לא חוקתי".

27 מדינות בארצות הברית העבירו חוקים שנועדו לצמצם את צעדיה של תנועת ה-BDS, בין השאר על ידי דרישה לחתום על הצהרה שלא לתמוך בארגון. כמה מהחוקים בוטלו על ידי בית המשפט המחוזי בטיעון כי אלו מהווים פגיעה בחופש הביטוי – המעוגן בחוקה האמריקנית.