ארה"ב תציב נושאת מטוסים במזה"ת: "התרעות להסלמה מצד איראן"

היועץ לביטחון לאומי האמריקני הבהיר כי המהלך נעשה בשל אינדיקציות כי בכוונת איראן להסלים המצב. פומפאו: "אם חזבאללה יתקוף כוחות אמריקניים, נראה באיראן אחראית לכך"

זמן צפייה: 00:21

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, אמר הלילה (שני) כי מדינתו מתכננת לשלוח נושאת מטוסים נוספת, טייסת מפציצים וכן כוחות צבאיים למזרח התיכון. זאת כדי להיערך "אל מול אינדיקציות והתרעות להסלמה מצד איראן", לדברי בולטון.

"כל תקיפה על כוחות אמריקניים או על בנות בריתינו תיענה במפגן כוח חסר תקדים", אמר בולטון בהצהרה שמסר, והסביר כאמור כי ההחלטה התקבלה על רקע מספר ידיעות והתרעות מדאיגות שהתקבלו לאחרונה, ועל רקע המתיחות הגוברת בין שתי המדינות. "עם זאת, ארצות הברית אינה מעוניינת במלחמה מול המשטר בטהראן, אך אנחנו מוכנים להגיב לכל מתקפה מצד משמרות המהפכה – או כל כוח איראני אחר", הוסיף.

גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למהלך האחרון ואמר כי "אם חזבאללה יתקוף כוחות אמריקניים, נראה באיראן אחראית לכך".

עוד בחדשות 13:

מפקד כוח קודס האיראני: "לא ננהל מו"מ עם ארה"ב תחת לחץ"

ברקע מהלכי ארה"ב נגד הארגון: הוחלף מפקד משמרות המהפכה באיראן

ארצות הברית הכירה במשמרות המהפכה של איראן ארגון טרור

קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפיכה באיראן
קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפיכה באיראן | צילום: החדשות 13

מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, אמר בשבוע שעבר כי איראן לא תשב לשולחן המשא ומתן עם ארצות הברית, כל עוד קיימות סנקציות אמריקניות: "הם רוצים לכפות עלינו להיכנס לשיחות משותפת על ידי הפעלת לחץ כלכלי על מדינתנו. המו"מ לא יתקיים בתנאים הנוכחיים, מדובר בכניעה – וזה לעולם לא יקרה". כך דווח בסוכנות הידיעות פארס ניוז.

בד בבד, בכיר במשרד הנפט האיראני אמר כי הסנקציות האמריקנית נגד תעשיית הנפט האיראנית, יפגעו ביציבות שוקי הנפט הבין-לאומיים - כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס.

כזכור, לפני כשבועיים הודיע הבית הלבן על החרפת הסנקציות שהטילה נגד איראן בנובמבר אשתקד. כעת, כל שמונה המדינות שהותר להן אז להמשיך ולייבא נפט מאיראן – לא יוחרגו. במקביל, ארצות הברית, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות יגבירו את אספקת הנפט, על מנת לוודא שהשוק יישאר מאוזן.

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

סין, הודו, טורקיה, יפן, וקוריאה הדרומית, שניהלו עד כה קשרים עם הרפובליקה האסלאמית ונהנו מהקלות, ייאלצו להפסיק את המסחר איתה. יוון, איטליה וטאיוואן, שגם הן היו חלק מתוכנית ההקלות האמריקנית, הפסיקו את המסחר עם איראן מיוזמתן עוד בטרם ההודעה האמריקנית.

החרפת הסנקציות על איראן הגיעה כשבועיים לאחר שהבית הלבן הכריז באופן רשמי על משמרות המהפכה, כולל כוח קודס ארגון טרור זר. הנשיא טראמפ אמר כי הלחץ הכלכלי על הרפובליקה האסלאמית יגבר, וכי טהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור". זוהי הפעם הראשונה שבה ארגון של ממשלה זרה מוגדר באופן רשמי כישות טרור. בתגובה, מועצת הביטחון של איראן הכריזה על צבא ארצות הברית ארגון טרור.

כאמור, לפני כחמישה חודשים הכריזה ארה"ב כי כל הסנקציות על איראן שהוסרו לאחר החתימה על הסכם הגרעין בשנת 2015 ייכנסו לתוקפן. בד בבד, ארה"ב הודיעה ש-28 מדינות האיחוד האירופי חייבות להפסיק לגמרי את המסחר עם איראן אחרת ארה"ב לא תסחר עמן. סבב הסנקציות התמקד בייצוא הנפט האיראני ואמור היה להעניש מדינות שלא יפסיקו לייבא נפט וחברות זרות שימשיכו לנהל קשרי מסחר עם ישויות איראניות.