מפקד כוח קודס האיראני: "לא ננהל מו"מ עם ארה"ב תחת לחץ"

קאסם סולימאני מתח ביקורת על הסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ והבהיר כי מדינתו לא תשוחח עם האמריקנים, כל עוד הן קיימות. "משא ומתן פירושו כניעה – זה לעולם לא יקרה"

קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפיכה באיראן
קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפיכה באיראן | צילום: החדשות 13

מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, אמר היום (שני) כי איראן לא תשב לשולחן המשא ומתן עם ארצות הברית, כל עוד קיימות סנקציות אמריקניות: "הם רוצים לכפות עלינו להיכנס לשיחות משותפת על ידי הפעלת לחץ כלכלי על מדינתנו. המו"מ לא יתקיים בתנאים הנוכחיים, מדובר בכניעה – וזה לעולם לא יקרה". כך דווח בסוכנות הידיעות פארס ניוז.

בד בבד, בכיר במשרד הנפט האיראני אמר כי הסנקציות האמריקנית נגד תעשיית הנפט האיראנית, יפגעו ביציבות שוקי הנפט הבין-לאומיים - כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס.

כזכור, בשבוע שעבר הודיע הבית הלבן על החרפת הסנקציות שהטילה נגד איראן בנובמבר אשתקד. כעת, כל שמונה המדינות שהותר להן אז להמשיך ולייבא נפט מאיראן – לא יוחרגו. במקביל, ארצות הברית, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות יגבירו את אספקת הנפט, על מנת לוודא שהשוק יישאר מאוזן. הסנקציות החדשות ייכנסו לתוקפן ביום רביעי הקרוב, ה-1 במאי.

לכתבות נוספות בנושא:

ארה"ב: יבוטל הפטור לחמש המדינות שמייבאות נפט מאיראן

ברקע מהלכי ארה"ב נגד הארגון: הוחלף מפקד משמרות המהפכה באיראן

איראן: "ננהל מו"מ עם ארה"ב רק לאחר שתסיר את הסנקציות ותתנצל"

סין, הודו, טורקיה, יפן, וקוריאה הדרומית, שניהלו עד כה קשרים עם הרפובליקה האסלאמית ונהנו מהקלות, ייאלצו להפסיק את המסחר איתה. יוון, איטליה וטאיוואן, שגם הן היו חלק מתוכנית ההקלות האמריקנית, הפסיקו את המסחר עם איראן מיוזמתן עוד בטרם ההודעה האמריקנית.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

החרפת הסנקציות על איראן הגיעה כשבועיים לאחר שהבית הלבן הכריז באופן רשמי על משמרות המהפכה, כולל כוח קודס ארגון טרור זר. הנשיא טראמפ אמר כי הלחץ הכלכלי על הרפובליקה האסלאמית יגבר, וכי טהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור". זוהי הפעם הראשונה שבה ארגון של ממשלה זרה מוגדר באופן רשמי כישות טרור. בתגובה, מועצת הביטחון של איראן הכריזה על צבא ארצות הברית ארגון טרור.

כאמור, לפני כחמישה חודשים הכריזה ארה"ב כי כל הסנקציות על איראן שהוסרו לאחר החתימה על הסכם הגרעין בשנת 2015 ייכנסו לתוקפן. בד בבד, ארה"ב הודיעה ש-28 מדינות האיחוד האירופי חייבות להפסיק לגמרי את המסחר עם איראן אחרת ארה"ב לא תסחר עמן. סבב הסנקציות התמקד בייצוא הנפט האיראני ואמור היה להעניש מדינות שלא יפסיקו לייבא נפט וחברות זרות שימשיכו לנהל קשרי מסחר עם ישויות איראניות.