אחרי הפתעת 2016: עד כמה מצליחים הסקרים לנבא את תוצאות האמת?

עוד לפני הבחירות עיני הציבור היו נשואות לסקרים, שניסו להעריך מי יהיה הנשיא הבא וחזו ניצחון מוחץ לביידן. לגבי זהות המנצח התחזית כנראה תתגשם, אך הקרב הצמוד ומלא ההאשמות - הגיע בהפתעה

זמן צפייה: 03:41

הסקרים חזו לביידן ניצחון ענק וגורף. כל מי שנשענו על הסקרים חזו לילה קצר ולא מורט עצבים, ואיש לא דיבר על מרוץ צמוד. הלקח מבחירות 2016, שבהן הילרי קלינטון ניצחה בסקרים וטראמפ ניצח בבחירות האמת, הופק ונלמד - כך טענו הסוקרים. ומה קרה הפעם?

תחזית CNN, על פלורידה, למשל, הייתה שביידן ינצח בפער של חמישה אחוזים - פער לא קטן. והנה, תוצאות האמת בפלורידה - ניצחון גדול לנשיא טראמפ. בפנסילבניה, ביידן הוביל על פי סקר הרשת ב-12%. בפועל, עד לרגע האחרון טראמפ הוביל. ביידן ינצח שם בסופו של דבר, אבל בפער של אלפי קולות בלבד – רחוק מאוד מ-12% שהבטיח הסקר.

הבחירות לנשיאות ארצות הברית
הבחירות לנשיאות ארצות הברית | צילום: רויטרס

האם הסקר באמת בודק מגמות או רוצה להכתיב אותן? "אין דבר יותר מדויק מלהקשיב לשיחות של ההמונים", הסביר נדב שובל, מנכ"ל “spot.im”. "שם מתחבא המטמון, שם מתחבא המידע”. התחזית הגדולה שלפיה ביידן ינצח - ניצחה, ובכל זאת, אמון הציבור נסדק. אבל סקרים הם כמו עוגות, אתה יודע שזה משמין ומזיק לבריאות, אבל מתקשה להתאפק.