חילופי אסירים בין ארה"ב ואיראן: שני חוקרים שבו למדינותיהם

השניים, חוקר היסטוריה סיני-אמריקני ופרופסור איראני, שוחררו ועלו על טיסות בחזרה לארצותיהם במסגרת עסקה בין הצדדים שהושגה בתיווך שוויצרי. אשתו של ההיסטוריון: "המשפחה שלנו שלמה שוב"

החוקר האמריקני שיואיה וונג ומשפחתו
החוקר האמריקני שיואיה וונג ומשפחתו | צילום: רויטרס

היום (שבת) התבצעה עסקת החלפת אסירים בין איראן לארה"ב, במסגרתה שחררה איראן את הדוקטורנט הסיני-אמריקני שיואיה וונג, שנכלא באיראן ב-2016 בחשד לריגול, ומנגד ארה"ב שחררה את הפרופסור האיראני מסעוד סולימני, שהוחזק בארה"ב בגין הפרת סנקציות.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר בהצהרה רשמית כי וונג, שהיה כלוא באיראן כשלוש שנים "תחת העמדת פנים של ריגול" לדברי טראמפ, שוחרר ונמצא בדרכו לארה"ב. גם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אישר את הדברים ואף כתב זאת בחשבון הטוויטר שלו.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

"אנו מודים לשותפינו השוויצרים על עזרתם במשא ומתן", אמר הנשיא דונלד טראמפ בהצהרתו. "העדיפות הגבוהה ביותר של ארצות הברית היא בטיחותם ורווחתם של אזרחיה. שחרור אמריקנים המוחזקים בשבי היא משימה בעלת חשיבות חיונית לממשל שלי, ואנו נמשיך לעבוד קשה כדי להחזיר את כל אזרחינו שמוחזקים בשבי שלא כדין בשבי מעבר לים".

גם שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, התייחס לעסקה. "עוד אמריקני חוזר הביתה. וונג, שהוחזק באשמת שווא באיראן למעלה משלוש שנים, שוחרר ונמצא בדרכו חזרה לארצות הברית. מר וונג יתאחד בקרוב עם אשתו ובנו אכולי הגעגועים", כתב פומפאו בחשבון הטוויטר שלו. "לא ננוח עד שנחזיר את כל האמריקנים שעצורים באיראן ובעולם ליקיריהם. אנו מודים לשוויץ על תיווך העסקה ושמחים שאיראן שיתפה פעולה".

וונג הוא אזרח אמריקני יליד סין ודוקטורנט שנה ד' להיסטוריה באוניברסיטת פרינסטון. הוא הגיע לאיראן ב-2016 לצורך ביצוע מחקר על שושלת קאג'אר עבור הדוקטורט שלו, אך נעצר והורשע בשתי עבירות ריגול באפריל 2017 ונידון לעשר שנות מאסר. הוא הוחזק בכלא אווין, המתקן בטהראן שמכיל את מרבית האסירים הפוליטיים במדינה.

"המשפחה שלנו שלמה שוב", אמרה אשתו של וונג בהצהרה לתקשורת בארה"ב. "חיכינו שלוש שנים ארוכות ליום הזה וקשה לבטא במלים כמה אנו נרגשים להתאחד עם וונג. אנו מודים לכל מי שעזר לזה לקרות."

פרופסור סולימני הוא ביולוג איראני שעוסק במחקר תאי גזע, המטולוגיה ורפואה מחודשת. הוא נעצר על ידי הרשויות בארה"ב באשמה שהפר את הסנקציות המסחריות בניסיון להביא חומר ביולוגי לאיראן. לטענת עורכי דינו, הוא ניסה להשיג חלבונים רקומביננטיים לצורך המחקר שלו, במחיר זול יותר מהמחיר שהוא משלם על חומרים אלו באיראן.