ניצול כוח ושיבוש הליכי קונגרס: סעיפי האישום נגד טראמפ

המפלגה הדמוקרטית הציגה את האישומים נגד נשיא ארצות הברית במסגרת הליך ההדחה נגדו, ובהמשך השבוע תתכנס ועדת המשפט לדון בהם. "אף אחד, גם לא הנשיא, אינו מעל החוק". טראמפ: "ציד מכשפות"

זמן צפייה: 04:16

המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית הציגה היום (שלישי) בבית הנבחרים את סעיפי האישום נגד נשיא האמריקני דונלד טראמפ ואת השלבים הבאים בחקירה. יו"ר ועדת המשפט ג'רי נדלר אמר בעת הצגת הסעיפים כי "כשהנשיא שלנו בוגד במדינה הוא מפר את השבועה שלו ופוגע בביטחון שלנו - אף אחד, גם לא הנשיא, אינו מעל החוק".

יו"ר ועדת המודיעין של הקונגרס, אדם שיף, ציין כי "טראמפ עדיין פועל כדי לחתור תחת הבחירות העתידיות בארצות הברית", והוסיף כי ש"סירובו לשתף פעולה עם החקירה תפתח דלת לנשיאים עתידיים להתנהג בצורה מושחתת מבלי לקחת אחריות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הותר לפרסום: המשטרה פתחה בחקירה נגד נוחי דנקנר

חשודים בפרשת שחיתות בגוף ביטחוני יועמדו לדין – כפוף לשימוע

הדיון על כשירות לייפר נדחה לאחר שהפסיכיאטר ביקש דחייה בטלפון

המפלגה הדמוקרטית מציגה את סעיפי האישום נגד נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
המפלגה הדמוקרטית מציגה את סעיפי האישום נגד נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

על פי הסעיף הראשון שהציגה המפלגה, טראמפ ניצל את כוחו מתוקף תפקידו באופן שמסכן את המדינה, ולפי הסעיף השני, שיבש הליכים בקונגרס בעת מילוי תפקידו. הוועדה תיפגש בהמשך השבוע כדי לדון בסעיפי ההדחה. בתגובה, צייץ טראמפ בטוויטר: "ציד מכשפות".

בסוף השבוע שעבר שלח פאט סיפולון, היועץ המשפטי של הבית הלבן, מכתב לוועדת המשפט בסנאט, שבו התייחס לשימוע של הנשיא במסגרת הליך ההדחה. במכתב תקף סיפולון את החקירה נגד הנשיא ואת אופן התנהלותה, ועל פי בכירים אמריקנים משמעות שליחת המכתב היא איתות כי הבית הלבן לא מתכוון להשתתף בהליך המשפטי.

טראמפ בהצהרה על חיסול אל-בגדדי
נשיא ארה''ב טראמפ | צילום: חדשות 13

במכתב, כתב סיפולון ליו"ר הוועדה: "כידוע לך, חקירת הליך ההדחה שאתה מנהל היא חסרת בסיס לחלוטין, ומפרה עקרונות בסיסיים של הגינות". לדבריו, מדובר ב"ניצול לא זהיר של הכוח שניתן בידי הדמוקרטים, שיכונן את ניסיון ההדחה הבלתי חוקתי ביותר בהיסטוריה של האומה". את מכתבו חתם היועץ בציטוט מתוך ציוץ שפרסם הנשיא: "כפי שהנשיא אמר, 'אם אתם מתכננים להדיח אותי, עשו זאת עכשיו, במהירות, כך שנוכל לקיים משפט הוגן בסנאט והמדינה שלנו תוכל לשוב לענייניה".

ביום שלישי פרסמה ועדת המודיעין של בית הנבחרים את ממצאי החקירה שנוהלה במסגרת הליך ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשל פרשת אוקראינה-גייט. הממצאים ישמשו בסיס לדיון בסוגיית סיום תפקידו של הנשיא.

בדוח, שמתפרס על פני 300 עמודים, נטען כי נאספו עדויות חותכות המצביעות על כך שטראמפ - בעצמו ובאמצעות סוכנים בתוך ממשל ארצות הברית ומחוצה לו - עשה שימוש לרעה בכוחו, על מנת ללחוץ על אוקראינה שתתערב בבחירות לנשיאות 2020. זאת, על פי הדוח, באמצעות התניית סיוע צבאי לקייב, כמו גם ביקור של הנשיא זלנסקי בבית הלבן, בתמורה לחקירת יריבו הפוליטי – סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן.