ארה"ב: יבוטל הפטור לחמש המדינות שמייבאות נפט מאיראן

הבית הלבן הודיע כי סין, הודו, טורקיה, יפן וקוריאה הדרומית ייאלצו להפסיק את המסחר עם הרפובליקה האסלאמית. האמריקנים והסעודים יגבירו את אספקת הנפט. נתניהו: "החלטה בעלת חשיבות רבה"

זמן צפייה: 03:18

הבית הלבן הודיע היום (שני) על החרפת הסנקציות שהטילה נגד איראן בנובמבר אשתקד. כעת, כל שמונה המדינות שהותר להן אז להמשיך ולייבא נפט מאיראן – לא יוחרגו. במקביל, ארצות הברית, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות יגבירו את אספקת הנפט, על מנת לוודא שהשוק יישאר מאוזן. הסנקציות החדשות ייכנסו לתוקפן ב-1 במאי.

המדינות סין, הודו, טורקיה, יפן, וקוריאה הדרומית, שניהלו עד כה קשרים עם הרפובליקה האסלאמית ונהנו מהקלות, ייאלצו להפסיק את המסחר איתה. יוון, איטליה וטאיוואן, שגם הן היו חלק מתוכנית ההקלות האמריקנית, הפסיקו את המסחר עם איראן מיוזמתן עוד בטרם ההודעה האמריקנית.

לכתבות נוספות בנושא >> 

ארצות הברית הכירה במשמרות המהפכה של איראן ארגון טרור

ברקע מהלכי ארה"ב נגד הארגון: הוחלף מפקד משמרות המהפכה באיראן

מחיכוך צבאי לבור כלכלי: המכה שהנחיתה ארה"ב על איראן • פרשנות

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

טראמפ אמר לאחר ההכרזה: "ערב הסעודית ומדינות נוספות בארגון המדינות המייצאות נפט יספקו את הנפט שיחסר כתוצאה מהסנקציות שלנו על הנפט האיראני. איראן קיבלה ייעוץ רע מאוד מג'ון קרי והאנשים שעזרו לו להוביל את ארה"ב לעסקת הגרעין הרעה עם איראן".


ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על החרפת הסנקציות ואמר: "ההחלטה של הנשיא טראמפ והממשל האמריקני היא בעלת חשיבות רבה להגברת הלחץ על משטר הטרור האיראני. אנו עומדים לצד נחישותה של ארה"ב נגד התוקפנות האיראנית וזוהי הדרך הנכונה לעצור אותה".

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, מסר הצהרה לתקשורת: "המשטר האיראני משתמש בכסף לממן טרור כמו חזבאללה, טרור בתימן ועוד. בנובמבר האחרון נתנו לשמונה מדינות הקלות, והיום אנחנו מצמצים לאפס. אנחנו נבטיח את יציבות השוק. דיברנו עם בעלות בריתנו כדי לצמצם את ההשפעה על מחירים. אנחנו מציגים את דרשתנו בבירור לאיראנים: התפרקות גרעינית והפסקת תוכנית הטילים".

שר האנרגיה הסעודי, ח'אלד אל פאלח, הביע תמיכה בצעד האמריקני ומסר: "הממלכה רוצה לשוב למדיניות ארוכת השנים של שיתוף פעולה בשוק הנפט. סעודיה תתאם עם שאר יצרניות הנפט כדי להבטיח את האספקה הנדרשת, ותתייעץ איתן ועם צרכניות הנפט כדי לוודא שהשוק יישאר מאוזן".

פומפאו לאחר פגישתו עם נתניהו בארץ
פומפאו לאחר פגישתו עם נתניהו בארץ | צילום: החדשות 13

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "תחת הנהגתו של הנשיא, נקטנו בצעדים חסרי תקדים כדי להטיל את הלחץ המרבי על איראן. יהיו אפס ויתורים לייצוא נפט מהמשטר האיראני המושחת, שמכחישה שזהו מקור ההכנסה הגדול שלה. יחד עם ההכרזה על משמרות המהפכה ארגון טרור, ההודעה של היום צריכה לחזק את נחישות ארצות הברית לטהר את טהראן".

שר החוץ הישראלי, ישראל כץ, בירך על ההחלטה: "רק צעדים קשים מסוג זה יאלצו את משטר האייטולות באירן להפסיק לחלוטין את פיתוח תוכנית הגרעין המסוכנת ואת תמיכתם בחיזבאללה וביתר ארגוני הטרור באזור. ישראל תמשיך להיות שותפה נאמנה של ארה״ב במאבק מול התוקפנות האיראנית".

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

החרפת הסנקציות על איראן מגיעה כשבועיים לאחר שהבית הלבן הכריז באופן רשמי על משמרות המהפכה, כולל כוח קודס, ארגון טרור זר. הנשיא טראמפ אמר כי הלחץ הכלכלי על הרפובליקה האסלאמית יגבר, וכי טהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור". זוהי הפעם הראשונה שבה ארגון של ממשלה זרה מוגדר באופן רשמי כיישות טרור. בתגובה, מועצת הביטחון של איראן הכריזה על צבא ארצות הברית ארגון טרור.

שר החוץ פומפאו מסר בהצהרה לתקשורת כי "במשך 40 שנה הארגון עסק בטרור. הוא מעמיד פנים כי הוא ארגון צבאי לגיטימי. מרגע היווסדו המנדט שלו היה לייצא את המהפכה בכל אמצעי אפשרי", אמר פומפאו, "אנו פשוט מכירים במציאות. הארגון יתפוס את מקומו ליד ארגוני טרור בהם הוא תומך - כמו חזבאללה ועוד".

בטלוויזיה האיראנית פורסמה תגובה, בה נטען כי ההכרזה האמריקנית היא לא חוקית וכי "ההשפעה האיראנית באזור הביאה את ארה"ב להכניס את משמרות המהפכה לרשימה השחורה". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, קישר את ההחלטה האמריקנית לבחירות בישראל ולנתניהו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "עוד מתנת בחירות לנתניהו. עוד החלטה מסוכנת של ארצות הברית באזור".

טראמפ חותם על צו לחידוש הסנקציות
טראמפ חותם על צו לחידוש הסנקציות | צילום: הבית הלבן

כאמור, לפני כחמישה חודשים הכריזה ארה"ב כי כל הסנקציות על איראן שהוסרו לאחר החתימה על הסכם הגרעין בשנת 2015 ייכנסו לתוקפן. בד בבד, ארה"ב הודיעה ש-28 מדינות האיחוד האירופי חייבות להפסיק לגמרי את המסחר עם איראן אחרת ארה"ב לא תסחר עמן. סבב הסנקציות התמקד בייצוא הנפט האיראני ואמור היה להעניש מדינות שלא יפסיקו לייבא נפט וחברות זרות שימשיכו לנהל קשרי מסחר עם ישויות איראניות.

שר האוצר האמריקני, סטיב מנוצ'ין, אמר אז כי מדינתו הוסיפה 700 בני אדם לרשימת הסנקציות שנוגעות לאיראן. כמו כן, נכללו הבנקים המרכזיים של איראן, חברות ספנות וכמובן גופים שסוחרים בנפט. יש לציין כי הסנקציות לא כללו סחורה הומניטרית כמו מזון, חקלאות, תרופות ואמצעים רפואיים. גורם אמריקני אמר אז לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי סעודיה הבטיחה לספק נפט באופן הולם לאחר הטלת הסנקציות.

לאחר הטלת הסנקציות, מסר נשיא איראן חסן רוחאני בטלוויזיה הממלכתית במדינה כי מדינתו "תמשיך למכור נפט ותפר את הסנקציות שהטילה עליה ארה"ב". "אמריקה רוצה להוריד לאפס את מכירות הנפט האיראניות - אך אנחנו לא נפסיק", אמר הנשיא האיראני והוסיף כי "מדובר במלחמה כלכלית נגד איראן, אך אמריקה צריכה להבין שהיא לא יכולה להשתמש בשפה כוחנית נגד איראן, כיוון שאנחנו מוכנים להתנגד לכל לחץ".