ביידן: "עדיין אין לנו ניצחון - אבל מהמספרים ברור שננצח"

ברקע הצהרות טראמפ כי "הבחירות עדיין לא נגמרו", המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב עדיין מסרב להכריז על ניצחון, אך מבהיר כי הוא בהישג יד. "בסוף הספירה יהיו לנו יותר מ-300 אלקטורים"

זמן צפייה: 02:38

אמריקה בוחרת נשיא: המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן, ממשיך להתקרב לבית הלבן ונשא הלילה (שבת) נאום, שבו הבהיר: "הניצחון עוד לא שלנו - אבל ברור מהמספרים שאנחנו ננצח". לדבריו, בסיום ספירת הקולות הוא יזכה ביותר מ-300 אלקטורים, כשרק 270 דרושים לו לניצחון. "עשינו מהפך בפנסילבניה וג'ורג'יה ביממה האחרונה", אמר.

"בנינו את החומה הכחולה במישיגן בוויסקונסין ובפנסילבניה, וזכינו במקומות ששנים לא זכינו בהם", המשיך ביידן. "הוכחנו שוב - הדמוקרטיה עובדת. הקול שלכם יחשב, קולכם ישמע. לא חשוב מה מנסים לעשות. הציבור אמר את דברו - לא רוצים יותר פילוג, ורוצים תשובות לבעיות הבוערות". טראמפ הגיב לדברים וטען בציוץ שכתב בטוויטר כי "עשרות אלפי הצבעות התקבלו בצורה לא חוקית בערב הבחירות שבקלות שינו את התוצאות בפנסילבניה ובמקומות אחרים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי הפתעת 2016: עד כמה מצליחים הסקרים לנבא את תוצאות האמת?

ההמלצה שניתנה לגנץ – ונדחתה: לברך בהקדם את ביידן על ניצחונו

"אולי ישנה את כללי המשחק": האם ויטמין D יעיל כחיסון לקורונה?

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתוך כך, שופט בית המשפט העליון, השופט השמרן אליטו, הורה להמשיך את ספירת הקולות בפנסילבניה, אבל להפריד באופן ברור בין קולות שהתקבלו לפני ליום הבחירות לקולות שהתקבלו אחריו, ולא לכלול אותם בספירה הכללית. עם זאת, לפי המגמה במדינה ביידן לא זקוק לקולות הנוספים שהגיעו בדואר והוא צפוי לנצח במדינה בכל מקרה. יש לציין כי הפסיקה ככל הנראה לא תעזור לנשיא האמריקני דונלד טראמפ, משום שאם תיהיה הכרעה ברורה כפי שמסתמן, בית המשפט העליון לא יידרש לסוגיה.

אתמול נטל ביידן את ההובלה בפנסילבניה, שבה טראמפ נהנה עד כה מיתרון קל. כעת ביידן מוביל במדינה בכ-18 אלף קולות, שהם 0.5% מכלל ההצבעות, לאחר שנספרו 96% מפתקי ההצבעה. ניתן היה לצפות שביידן יצמצם את הפער במדינת המפתח, שכן עיקר הקולות הנספרים כעת הם מההצבעות שבוצעו בדואר - שנוטים לטובת הדמוקרטים.

הצהרת דונלד טראמפ בליל הבחירות
''בקולות החוקיים אני מנצח''. טראמפ | צילום: רויטרס

בקמפיין טראמפ מסרו: "הבחירות לא נגמרו, התחזית השקרית שביידן יזכה מבוססת על ארבע מדינות שעדיין רחוקות מהכרעה". ברשת "פוקס ניוז" דווח כי טראמפ לא מתכוון להודות בהפסד, וצפוי לדרוש ספירה חוזרת במדינות נוספות. בהמשך הצהיר טראמפ כי "אמרנו מההתחלה שצריך לספור את כל הקולות החוקיים ולא לספור קולות לא חוקיים, אך נתקלנו בהתנגדות. נמשיך בתהליך הזה דרך כל אספקט של החוק כדי להבטיח את ביטחון התושבים בממשל".

המהפך בפנסילבניה מגיע שעות ספורות לאחר מהלך דומה שנרשם בג'ורג'יה, שגם בה הצליח ביידן ליטול את ההובלה ולעקוף את טראמפ. יש לציין כי ג'ורג'יה היא מדינה אדומה שמצביעה באופן מסורתי למועמד הרפובליקני, ואם ביידן לבסוף יזכה בה תהיה זו הפתעת בחירות. בשל ההפרש הקטן בין שני המועמדים, המדינה הודיעה כי בכל מקרה תבצע ספירה חוזרת של הקולות.

מתמונת המצב הנוכחית עולה כי בנוסף לג'ורג'יה ופנסילבניה, ביידן נהנה מיתרון גם בנבאדה - שבה הוא מוביל ב-1.8% לאחר ספירת 93% מהקולות. גם באריזונה מוביל המועמד הדמוקרטי, בפער של אחוז אחד, לאחר ספירת 95% מהקולות. מנגד, טראמפ ממשיך להוביל בקרוליינה הצפונית, בפער של כ-1.5% לאחר ספירת 98% מהקולות, וכן באלסקה - בפער ניכר של כ-30%.