ברקע מהלכי ארה"ב נגד הארגון: הוחלף מפקד משמרות המהפכה באיראן

בצל הסנקציות האמריקניות, המנהיג העליון חמינאי הודיע כי חוסיין סלאמי, ששימש כסגנו של מוחמד עלי ג'עפרי, יחליף אותו בתפקיד. הסיבה לחילוף האחרון, שהיה בתפקידו 11 שנה, אינה ברורה

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן
איים ב"נקמה". חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה | צילום: טוויטר

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, מינה היום (ראשון) את הגנרל חוסיין סלאמי למפקד משמרות המהפכה, במקומו של מוחמד עלי ג'אפרי. סאלאמי, שימש כסגנו של ג'אפרי, שכיהן בתפקיד 11 שנים. הסיבה להחלפתו של האחרון, אינה ברורה בשלב זה.

המהלך מגיע ברקע הסנקציות האמריקניות נגד איראן ולאחר שהבית הלבן הכיר לפני כשבועיים באופן רשמי במשמרות המהפכה של איראן, כולל כוח קודס, ארגון טרור זר. מוקדם יותר דווח בסוכנות הידיעות רויטרס, כי ארצות הברית מחריגה בסנקציות גופים שונים שמנהלים קשר עם משמרות המהפכה - למרות הגדרתם ארגון טרור.

כזכור, הנשיא דונלד טראמפ אמר כי הלחץ הכלכלי על הרפובליקה האסלאמית יגבר, וכי טהראן "תשלם על תמיכתה בפעילות טרור". זו הפעם הראשונה שבה ארגון של ממשלה זרה הוגדר באופן רשמי כיישות טרור. בתגובה, מועצת הביטחון של איראן הכריזה על צבא ארצות הברית ארגון טרור.

לעוד כתבות בנושא >> 

ארצות הברית הכירה במשמרות המהפכה של איראן ארגון טרור

דיווח: ארצות הברית תכריז על משמרות המהפכה באיראן ארגון טרור

זריף נפגש עם אסד: "הבית הלבן משרת את מטרות ישראל"

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, מסר בהצהרה לתקשורת כי ההחלטה תיכנס לתוקפה בעוד כשבוע מהיום. "במשך 40 שנה הארגון עסק בטרור. הוא מעמיד פנים כי הוא ארגון צבאי לגיטימי. מרגע היווסדו המנדט שלו היה לייצא את המהפכה בכל אמצעי אפשרי", אמר פומפאו, "אנו פשוט מכירים במציאות. הארגון יתפוס את מקומו ליד ארגוני טרור בהם הוא תומך - כמו חזבאללה ועוד".

בטלוויזיה האיראנית פורסמה תגובה, בה נטען כי ההכרזה האמריקנית היא לא חוקית וכי "ההשפעה האיראנית באזור הביאה את ארצות הברית להכניס את משמרות המהפכה לרשימה השחורה". שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, קישר את ההחלטה האמריקנית לבחירות בישראל ולנתניהו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "עוד מתנת בחירות לנתניהו. עוד החלטה מסוכנת של ארצות הברית באזור".

בהצהרה שפרסם הבית הלבן נכתב כי "הצעד הזה מכיר במציאות בה איראן היא לא רק מממנת טרור, אלא משמרות המהפכה לוקחים חלק פעיל בטרור ומקדם אותו כאמצעי מדיני. משמרות המהפכה משמשים כאמצעי העיקרי של הממשלה האיראנית לכוון וליישם את הקמפיין העולמי שלה".

עלי ג'עפרי, המפקד היוצא של משמרות המהפכה באיראן
עלי ג'עפרי, המפקד היוצא של משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך את ההחלטה האמריקנית, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "תודה לך ידידי היקר, נשיא ארה״ב דונלד טראמפ, על כך שהחלטת להכריז על משמרות המהפכה של איראן כעל ארגון טרור. תודה על שנענית לעוד בקשה חשובה שלי, שמשרתת את האינטרס של מדינותינו ושל מדינות האזור. נמשיך לפעול יחד בכל דרך נגד המשטר האיראני שמאיים על מדינת ישראל, על ארה״ב ועל שלום העולם".

במשרד החוץ התייחסו להכרזה האמריקנית: "זה מהלך משמעותי במדיניות מקסימום הלחץ על איראן אותה מובילה ארצות הברית ולה שותפה ישראל. הכרזה זו היא תוצאה של מדיניות הטרור האיראנית הזורעת הרס במזרח התיכון ובעולם כולו, מסוריה ולבנון ועד ארגנטינה ובואנוס איירס".

משמרות המהפכה האסלאמיות הן כוח צבאי שתפקידו העיקרי הוא להגן על המשטר השיעי הקיים באיראן וכן לשרת את האינטרסים של איראן במדינות זרות, בין היתר על ידי הדרכת ארגוני טרור וביצוע פעולות טרור עצמאיות. בחודש ינואר, לאחר שתקפה ישראל מחסנים של הארגון בסוריה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מייעץ להם לצאת משם מהר כי אנחנו נמשיך במדיניות התקיפה שלנו כפי שהבטחנו, ללא מורא וללא הפסקה". מוחמד עלי ג'עפרי, מפקד משמרות המהפכה, אמר לאחר התקיפה הישראלית כי איראן תמשיך להחזיק את כוחותיה במדינה חרף אזהרת ישראל שתפעל לפגוע בהם.